Entrevista

Marinel·la Mosquera: «Aquest estiu no hi ha viatges de gran recorregut, però sí turisme actiu i de proximitat»

La responsable de l'agència de viatges Pedratour de Berga ens explica com afronta la pandèmia el sector

per Pilar Màrquez Ambròs , Berga, 11 d'agost de 2020 a les 09:55 |
Marinel·la Mosquera és fundadora i responsable de l'agència de viatges Pedratour, a la ciutat de Berga. | Cedida
La berguedana Marinel·la Mosquera (Bagà, 1981) és fundadora i responsable de l'agència de viatges Pedratour, a la ciutat de Berga. A Pedratour estan especialitzats en turisme actiu, de muntanya i de natura, rutes de senderisme i bicicleta, però també ofereixen destins vacacionals i viatges de gran recorregut. 

NacióBerguedà ha entrevistat l'emprenedora berguedana per parlar sobre com ha afectat la pandèmia de la Covid-19 al sector i com els professionals veuen el futur del món dels viatges. 


- Com ha afectat el coronavirus al sector de les agències de viatges?

- Crec que ha afectat moltíssim el sector i encara està afectant molt. Cada dia surten notícies noves i hi ha quarantenes a diversos països. Que hi hagi nous brots en ple estiu encara ens ha afectat més. Ha estat un cop molt dur per tot el sector, la majoria d'agències de viatges no ha tornat a obrir. N'hi havia que tenien intenció d'obrir aquest mes, però de moment no ho han fet. 


- A Pedratour ja han obert. 

- Al principi de l'estat d'alarma vam continuar treballant des de casa, perquè hi havia gent a qui tot plegat va agafar de viatge. Vam haver de repatriar diversos viatgers. També hem hagut de gestionar les anul·lacions dels viatges que la gent tenia contractats, les hem anat tramitant durant tot aquest temps. Vam poder obrir el local a finals de maig, hem aprofitat per fer feina endarrerida mentre que s'anaven superant les fases de desconfinament, crear producte nou, treballar en el nostre web, etcètera. Per sort, no som una agència convencional. Tenim producte vacacional a l'estranger, però sobretot treballem amb el turisme actiu i de natura de proximitat. 

- Al març van tenir clients que es van quedar atrapats a l'estranger?

- Nosaltres teníem clients de viatge. Hi havia una noia que era a l'Argentina, que havia de tornar a mitjan o finals d'abril i li anul·laven tots els vols. Cada vegada que reservàvem un vol nou, la companyia li anul·lava. Va poder tornar en un vol de repatriació, però això no va ser fins al mes de juny. Per sort, aquesta noia estava a casa de la seva família. Els que estaven de viatge amb les majoristes, van tornar de seguida. Hi va haver gent que agafava un vol l'11 de març, que el dia 15 ja tornava a estar aquí. 

"Que hi hagi nous brots en ple estiu encara ens ha afectat més. Ha estat un cop molt dur per tot el sector, la majoria d'agències de viatges no ha tornat a obrir"


- Quins productes turístics s'han vist més afectats i quins menys?

- Aquest estiu no hi ha viatges de gran recorregut, però sí turisme actiu i de proximitat. El client vacacional, és a dir, aquell que viatja a una gran distància, s'ha vist afectadíssim. Aquest client s'ha reduït gairebé a zero. El cert és que encara hi ha persones que volen marxar a l'estranger, ens ve gent que ens diu que vol anar a Brasil o a l'Argentina. Però ara mateix és un producte que és molt difícil de vendre perquè no saps com evolucionarà tot plegat. Ens hem trobat amb moltes anul·lacions i havent de tornar molts diners, al final tot es fa una bola i només acabes gestionant anul·lacions, que no et generen ingressos. No et veus capaç de vendre segons quins productes amb les actuals restriccions.

Hi ha un exemple molt clar, que és el que ha passat amb la quarantena al Regne Unit. Ells imposen quarantena al viatger, però no hi ha prohibició per a viatjar. És a dir, el vol i els hotels no t'anul·len la reserva, i acaba sent molt difícil justificar que no hi pots anar i que et reemborsin els diners. 

Per sort, no teníem clients viatjant al Regne Unit. Molts dels que marxaven fora, els hem reubicat a la costa espanyola, sigui a la Costa del Sol, la Costa de la Llum o la Costa dels Tarongers. També a Canàries i Balears. Hi ha qui normalment fa Àsia, i se'n va cada any a l'Índia, Vietnam o Tailàndia, que enguany està fent Polònia o la República Txeca.

En general, hem vist molt reduït aquest tipus de clientela. La persona que volia viatjar a fora, continua tenint ganes de fer-ho però no pot. Aquest client l'hem intentat reubicar dins de l'estat espanyol. També he de dir que, com a receptiu, rebem alemanys, holandesos, francesos i anglesos al territori, però aquest any gairebé no hi ha reserves. Crec que en total han vingut quatre alemanys i dos francesos.

