Guardiola estudia instal·lar semàfors per reduir la velocitat dels vehicles dins del poble

El govern local busca solucions per evitar els col·lapses i els problemes de trànsit que es generen dins del nucli urbà els diumenges a la tarda

29 de setembre del 2020
Actualitzat a les 18:09h
Un dels punts crítics que genera encara més embús són els cotxes que s'incorporen després d'haver travessat el poble per dins (arxiu).
Un dels punts crítics que genera encara més embús són els cotxes que s'incorporen després d'haver travessat el poble per dins (arxiu). | Axel Lapuerta
L'Ajuntament de Guardiola de Berguedà estudia instal·lar semàfors que fomentin la reducció de velocitat i regulin la circulació per dins el nucli urbà els diumenges d'hivern a la tarda. 

El govern de Guardiola ja va prendre mesures especials al febrer per regular el trànsit amb motiu de les llargues cues que es generen a la C-16 quan hi ha operació tornada de cap de setmana. Llavors, es va tallar l'entrada del nord del municipi per evitar que els conductors que circulen en direcció Barcelona es desviessin per dins el poble per estalviar-se un tros de cua. "Malgrat que hi ha dues entrades més, ens vam adonar que la restricció a l'accés nord dissuadia aquells que sí que volien fer parada al poble", ha explicat l'alcalde Josep Lara. A hores d'ara, s'està buscant una altra opció que ajudi a regular la circulació de vehicles sense perjudicar els comerços locals. 

"Com a alcalde, em fa patir que no hi hagi un accident, hi ha qui entra dins de Guardiola per guanyar temps i passen molt ràpid", ha considerat Lara. 

"Estem estudiant la viabilitat de mesures per regular el trànsit, d'acord amb el Servei Català de Trànsit: sembla que de moment guanya l'opció dels semàfors en ambre que es posen en vermell si es supera una certa velocitat", ha indicat Josep Lara. Malgrat que la carretera C-16 entre Bagà i Berga porta molt trànsit els caps de setmana, sigui estiu o hivern, la situació empitjora a l'època de l'esquí. "El públic és més jove i baixa d'esquiar encara amb l'adrenalina al cos, a l'hivern hem vist que els cotxes corren més i em fa por que algun dia atropellin algú", ha avisat Lara. 

El col·lapse empitjora quan els vehicles que opten per passar per dins de Guardiola s'incorporen de nou a la carretera per la sortida sud del poble. Mesures com les dels semàfors pretenen evitar que els vehicles que baixen de la Cerdanya optin per intentar guanyar temps passant pel bell mig de la població, i alhora millorar la seguretat dins del nucli urbà. Aquest estiu s'ha repintat la senyalització viària del nucli urbà per ajudar a pacificar el trànsit. 

Per anar des de Guardiola fins a Berga es tarda habitualment uns 20 minuts en cotxe per la C-16, però el temps es pot multiplicar per cinc durant la temporada d'hivern per la quantitat de gent que puja i baixa de la Cerdanya. La via arriba a suportar 20.000 vehicles diaris els caps de setmana.