eix del Llobregat

El PSC exigeix al Govern que aclareixi quines són les previsions per l'ampliació de la C-16

Els socialistes demanen a Territori que digui quan inclourà el projecte als pressupostos i que fixi "compromisos per escrit amb alcaldes i Consell Comarcal del Berguedà"

per Pilar Màrquez Ambròs , Berga, 13 de novembre de 2020 a les 12:10 |
Imatge de cues a la C-16 (arxiu). | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de novembre de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El PSC del Bages, Berguedà i Solsonès ha exigit al Govern català "conèixer les previsions concretes a nivell pressupostari" per a les obres de desdoblament parcial de la C-16 entre Berga i Bagà. Els socialistes demanen "fixar compromisos per escrit amb alcaldes i Consell Comarcal del Berguedà, pel que fa l’execució de les obres". 

El PSC denuncia que un eix europeu com la C-16 "no pot ser tractat com si fos una carretera secundària qualsevol, i no és propi d'un bon govern, voler resoldre amb un sistema de cons, els colls d’ampolla d’una carretera que no pot contenir el flux de vehicles que suporta". Per això, aposten per acabar "els reiterats incompliments de compromisos, projectes i propostes de desdoblament" i fer possible l'autovia sense més retards. 


El conseller de Territori, Damià Calvet, es va comprometre a iniciar la licitació de l'obra a finals d'aquest 2020, però les al·legacions del projecte, 27 en total, han fet endarrerir-la. La petició de l'Ajuntament de Berga d'una millora dels enllaços previstos a la ciutat suposen un canvi important en el traçat i han obligat a treure a licitació la redacció d'un nou projecte constructiu que ho adapti. 

De Berga fins a Cercs es preveuen quatre carrils, i de Cercs fins a Malanyeu hi haurà el sistema del tercer carril reversible, que comptarà amb una barrera mòbil, un sistema innovador i pioner a l'estat espanyol i pràcticament a Europa. Es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km/h. El projecte previst està valorat fins ara en 178 milions d'euros. 


Queda ja molt lluny el primer projecte de desdoblament: el va presentar el conseller socialista Joaquim Nadal el 2009 i estava pressupostat en més de 700 milions d’euros. Amb l'esclat de la crisi econòmica, el desdoblament complet es va descartar per tenir un cost massa elevat. L'any 2013 Santi Vila (CiU) va presentar per primera vegada una proposta de tercer carril reversible. Des d'aleshores, hi hagut diferents canvis de projecte i nous terminis, però cap s'ha executat. 

Fa 12 anys que l'autovia acaba a Berga i continua fins al Túnel del Cadí en format de carretera de dos carrils, malgrat que el trànsit de vehicles ha convertit l'ampliació en una assignatura pendent pels pobles de l'Alt Berguedà que pateixen els embussos de la via gairebé cada cap de setmana. Els últims anys també s'han alçat veus en contra del projecte, com les de la CUP, en l'àmbit de partit, i la plataforma Grup de Defensa de la Natura del Berguedà que consideren el desdoblament parcial o total "una agressió al territori". 

 

Participació