Les escoles rurals del Berguedà s'adapten a la desescalada amb interrogants oberts de cara a setembre

Col·legis com els de la ZER Berguedà Centre hauran d'adaptar unes classes que habitualment són molt dinàmiques i d'interacció constant entre els nens i nenes a la 'nova' normalitat

per Pilar Màrquez Ambròs , Berga, 2 de juny de 2020 a les 16:54 |
Una de les mestres amb els alumnes de primària que han fet tutoria avui a l'escola de Borredà. | Cedida
Aquesta informació es va publicar originalment el 2 de juny de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'entrada a la fase 2 de la Catalunya Central ha permès als centres educatius tornar a obrir les aules. En el cas de les escoles rurals, la desescalada suposa menys maldecaps amb els protocols, perquè hi ha menys alumnes, però alhora enfronta els centres a la tasca de començar a plantejar com serà el pròxim curs amb el repte d'adaptar a la 'nova' normalitat unes classes que habitualment són molt dinàmiques, d'experimentació i d'interacció entre infants, i on es barregen alumnes de diferents edats. 

És el cas de la Zona Escolar Rural Berguedà Centre (que inclou les escoles de Borredà i Vilada). "La nostra manera de treballar a la ZER és molt dinàmica, seiem molt poc a la cadira, fem moltes activitats on ens hem d'aixecar i experimentar amb objectes o el nostre entorn. És un plantejament que potser haurem de canviar de cara al setembre, ens haurem de plantejar si és possible aquesta nostra dinàmica així més lliure", ha explicat la seva directora, Marina Almenara a NacióBerguedà.


La ZER Berguedà Centre participa en pla pilot de Llar d'infants dins del centre escolar i per tant acull alumnat d'1 fins a 12 anys.

De moment, s'hi ha reprès l'activitat amb només dos alumnes, dos germans, un de llar d'infants i l'altre de P4, que una de les mestres atendrà a Vilada de dilluns a divendres, de 9 del matí a 1 de la tarda. 


Cada dimarts, els centres de Vilada i Borredà també obriran portes pel grup de primària, de dos quarts de 10 a 11 del matí. Avui era el primer dia i hi han assistit 8 nens i nenes a Vilada i 7 a Borredà. "El que hem fet aquest dimarts no deixa de ser una tutoria que et permet que els nens estigui més quiets i es mantinguin asseguts a la cadira, però no és com treballem normalment", ha dit Almenara. 

Si al setembre comencessin tots, a Vilada hi assistirien 35 alumnes i a Borredà, 23. Ara en són molts menys. "Vam fer una roda de trucades a les famílies per veure qui volia portar els nens a l'escola, qui complia els requisits, i qui preferia quedar-se a casa", ha explicat Marina Almenara. 

Hi ha prou espai per fer l'acollida que demana la reobertura. Però s'obren interrogants de cara al nou curs també en aquest sentit. "Entenem que és una situació extraordinària, que això és temporal i que més endavant podran ser més. Si al setembre hem de venir tots, haurem d'adaptar aules i espais per mantenir les ràtios que dicten els protocols, perquè segurament no hi cabrem tots, sobretot tenint en compte les distàncies de seguretat reglamentàries", ha subratllat Marina Almenara. 

"Avui hem arrambat i girat els armaris perquè els nens no poguessin agafar directament el material", ha explicat la directora. Els nens i nenes de primària que han entrat de nou a classe ho han fet amb mascareta, guardant una separació de dos metres en tot moment amb els seus companys i mestres, i després de rentar-se les mans. 

Les classes telemàtiques i la falta de cobertura a l'entorn rural

A l'espera de poder seguir avançant en la desescalada, diu la directora, el centre manté les classes virtuals. Aquesta ha estat un altre aspecte gens fàcil d'aquest tercer trimestre. Als municipis de Vilada i Borredà no totes les zones disposen de la mateixa cobertura d'Internet i a vegades la connexió falla. "Ens hem hagut d'anar adaptant", ha apuntat Almenara.

"A Vilada passa que si un dia plou, potser hi ha famílies que no tenen cobertura. Però estem contentes de la participació i de la resposta que han tingut les nostres propostes", ha valorat la directora de la ZER. 




 

Participació