Les cooperatives escolars miren endavant i aquest curs comptaran amb 500 alumnes berguedans

El confinament va limitar el desenvolupament i creació de les cooperatives durant el curs passat, tant a primària com a secundària

Redacció
26 de novembre del 2020
Actualitzat a les 11:32h
Alumnes d'una cooperativa escolar.
Alumnes d'una cooperativa escolar. | ADBerguedà
El projecte de cooperatives escolars del Berguedà no s'atura tot i les dificultats del curs passat i les restriccions per la pandèmia. Aquesta iniciativa impulsada per l'Agència de Desenvolupament del Berguedà impulsarà nous formats per respectar les normes de seguretat, alhora que garanteix la continuïtat d'un projecte pensat per mostrar als joves els beneficis de l'emprenedoria. 

La setmana passada es van començar a fer les visites per assessorar a les cooperatives de primària en tres escoles de Gironella, la Pobla de Lillet i Puig-reig. Enguany a tot el Berguedà participaran 500 alumnes de 22 centres educatius al projecte de cooperatives escolars. Mentre que el curs 2019-2020 hi van participar 585 alumnes de 25 centres.

Durant el curs passat, el confinament va limitar el desenvolupament i creació de les cooperatives escolars tant de primària com de secundària. Mentre que els alumnes de secundària no van arribar a fer l'intercanvi de productes amb altres cooperatives de fora de la comarca i van finalitzar el projecte elaborant un aparador virtual dels projectes creats; les cooperatives de primària van veure interromput el seu procés en diferents etapes, cosa que ha ocasionat que en la represa del projecte d'aquest curs, alguns centres educatius han optat per crear noves cooperatives des de zero, mentre que d'altres han donat continuïtat a les cooperatives del curs passat. 

Aquest curs hi ha moltes casuístiques diferents dins de cada centre, i des de les entitats organitzadores, l'ADBerguedà, Ajuntament de Berga i la Diputació de Barcelona, s'ha facilitat que cada escola pugui escollir com vol desenvolupar el projecte segons la seva situació.

Segons el president de l'Agència, Lluís Vall, "és molt important que malgrat que la situació seguim apostant per guiar a emprendre als joves, i de quina millor manera que en un moment hostil, on el condicionant de la situació actual ajuda i fa repensar nous models de relació, i d'emprendre. Seguim apropant l'emprenedoria a l'escola perquè és clau entendre a les noves generacions com a motors generadors d'idees i a la vegada de futur".

De les cooperatives de l'any passat, 9 de 12 escoles amb 189 alumnes han reprès la mateixa empresa per continuar les fases pendents i poder tancar la seva cooperativa durant el 1r o 2n trimestre. Faran les vendes al desembre aprofitant les festes de Nadal o durant gener-febrer. La majoria intentaran fer venda presencial a l'escola o al seu municipi, en grups reduïts i seguint totes les normes de seguretat. També hi ha alguna cooperativa que farà la venda en línia. Totes aquestes cooperatives finalitzaran el projecte a principis del 2n trimestre per poder dedicar-se a altres assignatures i projectes.

Les cooperatives que inicien el projecte des de zero intentaran fer la venda al tradicional Mercat de Cooperatives Escolars del maig a Berga, que s'ha celebrat durant 9 anys seguits. En cas que la situació provocada per la pandèmia impedeixi celebrar-lo, es buscaran alternatives sobre les quals ja s'està treballant: venda en diferents caps de setmana al mercat setmanal de Berga separant cooperatives, venda en línia, entre altres. 

Aquesta situació també ha incentivat nous aprenentatges als alumnes: treballar amb la incertesa, observar i analitzar el que està passant al mercat, buscar solucions, ser flexibles, adaptar-se a cada moment. A la vegada, han hagut de pensar com complir amb les normes de seguretat del mercat i algunes cooperatives han incrementat la seva responsabilitat social, com el cas d'una cooperativa que ha decidit donar el 100% dels seus beneficis per a la investigació sobre la Covid-19 a través de la Marató de TV3, en comptes del 15% que havien decidit inicialment el curs passat.