El que ens salva és el producte turístic d'esport, muntanya i natura que oferim al Berguedà, la Cerdanya, l'Alt Urgell, Osona i el Ripollès i que rep un gruix important de persones de l'àrea metropolitana. 

- Quin tipus de turisme actiu ofereixen?

- La travessa Cavalls del Vent, rutes de senderisme per fer diversos dies de manera autoguiada, per les quals ens contracten l'allotjament i nosaltres els donem tot el necessari perquè puguin fer la ruta, o bé rutes guiades. Aquestes últimes costen una mica més de vendre aquest any, perquè es fa en grups i la gent vol anar sobre segur i no coincidir amb altres persones de fora del seu entorn. 

- Quan creu que s'estabilitzarà prou tot plegat perquè el turisme es pugui recuperar en tots els seus vessants?

- Crec que perquè això passi, la gent ha d'agafar confiança. El cert és que les persones tenen ganes de viatjar, i més després d'un període de confinament com el que hem viscut. Quan es pugui viatjar, crec que la gent hi tornarà. Però demanen fer-ho d'una manera mínimament segura i això dependrà molt de l'evolució de la pandèmia i de les mesures de seguretat que es vagin establint. No crec que depengui de si es troba vacuna o no, sinó de què hi hagi destins oberts que siguin mitjanament segurs.

Hi ha coses que es poden fer sempre que ho facis seguint unes normes. Hem visitat hotels, amb els quals treballem sovint, que s'han estat preparant els darrers mesos; que han aplicat noves mesures de cara al client, que reparteixen kits d'higiene, han reconvertit els bufets lliures per poder servir-te a taula i que desinfecten constantment els espais comuns. 

Ens assegurem que això sigui així abans d'enviar-hi algú, cal saber on envies la gent i que siguin llocs mínimament segurs. Ara mateix és impossible declarar que un lloc és 100% segur, però sí que ens assegurem que compleixin la normativa i que fins i tot apliquin mesures extres. Per exemple, costa molt mantenir els dos metres de distància en l'animació infantil, però hem vist que hi ha hotels que ho adapten i això dona confiança per tornar a viatjar. 
 

Laura Piñero, Marinel·la Mosquera i Joan Behncké (d'esquerra a dreta), al local de l'agència Pedratour, al Carrer Major. Foto: Cedida


- L'estiu s'ha complicat més del que fins i tot s'esperaven des del sector?

- A nosaltres ara ens han parat una mica les reserves pel que fa al turisme receptiu. És a dir, de gent de l'àrea metropolitana que venia a fer rutes i activitats al territori. I hem tingut cancel·lacions de clients del Segrià que, és clar, no han pogut venir. Estem sent molt flexibles amb les anul·lacions pel coronavirus. 

Tota la qüestió dels nous brots, ha fet baixar el ritme de vendes, però la veritat és que ens pensàvem que seria més greu. Els viatges a grans distàncies són una altra història, tot el que és el vacacional està molt parat, però quant al destí de proximitat, i a l'hora de fer venir gent de turisme actiu, no ens podem queixar del tot. 

"Qui vol viatjar, no ho fa per eliminar països d'una llista, sinó per descobrir una nova cultura, i això aquesta persona té ganes de tornar-ho a fer"


- Quin és el futur de les agències de viatge?

- La diversificació. Hi ha agències molt especialitzades que només portaven clients xinesos a la Sagrada Família. Ara el més intel·ligent és tenir oberts diversos fronts. Hi ha molta gent que se sorprèn perquè toquem un ventall de productes molt gran. Si només ens haguéssim dedicat a vendre viatges amb els grans turoperadors, no tindríem feina. Crec que hi haurà canvis però no sé quins seran. Ara bé, tampoc crec que sigui un canvi de paradigma radical. Hem vist que molta gent té ganes de tornar a la vella normalitat. 

També he de dir que qui vol viatjar, no ho fa per eliminar països d'una llista, sinó per descobrir una nova cultura, i això aquesta persona té ganes de tornar-ho a fer.  

- Quan fa que es dedica a aquest sector?

- L'any 2012 treballava online des de Gósol i, finalment, el 2015 vam obrir l'agència de viatges a Berga. Vam començar apostant pel tema del receptiu, de portar gent cap aquí. És difícil sense la part més vacacional, perquè és un turisme molt estacional. 

Vaig estudiar Turisme mentre treballava, de cambrera i a la benzinera de Saldes; i, quan vaig acabar la universitat, vaig decidir obrir l'agència de viatges. Ho vaig fer de projecte de final de carrera: una agència receptiva al Berguedà. Ha estat bonic, perquè hem anat creixent. L'any passat vam canviar de local al Carrer Major i ara tenim més espai. Ens agrada moltíssim treballar en equip, allà estàvem un darrere l'altre, i aquí és un espai obert on podem estar tots xerrant, tots ens assabentem de tot, i hi ha més claror. Tot plegat ens ajuda a treballar millor. 

 

Participació