AMB EL SUPORT DE

Cinc consells per conduir amb infants en la tornada a l'escola

Planificació, respectar les normes i molta paciència

per Redacció , 17 de setembre de 2020 a les 07:00 |
Entrada a una escola el primer dia de curs | Juanma Peláez
Primers dies de la tornada a l'escola més complexa i esperada de la història. Tornen les rutines, els horaris adaptats a les sortides i entrades dels infants i els embussos a l'entorn dels centres educatius.

A continuació, cinc consells per una conducció segura amb mainada per fer més segur aquest retorn a l'escola.
 

1. Planifica la teva sortida


El primer consell. Planifica la teva sortida per tal d’evitar retencions i poder aparcar amb seguretat lluny de les zones amb major congestió i risc per la presència de molts infants.
 

2. Conduir sense presses


Les retencions que es produeixen als nuclis urbans i, sobretot, a l'entorn de les escoles poden provocar-nos situacions d'estrès al volant que es transmeten en la forma de conducció, assumint riscos que es poden evitar planificant els trajectes de la tornada a l'escola amb una mica més d'antelació de l'habitual. Sobretot: paciència i respecte a les normes de circulació segura.
 

3. Assegurar els nens


La mainada ha de portar el cinturó de seguretat posat i, si no superen els 136 centímetres d'alçada, han de seure en una cadireta. L'ús de sistemes homologats de retenció infantil redueix en un 75% les morts per accident i en un 90% les lesions.
 

4. Les motxilles, al maleter


En cas de frenades o qualsevol tipus d'incidència tots els objectes que estiguin sense assegurar a l'interior del cotxe multipliquen els riscos. El més segur és col·locar de manera ordenada tant les motxilles com carpetes, pilotes, patinets... al maleter del cotxe.
 

5. Els ulls ben oberts


En les zones escolars és molt habitual que nens i nenes creuin sense mirar i apareguin pilotes o altres objectes a la calçada. Cal, per tant, conduir amb extrema cautela i a baixa velocitat, especialment en carrers estrets amb cotxes estacionats en doble fila.
 

Superar els límits de velocitat als túnels


Amb nens o sense, una tipologia de via on cal extremar les mesures de seguretat són els túnels. Segons el darrer estudi de 2019 d'Autopistas sobre conducció en aquests espais, més del 66% superen la velocitat màxima autoritzada al tram previ a l'entrada, percentatge que s'eleva fins al 67% a l'interior.

De l’estudi realitzat per Túnels també se’n conclou que el 42,1% dels vehicles no respecten la distància de seguretat, el 2% no fa ús de les llums obligatòries i el 2,3% manipula objectes com el mòbil durant la conducció.

En aquest sentit, Túnels recorda que, en un accident amb velocitat excessiva, la probabilitat de morir o patir lesions greus és més elevada i a més, es redueix la capacitat de reaccionar davant qualsevol imprevist que pugui sorgir. Adaptar la velocitat a les circumstàncies del trànsit o del túnel, és sempre un factor protector enfront dels sinistres.
 

I recorda... dins d’un túnel:


1. Respecta sempre les normes de trànsit.

2. Encén els llums d’encreuament.

3. Mantingues la distància de seguretat amb el vehicle que et precedeix, almenys 100 m o un interval mínim de 4 segons.

4. Respecta els límits de velocitat màxima, adaptant-la a les circumstàncies de trànsit, a les condicions de la via i la meteorologia.

5. Para atenció a la senyalització en pista i a la senyalització de les instal·lacions de seguretat, com ara sortides d’emergència, pals SOS i semàfors així com de la informació sobre carrils oberts o tancats (túnel amb carrils reversibles) seguint les indicacions dels semàfors i les aspes-fletxa.

6. No canviïs de sentit ni facis marxa enrere.

7. No t'aturis excepte en cas d’emergència.

8 No utilitzis el mòbil mentre condueixes i evita les distraccions.

5 milions d'euros d'inversió el darrer any


Túnels de Barcelona i Cadí, empresa encarregada de la gestió dels túnels de Vallvidrera i del túnel del Cadí, ha invertit més de 5 milions d’euros el darrer any per reforçar i actualitzar els sistemes de seguretat.

Concretament, s'ha procedit al canvi i millora de l’enllumenat interior i exterior dels túnels així com de la il·luminació d’emergència, apostant per la il·luminació LED. També s'ha realitzat un canvi de barreres de protecció dels viaductes de l’accés al túnel del Cadí com a element de contenció de vehicles en cas d’accident. S'ha instal·lat un total de 1.500 metres de barreres de formigó de protecció als viaductes de Greixa, Bac de Diví i Bagà, amb alçades que arriben fins als 100 metres.


D’altra banda, a Vallvidrera, en tractar-se d’un túnel bidireccional i amb un carril reversible, s’ha dut a terme la instal·lació de balises a l’interior del túnel per assolir una millora de la il·luminació i la seguretat. També cal destacar la renovació de les sales de control túnels, equipant-les amb un nou sistema de detecció, comunicació i gestió de les incidències que es puguin produir en qualsevol punt de la concessió.
 
Finalment, s’han fet millores importants en la megafonia interior dels túnels i de les galeries de servei per tal d’atendre possibles comunicacions en cas d'accident, s’han renovat els sistemes de detecció d’incendis, s’han adequat els sistemes de ventilació de les galeries per facilitar l’autoevacuació, s'han instal·lat mes càmeres de control i seguiment del trànsit i incidències viàries.

 

Participació