Els botiguers de Berga creuen que la gestió de la crisi per part de l'ajuntament «és millorable»

La UBIC situa el descens de la facturació dels comerços oberts entre el 40 i 60%

21 d'abril del 2020
Actualitzat a les 23:20h
Botigues al Carrer Major de Berga (arxiu).
Botigues al Carrer Major de Berga (arxiu). | Pilar Màrquez Ambròs
Un 70% dels comerços associats a la UBIC - Berga Comercial creuen que la gestió de la crisi feta per l'Ajuntament no és prou bona. Així es desprèn d'una enquesta feta pública aquest dimarts per l'associació de botiguers, on es recullen els neguits dels comerços de la ciutat arran de l'estat d'alarma. Almenys un 65% del comerç de proximitat està tancat des de fa gairebé 40 dies, havent d'assumir costos i sense percebre ingressos, i un de cada 10 establiments ha fet un ERTO que afecta uns 180 treballadors a tota la ciutat. 

Les botigues obertes han assumit el rol de modificar el seu funcionament per poder atendre els clients. Compra telefònica, servei a domicili o atendre a les portes dels establiments són alguns dels canvis més substancials.

El president de Berga Comercial Xavi Orcajo ha explicat aquesta tarda, en la presentació de les dades als mitjans per via telemàtica, que entenen que la mala nota que es posa al consistori és "perquè, evidentment, les primeres actuacions s'han centrat en la gestió de la salut", però també ha advertit que "ha mancat una falta de lideratge" i "de suport a aquells comerços que el dilluns 16 de març havien d'obrir, però no tenien equips de protecció individual i els faltava informació". Els botiguers que aquests dies no poden obrir troben a faltar ajuts econòmics i exempció de tributs i taxes, i hi ha un clam generalitzat perquè el consistori eixugui el deute amb proveïdors. 

Des de la UBIC afirmen que aquest mateix dimarts han traslladat les dades al consistori per poder treballar els neguits dels seus associats amb l'administració.

Segons l'enquesta, els comerços que es mantenen oberts valoren com a "millorable" la gestió del consistori en un 54,3% perquè hi troben a faltar "més ajuts econòmics", mentre que consideren que és directament "dolenta" un 17,1%. Entre els comerços tancats, la impressió del paper del consistori és pitjor. Un 42,6% creu que la gestió és millorable i un 19,7% la qualifica de dolenta. Un 25,7% i un 19,7%, respectivament entre comerços oberts i tancats, considera que la gestió és correcta, i per sota del 10% la considera excel·lent.
 


La valoració més crítica que es fa de la gestió de l'ajuntament, contrasta amb la bona acceptació de la tasca que ha dut a terme la pròpia associació de botiguers. Un 95% dels establiments ha assegurat haver rebut tota la informació per part de Berga Comercial "de forma útil i correcta". Berga Comercial va subministrar de bon principi mascaretes, guants i hidrogels als establiments que estan oberts perquè poguessin funcionar "amb garanties". També els ha assessorat, a nivell burocràtic, i fins i tot ha posat un repartidor perquè porti productes de les diferents botigues a domicili. Ermínia Altarriba, membre de l’associació, ha defensat que "la informació d’aquests dies per a comerços era difícil de digerir i explicar, i ho hem fet per tal que tots els associats en tinguessin coneixement". Diversos establiments s'han acostat a l'associació els últims dies per adherir-s'hi. 

Les dades presentades aquesta tarda per la UBIC van molt més enllà, i permeten fer una àmplia radiografia de la situació actual dels comerços de Berga que s'enfronten a una situació mai vista abans i que han afrontat la pandèmia amb autoorganització. 

Resultats de l'enquesta de Berga Comercial davant la crisi de la Covid-19

Descens de facturació d'entre el 40 i el 60%

Més del 80% dels comerços que tenen obert al públic aquests dies, treballen en una situació d'angoixa o estrés, segons l'enquesta. Un 65% dels establiments consultats ha vist com baixava la seva facturació, i així ho expressa a l'estudi. En un 57% de les botigues, les pèrdues no són superiors al 75%. En canvi, en un 8,6%, les pérdues se situen per sobre d'aquest 75%. Per les dades que n'extreu, Berga Comercial calcula que efectivament la mitjana de descens de facturació entre els negocis de la ciutat està entre el 40-60%. 

Un dels imputs més preocupants pels botiguers és el fet que un 40% dels comerços que ara tenen obert tinguin clar que, després de la crisi sanitària, facturaran menys que abans. 

Aquests botiguers han detectat, entre altres, canvis en els hàbits dels consumidors. Hi ha menys clients amb compres grans i un increment enorme dels encàrrecs o servei a domicili. El petit comerç, que viu i està acostumat, precisament, al contrari, ha hagut de fer un procés d'adaptació exprés i fer molta pedagogia per acostumar als clients, per exemple, a realitzar les comandes per telèfon.

Un 58,8% dels establiments ha adaptat l'horari i un 44,1% ha implantat el servei a domicili. Només un 20,6% dels botiguers enquestats continua treballant de la mateixa manera. 
 

El 90% dels establiments tancats ha fet un ERTO

Tenint en compte que un 31% dels establiments no tenen treballadors, la UBIC estima a l'enquesta que el 90% dels establiments tancats han fet un ERTO als treballadors. A més, hi ha un 8% dels comerços que podien obrir, que han hagut de tancar tot i no estar-hi obligats; perquè les condicions amb què se'ls permetia obrir "no eren suportables". 

"Ens preocupa molt quina serà la situació dels treballadors amb ERTO d'aquí 3 o 4 mesos, ja que en molts casos és gent amb un vincle amb el propietari de fa molt de temps i, en alguns casos, persones d'una certa edat que no han fet res més en la seva vida laboral", ha expressat Xavi Orcajo. 

Més d’un 80% dels negocis de Berga han fet un cessament d'activitat per sol·licitar la prestació d’autònom. Això vol dir, que la seva estructura no els permetia mantenir un 25% de facturació, tot i utilitzar un servei online de comandes. Només algunes llibreries amb la campanya llibreriesobertes.cat o algun comerç més gran, ha pogut mantenir-se actiu sense obrir. És important destacar que aquests comerços no poden facturar res mentre estan en aquesta situació.

Dos de cada tres negocis de la ciutat estan de lloguer. D'aquests, un 64% dels comerços han hagut de pagar la quota corresponent, tot i no facturar.