1 de 10
La Carlinada

Berga Comercial proposa descobrir la història carlina de la ciutat a través d'un joc

Xavier Orcajo ha afirmat que l'objectiu de la campanya és que les botigues participin a la Carlinada i contribuir així a la difusió històrica d'aquest període a la capital berguedana

Presentació de la Carlinada en Joc!. | Pilar Màrquez Ambròs
per Pilar Màrquez Ambròs, Berga | 11 de febrer de 2020 a les 12:02 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 11 de febrer de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Unió de Botiguers i Comercials de Berga (UBIC) - Berga Comercial permet descobrir la història de la ciutat durant les guerres carlines (S.XIX) a través d'un concurs amb la participació de 120 establiments de la ciutat: la Carlinada en Joc!. Ho han explicat aquest dilluns el president de l'entitat, Xavier Orcajo, acompanyat d'Ermínia Altarriba, també membre de la UBIC, i de la regidora de Promoció Econòmica de Berga, Roser Rifà.

Xavier Orcajo ha afirmat que l'objectiu de la campanya és que les botigues també participin a la Carlinada i contribuir així a la difusió de la història d'aquest període a la capital berguedana. "Servirà perquè tota aquella gent amb ganes de guanyar premis tingui una visió molt més clara i nítida del que van ser aquelles guerres", ha indicat Orcajo. Berga encara conserva vestigis d'aquell període com la Torre de la Petita o Cal Gironella. Així mateix, una entitat com la Bauma dels Encantats hi està molt vinculada. "Volem transmetre la idea que comprar a Berga té premi", ha afegit el president dels botiguers. Orcajo, així com la regidora de Promoció Econòmica, Roser Rifà, han posat en valor que es tracta d'un joc "molt didàctic" i han assegurat que es plantegen tirar endavant iniciatives semblants de cara a propers anys.


La Carlinada en Joc! és una proposta que permetrà que els berguedans s'acostin a la història a través de cadascun dels cartells que es penjaran als aparadors de les diferents botigues.

En aquests cartells, els clients hi trobaran soldats carlins o liberals. Hi haurà una butlleta on els clients de Berga Comercial hauran de marcar amb quina formació es posiciona cada botiga. En dotze d'aquests cartells hi ha, a més, escrites lletres destacades en vermell que formen una paraula que s'ha de fer constar a la casella de cada establiment. Les diferents paraules conformen una pregunta que cal respondre.


Un cop que una persona hagi completat la butlleta, ha d'entregar-la a qualsevol de les botigues participants. I cadascú ha d'escollir posicionar-se també en el bàndol carlí o el liberal, ja que el vot se sumarà a la puntuació de la Carlinada.

Els qui encertin la resposta de la Carlinada en Joc! entraran en el sorteig de 10 vals de compra a les botigues adherides a Berga Comercial per valor de 20 euros.  El sorteig es farà el 29 de febrer a dos de 7 de la tarda. Els escrits sobre història carlina dels diferents cartells són obra de la historiadora berguedana Dolors Santandreu. A més, el joc s'ha dissenyat amb l'assessorament de Ramon Maria Colillas i Montse Palacios.
 

Cartells de la Carlinada en Joc!. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Participació