Educació

Gironella fa balanç del programa europeu que ha acostat la ciència als joves

L'objectiu ha estat intercanviar continguts sobre ciència fent l'ús de les noves tecnologies, la pràctica de l'anglès i amb una oportunitat única de viatjar a la resta de països

per Pilar Màrquez Ambròs , Gironella , 26 de febrer de 2020 a les 11:54 |
El grup de vuit joves que han participat al projecte fins al final amb docents de l'institut i Dolors Grau de l'Exploratori. | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de febrer de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Gironella ha fet un balanç positiu, aquesta setmana, de la participació dels joves de l'Institut Pere Fontdevila a un programa europeu que els ha permès compartir projectes i coneixements científics i tecnològics amb estudiants d'altres països, amb l'anglès com a llengua de comunicació. Es tracta del programa europeu d'ensenyament Erasmus+ Open Science Schooling, en el qual s'han implicat centres de diferents països (Romania, Portugal, Grècia, Catalunya, Polònia, Lituània i Israel), sota la coordinació de Finlàndia.  

L'objectiu ha estat intercanviar continguts sobre ciència fent l'ús de les noves tecnologies, la pràctica de l'anglès i amb l'oportunitat de viatjar a altres llocs d'Europa. 


El programa, que s'ha dut a terme durant 30 mesos i en el qual han participat una quarantena d'alumnes, ha estat coordinat a Catalunya per l'Exploratori dels Recursos de la Natura de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), en col·laboració amb el mateix Institut Pere Fontdevila. Els joves van començar el projecte a 3r d'ESO i l'han acabat a 1r de batxillerat. 

Durant els dos anys i mig que ha durat aquest Erasmus Plus, els joves que hi han participat s'han acostat als aspectes científics i tecnològics del seu àmbit més proper "per ser conscients que estan envoltats de ciència", segons ha explicat la directora de l'Exploratori de Recursos de la Natura-UPC, Dolors Grau, en un acte de tancament de projecte que s'ha celebrat aquest dimarts a la Biblioteca Municipal de Gironella. Grau ha valorat que, tot plegat, ha permès incentivar les vocacions científiques entre els alumnes, donant-los l'oportunitat d'entrar i sortir de l'aula per experimentar i descobrir l'entorn des d'una nova mirada i amb un nou mètode pedagògic. 

 

Dolors Grau exposant les conclusions del projecte en un acte a la Biblioteca de Gironella. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


"Els nois i noies han participat en activitats on han pogut ser molt proactius, resolent reptes científics de la vida real i establir vincles entre l'institut i tot l'entorn que ens envolta, la societat i la comunitat; fomentant la capacitat, l'interès i la curiositat amb un plantejament interdisciplinari", ha apuntat Dolors Grau.

El director i l'exdirector de l'institut de secundària, Querubín Juan i Salvador Cardona han valorat molt satisfactòriament el projecte, en el qual han estat implicats en les seves respectives etapes al capdavant del centre gironellenc: "l'experiència ha estat positiva perquè els alumnes han conegut altres cultures i han compartit uns interessos similars, des de l'ús de la llengua anglesa a l'aprenentatge a l'aula i fora d'ella". Ambdós han destacat que la iniciativa ha permès als alumnes treballar amb gent diversa i adquirir coneixements científics i tècnics basats en el seu entorn. 

Recerca a l'entorn més proper

Per saber quin paper juga la ciència fora de les quatre parets de l'aula, els alumnes van visitar diferents empreses del territori per conèixer-ne l'activitat diària. 

Entre els treballs que han realitzat, s'hi ha comptat així un projecte que va permetre als alumnes buscar la ciència en el funcionament de diverses empreses del territori, i que va comptar amb la col·laboració de Balvitex, Farmàcia Bovet-Franc, Calderas Cortina, Gestions Forestals, Fusteria Dani Canal, Lleteria Cal Gris, el CAP de Gironella, MACUSA, rellotgeria Climent, Vets Gironella, Manudells i Planafil. Una de les alumnes, Mariona Juan, ha explicat que "vam poder demostrar que la ciència està en qualsevol lloc i no cal anar gaire lluny per trobar-la". 

També s'han fet altres estudis com un projecte de recerca sobre la contaminació a l'aigua i l'aire, comparant Gironella amb poblacions més grans com Manresa o Barcelona. S'ha estudiat el bosc, l'ús dels recursos i la sostenibilitat, analitzant diversos aspectes, des de les plantes aromàtiques a l'aprofitament de la biomassa. I s'han treballat els objectius de l'agenda 2030 de sostenibilitat. 
 

Una de les alumnes presentant una de les recerques que s'ha fet a l'entorn. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Viatges i intercanvi de coneixements
 
Els resultats i dades extretes de tots els treballs s'han intercanviat després amb estudiants dels altres països. Per això, els alumnes han pogut desplaçar-se a altres indrets. Han fet una estada llarga a Polònia i hi ha hagut visites a Madeira (Portugal), Finlàndia i Grècia. Els gironellencs van ser els primers en rebre estudiants estrangers a Catalunya, el maig de l'any 2018. Com a amfitrions, els nois i noies de Gironella van portar la resta a fer diverses activitats a l'entorn, i van estar tant a Gironella com a les instal·lacions de la UPC de Manresa.

Una de les professores de l'institut, Susanna Viladrich, ha assegurat que "hem trobat interessant el projecte per la forma d'aprenentatge, però també perquè ha permès la interacció entre els alumnes dels diferents centres implicats, alhora que els ha servit per conèixer primer el seu propi entorn". 

Aquest últim curs ja no han pogut acabar el programa tots els alumnes que van començar-lo, perquè alguns no han continuat cursant el batxillerat a Gironella o bé han optat per un itinerari de lletres. Amb tot plegat, les 8 joves que hi han participat fins al final, han estat a l'acte a Gironella per presentar els treballs que s'han fet durant aquest temps i exposar-ne les conclusions, acompanyades de part del professorat que hi ha donat suport. Es tracta de Sandra Jiménez, Mariona Juan, Abril Rota, Ariadna Segura, Paula Soler, Ares Torra, Marta Vilaró i Douae Zarrouki. Com a part de les conclusions, les diferents parts implicades al projecte també han realitzat un vídeo i una guia interactiva que recull tota la feina feta. 

Per a alumnes com Abril Rota, "la millor manera d'aprendre ciència és amb l'Open Science Schooling, perquè pots participar-hi, ser actiu i experimentar coses, pots veure coses amb els teus propis ulls i no llegint-ho llibres". 


 

Maquetes i alguns projectes dels alumnes s'han exposat a la Biblioteca Municipal de Gironella. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Participació