Fumanya exposa les impressions fòssils de fragments de pell de dinosaure descobertes fa cinc anys

La Direcció General de Patrimoni va fer a finals de 2019 la intervenció arqueològica per recuperar les peces, que es trobaven al jaciment del Mirador de Vallcebre des del seu descobriment

21 de juliol del 2020
Actualitzat el 22 de juliol a les 14:15h
El Centre d'Interpretació dels Dinosaures de Fumanya en una imatge d'arxiu.
El Centre d'Interpretació dels Dinosaures de Fumanya en una imatge d'arxiu. | Centre d'Interpretació dels Dinosaures de Fumanya
Unes valuossíssimes impressions fòssil de fragments de pell de dinosaure s'exposen, des d'aquest mes de juliol, al Centre d'Interpretació dels Dinosaures de Fumanya, que pertany al Consorci de la Ruta Minera del que formen part els ajuntaments de Vallcebre, Fígols, Cercs i Guardiola de Berguedà.

La consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, visitarà, aquest dimecres al matí, les instal·lacions del Centre d'Interpretació de Dinosaures de Fumanya per aquest motiu. Es tracta de les úniques impressions de pell recuperades a Europa, d'un dels darrers exemplars de dinousaure. La consellera estarà acompanyada de la directora general del Patrimoni Cultural, Elsa Íbar; de la directora del Centre d'Interpretació Dinosaures Fumanya, Alba Boixader Aymerich; i del paleontòleg del Servei d'Arqueologia i Paleontologia de la Direcció General del Patrimoni Cultural, Albert Vidal. També hi assistiran l'alcalde de Cercs, Jesús Calderer, i l'alcalde de Vallcebre, Lluís Cadena.

La intervenció arqueològica per recuperar les impressions de fragments de pell de dinosaure sobre la roca al jaciment del Mirador de Vallcebre es va fer a finals del 2019 per part de la Direcció General del Patrimoni Cultural. El descobriment data de fa cinc anys, i des de llavors les peces es trobaven en aquesta ubicació exposada a la intermpèrie. El seu origen té uns 66 milions d'anys. En aquella època, la zona era fangosa, i per això va quedar plasmada la pell. Amb poc temps, però, aquesta empremta va quedar coberta de sorres que van solidificar per formar gres, i la roca sedimentada va preservar la forma de les empremtes.

La recerca, publicada a Geological Magazine l'any 2016, va estar liderada pels investigadors del Departament de Geologia de la UAB Víctor Fondevilla i Oriol Oms, en col·laboració amb els investigadors de l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont (ICP) i del Museu de la Conca Dellà Bernat Vila i Àngel Galobart. La troballa va permetre constatar l'excel·lent registre fòssil dels Pirineus, referent als dinosaures que van viure a Europa poc abans de la seva extinció al planeta.

Imatge del fòssil de pell de dinosaure l'any 2016. Foto: ICP