Les escoles i instituts de Berga preparen un retorn segur a les aules

Responsables de centres educatius de la ciutat repassen les mesures preventives i de seguretat que han preparat per encarar el curs més atípic i incert

09 de setembre del 2020
Actualitzat a les 22:06h
Mascaretes i grups de convivència estable, dues de les claus de l'inici de curs.
Mascaretes i grups de convivència estable, dues de les claus de l'inici de curs. | Norma Vidal / ACN
Les escoles i instituts de Berga, com a la resta del país, obriran dilluns i, per això, preparen els últims serrells per un retorn segur a les aules. Funcionaran els plans de reobertura i les directrius de detecció precoç de la Covid-19 dissenyades per les conselleries d'Educació i Salut? Els dubtes no s'han esvaït del tot, però hi ha una certesa: el curs 2020/21 estarà marcat pel coronavirus i els centres educatius hauran d'adaptar-s'hi des de bon principi. 

El director de l'Institut Guillem de Berguedà, Ferran Camprubí, amb uns 600 alumnes, ha explicat a NacióBerguedà que han eliminat classes de reforç i alguna optativa "per baixar les ràtios". Així, passaran de tres a quatre grups per curs. Com una majoria de responsables de centres educatius consultats, creu que han faltat recursos i que el Departament d'Educació ha anat massa a última hora per marcar les directrius. 

"Teníem classes de 30 alumnes i, per evitar-ho, hem augmentat els grups. A l'ESO podrem tenir grups de 22 o 23 nois i noies. Ara bé, a Batxillerat no serà possible, i mantenim les ràtios entre els 30 o 32 alumnes per classe", ha concretat Camprubí.

El centre té 58 professors, però cap d'ells s'ha incorporat aquest any. És la plantilla amb què comptaven abans de la pandèmia. "Hem eliminat classes de reforç i alguna optativa i hem hagut d'ocupar aules com la de Música, són els recursos que tenim", ha relatat Camprubí.

"El Departament d'Educació va anar tard a l'estiu, però entenem que la situació va canviant i ens hem d'anar adaptant", ha apuntat Camprubí. Les entrades i sortides del centre es faran esglaonades, així com les hores d'esbarjo. S'han creat diferents torns per cicle i s'han repartit els dos patis segons el curs amb temps esglaonats de descans. "Tenim moltes portes i els accessos es poden distribuir relativament", ha assegurat el director de l'institut. Així mateix, l'esbarjo es farà per torns: "segons el moment, en un dels dos patis hi haurà tots els de primer d'ESO o bé tots els de segon i, en l'altre, tots els de tercer d'ESO o bé tots els de quart", ha remarcat. Dos cursos diferents no coincidiran.

"Hem eliminat classes de reforç i alguna optativa i hem hagut d'ocupar aules com la de Música, són els recursos que tenim"


Adaptar les optatives a la Covid-19, ha estat més fàcil a primer, segon i tercer, que a quart d'ESO, en què hi ha més assignatures d'aquest tipus. "A quart hi ha tres franges d'optatives. En aquest cas, hem aconseguit que en dues d'aquestes tres franges, tot el grup faci la mateixa optativa, i queda una franja on es barrejaran, però per la qual disposarem d'aules més àmplies", ha expressat Camprubí. 

Els alumnes no es podran treure la mascareta, exceptuant en el moment de l'esmorzar, ja que al pati s'ha creat un espai especial pensat per menjar l'entrepà. Hi haurà sempre gel hidroalcohòlic disponible. 

Grups de convivència estable i mascaretes, també a Primària

A Primària els reptes dels centres són similars. La directora de l'Escola de Santa Eulàlia de Berga, Betlem Guillén, ha assegurat a aquest diari que s'han hagut d'adaptar a la pandèmia, malgrat la incertesa. "El Departament d'Educació va anar a última hora i en un primer moment se'ns va caure el món a sobre, però ens van dir que podíem continuar amb els plans d'actuació que havíem treballat el mes de juliol i hem decidit tirar per aquí", ha avançat.

