Un 13% de les empreses del Berguedà es planteja fer un ERTO o ja l’està tramitant

Segons l'anàlisi de la patronal, un 37% de les empreses ha vist reduïda la seva activitat en més d'un 70%

Pilar Màrquez Ambròs/Redacció
19 de març del 2020
Actualitzat a les 21:16h
Trànsit de cotxes al polígon de la Valldan dilluns passat.
Trànsit de cotxes al polígon de la Valldan dilluns passat. | Pilar Màrquez Ambròs
Un 13% de les empreses del Berguedà es planteja fer un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) o ja l’estan tramitant a causa de la crisi del coronavirus (Covid-19). Això és el que es dedueix de l'enquesta telefònica realitzada per l'Associació Comarcal d'Empresaris del Berguedà (ACEB) als seus associats. Les dades obtingudes són una radiografia de la situació de 101 empreses enquestades del 16 al 19 de març. 

Segons l'anàlisi de la patronal, un 37% de les empreses ha vist reduïda la seva activitat en més d'un 70%. En aquest sentit, fonts de l'ACEB asseguren que és primordial "implementar amb urgència mesures per garantir al màxim la continuïtat econòmica" i "minimitzar els efectes negatius per a pimes i autònoms". 

Només un 34% de les empreses no pateix cap efecte en la seva activitat

Per a un 34% de les petites i mitjanes empreses i dels autònoms del Berguedà, el Covid-19 no està tenint cap efecte en termes de reducció de vendes o d'activitat, mentre que per al 66% restant sí, segons les dades. Un 22% dels enquestats afirma que ha hagut de parar un 100% la seva feina. Un 16% ha vist disminuïda la seva activitat entre un 70% i un 90%, un 15% l’ha disminuït entre un 40% i un 70%, i un 13% entre un 10% i un 40%. 

D'altra banda, un ha 5% del total de les empreses ha vist augmentada la seva activitat, essent aquestes del sector de l'agricultura, les TIC, i assessories.
 

Gràfic de reducció d'activitat al Berguedà. Foto: ACEB


A nivell sectorial l'impacte de la crisi del coronavirus s'accentua especialment en sectors com la construcció, l'hostaleria i la restauració que han hagut d'aturar la seva activitat gairebé en un 100%.
 

L'ACEB ha volgut llançar un missatge de suport a totes les empreses afectades pel COVID-19 en un comunicat. La patronal explica que estan en contacte amb totes les empreses associades "per recollir les seves impressions i preocupacions i poder oferir la nostra ajuda amb tot el que sigui necessari". 

Aprovisionaments i estocs 

D'acord amb els resultats de l'enquesta, un 74% de les pimes i autònoms afirma no haver patit cap problema pel que fa a l’aprovisionament de materials i components. Un 19% apunta haver experimentat falta de material, ja que els proveïdors no els hi fan enviaments, i un 7% assegura que en unes dues setmanes com a màxim començarà a tenir problemes de subministraments, ja que les empreses amb les quals treballen no els hi faran arribar material i per tant patiran una ruptura d’estocs. 

Els problemes amb l'aprovisionament s'accentuen en el cas de les empreses de la indústria i la logística.

Teletreball en el 26% de les empreses

Un 26% de les empreses i autònoms han aplicat mesures de teletreball per als llocs de treball en què això és possible. Un 37% segueixen treballant al lloc de treball habitual però aplicant les mesures i normes sanitàries indicades pel govern, mantenint les distàncies necessàries. Un 11% ha reduït l’horari habitual de la seva jornada, un 9% s’ha organitzat amb torns i equips de treball per evitar que hi hagi moltes persones en un espai, i un 17% s’ha vist obligat a tancar.
 
Mesures i necessitats de les empreses del Berguedà

Per tot plegat, per als empresaris és primordial implementar amb urgència mesures per garantir al màxim la continuïtat econòmica i minimitzar els efectes negatius per a pimes i autònoms. Demanen l'agilització d’ajuts econòmics per a les empreses que s'han vist afectades, donar liquiditat a pimes i autònoms, i facilitat i agilitat en l'obtenció de crèdit.

Així com reclamen agilitzar els tràmits administratius, especialment els laborals relacionats amb els ERTO, ampliar les causes per ERTO per força major, la suspensió de la quota d'autònoms, la flexibilització dels pagaments a proveïdors, l'ajornament del pagament de l'IVA, IRPF i compensació dels deutes fiscals, i facilitar mascaretes i desinfectant "a les empreses que no puguin teletreballar". 

La patronal ha habilitat un nou apartat a la seva pàgina web que recull tot tipus d'informació empresarial relacionada amb el Covid-19.