Queralt Gonfaus: «Els alumnes han après moltíssim durant la pandèmia»

La cap d'estudis d'ESO de l'Escola Xarxa explica com han estat les setmanes de confinament per a professors i alumnes i avança com es plantegen la reobertura i el pròxim curs

30 de maig del 2020
Actualitzat a les 21:19h
Queralt Gonfaus, cap d'estudis d'ESO de l'Escola Xarxa.
Queralt Gonfaus, cap d'estudis d'ESO de l'Escola Xarxa. | Cedida
Queralt Gonfaus (Berga, 1975) és cap d'estudis d'ESO a l'Escola Xarxa. Fa 15 anys que treballa en aquesta escola concertada de la ciutat de Berga i és professora de Matemàtiques i Educació Plàstica. Fa classes als alumnes de secundària i batxillerat. 

Gonfaus explica a NacióBerguedà com han afrontat a l'escola les setmanes de confinament. També avança com plantegen la reobertura a partir de dilluns amb l'entrada del Berguedà en fase 2. Assegura que els alumnes han après moltíssim durant la pandèmia i que han demostrat una gran capacitat d'adaptació. L'Escola Xarxa acull un total de 500 alumnes. El centre cobreix tota l’etapa educativa des de la llar d'infants, educació infantil, primària, ESO, batxillerat i cicles formatius. 

- S'esperava viure una situació com l'actual?

- No. Me'n vaig riure fins a l'últim moment. Va ser quan vaig veure que cancel·laven la lliga de futbol que vaig pensar, compte, això va seriosament. 

- Com ho ha viscut com a professional de l'educació?

- Com a professional de l'educació, m'he sentit molt acompanyada per l'escola. Des del primer dia, el mateix divendres que ja estàvem confinats, vam fer reunió ben d'hora al matí, per organitzar-nos per etapes. Tothom va proposar quines coses pensava què es podien fer. Els mestres dels més petits van organitzar-se per començar a fer videotrucades o vídeos amb presentacions. A primària, ESO, batxillerat i cicles formatius, els professors també ens vam organitzar per fer videotrucades i enviar tasques als alumnes.

Dijous 12 de març vam fer una primera reunió de l'equip directiu, i a partir d'aquí ens vam posar fil a l'agulla. 

- Quins han estat els reptes més importants que han afrontat aquests mesos?

- Penso que un repte va ser el fet de seguir acompanyant l'alumne, que ell veiés que era important aprendre, encara que fos en aquest format tan diferent.

Els objectius que ens vam marcar, a part de seguir aprenent durant el període de confinament, és que els alumnes fossin més autònoms, que poguessin seguir fent tasques que es farien a l'escola però des d'un ambient molt diferent.

- Tots els alumnes han pogut seguir les classes en línia?

- Al principi va costar una mica perquè hi havia alumnes que no disposaven d'eines informàtiques. La veritat és que vam mirar que tot es pogués fer amb un mòbil, és a dir que gairebé totes les tasques que s'han anat enviant es poden fer a través del mòbil. Molts exercicis els hem enviat per correu electrònic, i es podien fer en paper. Aquells alumnes que disposen d'ordinador, utilitzaven el Drive.

En tota l'escola, podem dir que hi ha hagut 2 o 3 alumnes que no tenien dispositius electrònics. En aquests casos, l'escola ha deixat dispositius. El departament d'Educació també n'ha fet arribar, però hi ha un parell de dispositius que havien d'enviar que encara no han arribat. 

- El departament ha anunciat que s'obriran els centres en fase 2, però no per activitats lectives. Com es contempla aquesta nova etapa?

- Per l'obertura de dilluns, des de l'escola hem agafat la normativa que ens marca el departament i seguirem les seves indicacions. Pels més petits, es farà aquesta part d'acollida i acompanyament. A partir de primària, ESO, batxillerat i cicles formatius, l'escola obrirà, però per fer tutories individualitzades o en petits grups. Es farà l'acompanyament sobretot als que acaben etapa, si tenen alguna matèria per recuperar. Així és com obrirem.

A Segon de Batxillerat farem classes intensives durant tres dies amb grups de màxim 15 persones, els farem classe el dimarts, dimecres i dijous des de les 9 del matí fins a les 3 de la tarda. 

- Què passarà en general amb el temari i l'avaluació dels diferents cursos?

- Quan vam tancar pel confinament, vam demanar als professors que pensessin en les parts més importants del temari, el que havien d'ensenyar a cada assignatura. A l'ESO vam marcar quins objectius bàsics calia assolir per etapa. L'avaluació del primer i segon trimestre van poder-la fer íntegrament a l'escola, i l'avaluació del tercer trimestre serà tota telemàtica. En cap cas, aquesta última podrà servir per suspendre l'alumne sinó per modular la mitjana. 

A batxillerat, no. A batxillerat hem seguit fent classes per via telemàtica i hem tirat endavant amb el temari que tocava. Concretament, a Segon de Batxillerat, han fet exàmens. I ara ja engeguem amb la preparació de les PAAU. 

"L'escola obrirà, però per fer tutories individualitzades o en petits grups. Es farà l'acompanyament sobretot als que acaben etapa, si tenen alguna matèria per recuperar"


- El Segon de Batxillerat deu haver estat molt més difícil d'afrontar perquè els alumnes han de fer la selectivitat.