"Mantindrem les ràtios a 25 alumnes per classe i els grups que teníem, però extremarem les mesures de seguretat, perquè no hi hagi mai barreges de grups estables", ha indicat Guillén. En un primer moment, es van plantejar que nens i nenes de grups diferents poguessin coincidir amb distància de seguretat, però finalment s'ha establert que no sigui així en cap moment. "Cap nen d'un grup estable es barrejarà amb un altre", ha reiterat.

L'ús de les mascaretes serà obligatori de primer a sisè de Primària. "Per entrar, per sortir, per fer ús dels lavabos, etcètera, tothom portarà mascareta. També hem recomanat que sigui així a Infantil", ha apuntat Betlem Guillén. "Dins les aules, els alumnes estaran separats per la distància de seguretat recomanada i en principi esperem no utilitzar-la, però quan facin treballs en grup o interactuïn amb companys, s'extremaran les precaucions i de nou es farà servir la mascareta", ha afegit aquesta educadora. "Pot ser que s'introdueixin canvis a mesura que la inspecció escolar ens vagi donant el vistiplau o, fins i tot, si el Departament d'Educació adapta algunes directrius", ha avisat Guillén. 

"Tot plegat, crea certa angoixa perquè s'estan proposant canvis d'última hora quan no hi ha prou recursos", ha destacat Betlem Guillén. "Fa molts anys que demanem baixar ràtios, però ara mateix no pots fer això sense sacrificar el projecte educatiu, o les especialitats o la llengua estrangera", ha dit. 

"Si baixàvem les ràtios, teníem un problema d'espai. Mantindrem les ràtios a 25 alumnes per classe, però extremarem les mesures de seguretat"


A l'Escola de Santa Eulàlia de Berga també s'han esglaonat les entrades i sortides, per bé que la seva directora recorda que l'Ajuntament de Berga té pendent fer-hi obres, perquè així "hi hagi un segon accés a l'edifici". Segons Guillén, "fa molt temps que es demana aquesta segona entrada i no la tenim, això farà que les arribades i les sortides siguin complexes".

Es faran files al pati amb separació d'un metre i mig, i s'entrarà per cursos en períodes separats per una franja temporal de 10 minuts per evitar aglomeracions. 

Betlem Guillén ha exposat que si l'escola baixava les ràtios a 20 alumnes, s'enfrontava a un problema d'espai molt important. "Ja es va fer una reunió el mes de juny amb els serveis territorials, on se'ls va informar que si havíem de tenir 23 o 24 grups d'estables, no podíem tenir l'actual servei de menjador", ha recordat. "Tot i que fem dos torns de menjador, hi ha més de 200 nens i nenes que es queden a dinar, i això ens obliga a fer servir la biblioteca. Si hi havia més grups estables, la biblioteca no podia fer de menjador, havia de passar a ser una aula, i no teníem cap altre espai disponible per servir menjars, ni tan sols fora de l'escola", ha subratllat.

Adeu a les activitats multinivell 

La directora de l'Escola de la Valldan, Meritxell Mas, ha expressat que en el cas de la seva escola no hi ha mai més de 9 nens per curs. "A cada aula hi ha dos cursos, això vol dir que ja normalment ens quedem per sota de la ràtio de 20 nens i nenes", ha comentat. "En el nostre cas, la famosa ràtio de 20 no ens suposa un problema. La nostra major problemàtica és la manca d'espai, però això és quelcom que patim des de fa molt temps, no només per la Covid-19", ha subratllat.

Tots els nens i nenes de parvulari de la Valldan treballen junts. I a Primària hi ha dos grups d'edat per aula (primer i segon, tercer i quart, i cinquè i sisè). "Això es podrà seguir fent. Però no podrem realitzar activitats multinivell, quelcom que fins ara podíem fer perquè som una escola petita i familiar", ha dit Mas. "Estàvem acostumats a què els de cicle Superior poguessin fer coses amb companys d'altres nivells, per exemple, amb els nens i nenes de cicle Inicial. Això no podrà ser així, haurem de mantenir els grups estables per la traçabilitat dels casos, en cas que hi hagués algun contagi", ha reflexionat la directora del centre.

"Haurem de mantenir els grups estables per la traçabilitat dels casos, en cas que hi hagués algun contagi"
Arxivat a