eix del Llobregat

Els pagesos demanen al nou projecte per a la C-16 una via de servei entre Bagà i Guardiola per ús agrícola i ramader

Unió de Pagesos reclama una resposta al Departament de Territori després que encara no s'hagi pronunciat sobre les al·legacions del sindicat

per Pilar Màrquez Ambròs , Berga, 12 de novembre de 2020 a les 18:26 |
Vehicles circulant per la C-16 al seu pas per Bagà. | GSV
El síndicat agrícola Unió de Pagesos i Agroxarxa, la seva empresa de serveis, han reclamat al Departament de Territori i Sostenibilitat que tingui en compte les seves al·legacions en el nou projecte constructiu pel tercer carril i desdoblament de la carretera C-16 entre Berga i Bagà. Els pagesos demanen al nou projecte per a la C-16 una via de servei entre Bagà i Guardiola perquè serveixi com a camí agrícola i ramader i solucions pels passos de ramat existents.

Alerten que el Govern català no els ha transmés cap resposta sobre la petició, malgrat que fa mesos que es va tancar el període d'al·legacions i ja s'ha tret a licitació el nou projecte constructiu. 


El desdoblament de la C-16 entre Berga i Bagà s'ha endarrerit un cop més, després que es confirmés que les obres no podran licitar-se, com a mínim, fins l'any que ve. El mes d'agost el Govern català va treure a licitació un nou projecte constructiu per adaptar el document a la demanda de l'Ajuntament de Berga de millorar els enllaços amb la ciutat, així com per atendre canvis de la normativa. Aquest serà el cinquè projecte que existeix per desdoblar la carretera. 

En un comunicat, Unió de Pagesos lamenta que dins els terminis d'al·legacions va presentar una sèrie de peticions "que encara no han tingut cap resposta". Per aquest motiu, el sindicat insisteix que queden "aspectes a considerar per a una bona integració de l’obra" i demana que siguin "contemplats i resolts" en la redacció d'aquest nou projecte constructiu". 


Fonts d'Unió de Pagesos constaten "que s’han mantingut diferents reunions amb agents del territori, com per exemple amb els ajuntament de Bagà i Guardiola de Berguedà, on s'ha vist entre altres greuges que no s'ha tingut en compte l'impacte sobre el medi agrari".

Unió de Pages considera necessari construir una via de servei entre Bagà i Guardiola de Berguedà perquè pugui servir com a camí agrícola i ramader.

El sindicat creu que "cal revisar els accessos previstos a alguns camins agrícoles, que no s'han projectat", de manera que es garanteixi la seguretat de les maniobres d’accés. I apunten que cal "una solució constructiva" que respecti "la continuïtat dels camins de transhumància afectats". Destaquen, si no, "que amb la ampliació de l'actual carretera, previsiblement amb una mitjana i amb la limitació a l'accés a la calçada com a via rapida, els trasllat dels ramats de Bagà fins el trencall del collet (Vallcebre) serà inviable". 

Per traslladar aquestes peticions, el sindicat demanarà una reunió amb el Departament  de Territori i Sostenibilitat, per exposar les seves observacions i demanar que el projecte constructiu contempli les propostes aportades més adients. El sindicat recorda que té a disposició les seves oficines per tal d’atendre les consultes de les persones afectades. 

Carril reversible

El projecte de desdoblament parcial del tram de 21 quilòmetres entre Berga i Bagà preveu dues solucions diferenciades. Entre Berga i Cercs el desdoblament tindrà dos carrils per sentit i una barrera central fixa, mentre que al tram entre Cercs i Bagà hi haurà un tercer carril mòbil que podrà canviar de sentit en funció d'on hi hagi més intensitat de circulació. Aquest sistema és pioner i no s'ha fet servei mai a l'estat espanyol. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15 km/h. El projecte té un pressupost previst d'uns 178 milions d'euros.

 

Participació