- Sí. Si a la resta de cursos fèiem entre 10 i 15 hores de classe virtual a la setmana, a batxillerat hi hem afegit unes hores per poder preparar el temari que realment s'ha d'explicar per afrontar la selectivitat. Les PAAU es faran al juliol, no s'han anul·lat, l'única cosa que s'ha fet és modificar una mica els exàmens, perquè si algun centre no ha pogut acabar el temari, l'alumne tingui més opcions a l'hora de triar examen. Amb tot, nosaltres hem pogut acabar el temari. 

- Hi ha molts nervis entre els alumnes que canvien de cicle aquest curs?

- A Sisè de Primària i a Quart d'ESO, crec que hi ha certa tranquil·litat. Pel que fa a Segon de Batxillerat, no sé si estem més nerviosos els professors o els alumnes. Perquè nosaltres veiem que hi ha uns exàmens que hauran de superar, però ells ara ja saben que encara tenen un mes i mig per preparar-los, perquè s'examinaran el 7, 8, 9 i 10 de juliol. Un cop que es va establir aquesta data, ells van quedar-se més tranquils, tenen aquestes setmanes de marge per preparar-ho i no hi ha Patum.

Abans de la pandèmia, els queien els exàmens per Corpus, però ara això ja no és així. En general, crec que els alumnes estan més tranquils que els professors.

- I de cara a setembre com s'ha de començar el nou curs?

- Nosaltres esperem que aquesta 'nova' normalitat sigui més normalitat que no pas nova. Hem començat a fer reunions de claustre de professors i amb l'equip directiu, i seguirem les indicacions que rebem del departament d'Educació. Per començar, s'hauran de desdoblar espais. A l'escola tenim prou espai per poder desdoblar classes, serà molt més complicat desdoblar professors, perquè som els que som. L'únic avantatge és que els nostres professors s'han abocat tant com poden a aquesta situació, hi han dedicat molts esforços i han tirat endavant les classes telemàtiques d'aquest curs. Tinc confiança que, quan engeguem al setembre, puguem tirar endavant gràcies a la dedicació del nostre equip de professors.

Durant els mesos de juny i juliol, tindrem feina per preparar el nou protocol que ens demana el departament d'Educació, per si l'any que ve hi hagués de nou micro confinaments. Per fer aquest nou protocol hem de compartir el que ens ha anat bé i millorar el que calgui. 

- El curs no ha de començar fins al 14 de setembre? 

- Moltes vegades el departament ens informa per canals que crec que no toquen. El que sabem per TV3 és que l'any que ve el curs començarà el 14 de setembre. També havien dit que només començaria una part de l'alumnat, però ara sembla que començarem tots. Penso que els ensenyaments obligatoris els començarem el dia que tocava, esperem que ens deixin començar a tots. No sé si passarà el mateix amb els cicles formatius perquè la matrícula s'haurà fet molt més tard. 

- D'aquí a l'estiu, com s'ha d'atendre les famílies?

- Aquesta setmana hem enviat un correu electrònic a les famílies dient-los que si volen, poden fer aquestes tutories individualitzades. De cara a l'última setmana de juny, atendrem presencialment a totes les famílies que vulguin per explicar-los com ha anat aquest tercer trimestre, demanar-los com s'han sentit i fer el tancament del curs. Les famílies rebran tota la informació, i hi haurà aquesta part més emocional i d'acompanyament. 

"Moltes vegades el departament ens informa per canals que crec que no toquen. El que sabem per TV3 és que l'any que ve el curs començarà el 14 de setembre"


- Ha estat compatible el retorn a la feina dels pares amb mantenir les classes virtuals, sobretot amb l'inici de la desescalada?

- Amb els nens d'ESO, mirem que si tenen algun dubte, les videotrucades serveixin per resoldre'l. Tenim obert el correu electrònic perquè ens enviïn dubtes si els fa falta. Hi ha dies que tinc 190 correus per respondre a la safata d'entrada.

Si parlem dels més petits o de cicle inicial o mitjà, els pares també estan amb ells quan es fa una videotrucada. Es pacta l'horari, ja que no fan el grup classe habitual, sinó grups més petits. Si el pare treballa, busquen una hora que li vagi bé. L'horari ha canviat totalment, així que estem al peu de canó des de les 8 del matí fins a les 8 del vespre. Amb els més petits, ens hem emmotllat als horaris de les famílies, sobretot a mesura que pares i mares s'han anat reincorporant a la feina.

- Quines coses pensa que deixarà la pandèmia a l'escola catalana? Què creu que canviarà a partir d'ara?

- Penso que la part positiva es aquesta autonomia que han demostrat que tenen els alumnes, que són adaptables al que vingui. Els alumnes han après moltíssim durant la pandèmia, i penso que és una cosa que hem de treure com a positiva.

El que no m'agrada és que ens falti aquest contacte amb la gent, a mi m'agrada veure els nens, si cal fer-los una abraçada, i això és una cosa que, malgrat que ens desconfinem, penso que trigarem a veure. La distància es mantindrà i hi haurà com una mica més de fredor. 

"M'agrada veure els nens, si cal fer-los una abraçada, això és una cosa que, malgrat que ens desconfinem, penso que trigarem a veure. La distància es mantindrà"




Arxivat a