Educació

La Diputació acosta els seus serveis educatius al Berguedà amb accent en la segregació escolar i els petits municipis

El diputat Alfredo Vega ha exposat les tres línies estratègiques que impulsa la Diputació: recursos econòmics, recursos tècnics i catàleg de material de préstec

per Pilar Màrquez Ambròs, Berga | 4 de febrer de 2020 a les 18:37 |
Presentació del catàleg de serveis educatius de la Diputació de Barcelona al Berguedà. | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 de febrer de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Diputació acosta enguany al territori el seu catàleg de serveis educatius amb una aposta molt marcada per "evitar la segregació escolar", el canvi climàtic i adaptar-se a les necessitats de tots els municipis: grans i petits. El regidor d'Educació, Eloi Escútia, que ha fet d'amfitrió en la visita a Berga, ha subratllat que una de les línies en què vol treballar l'ajuntament de la capital de comarca és la prevenció de la segregació escolar al municipi, per la qual cosa es recorrerà als serveis tècnics de l'ens de la demarcació. 

La Diputació de Barcelona ha presentat, a la Sala de Casino de Berga, aquest dimarts, el nou Catàleg de Serveis i el Pla d'Actuació de la demarcació en matèria educativa pel mandat 2019-2023. L'acte ha comptat amb la presència del diputat de l'àrea d'Educació, Esports i Joventut, Alfredo Vega, i de tècnics de l'àrea. A més, del regidor d'Educació, Eloi Escútia, i una desena més de regidors i regidores de la comarca del Berguedà. 

 
El diputat Alfredo Vega ha exposat les tres línies estratègiques que impulsa la Diputació: recursos econòmics, recursos tècnics i catàleg de material de préstec.
 
"Per aquest curs volem posar l'accent en l'equitat per aconseguir la igualtat d'oportunitats, en la millora de la qualitat educativa. Volem lluitar contra l'abandonament prematur i el fracàs escolar, incidir en l'orientació i no deixar ningú enrere. Hem de recuperar els joves que abandonen, perquè tornin al sistema. En un projecte educatiu la persona és l'element més important, la formació és vital i no volem que hi hagi nens i nenes que en quedin fora, tant a dins com a fora de l'horari escolar", ha assegurat el diputat. 
 
Vega també ha indicat que la Diputació fa, en els serveis que ofereix, una distinció segons les necessitats de cada territori. "En les grans àrees poblades, a l'àrea metropolitana, segurament hi ha un major problema amb la segregació, mentre que aquest tema no preocupa als municipis petits on, en canvi, sí que hi ha qüestions a tenir en compte com afrontar el manteniment dels equipaments i el despoblament", ha apuntat Alfredo Vega. 
 
"No tot és Barcelona, Terrassa o Sabadell. Venim a escoltar les demandes i els projectes, i adaptar els nostres serveis a les peticions dels municipis", ha afirmat Vega. 
 

El diputat Alfredo Vega i el regidor Eloi Escútia a la Sala Casino de Berga. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Eloi Escútia ha agraït que la Diputació s'hagi desplaçat fins al Berguedà per presentar aquest catàleg, ja que així els dona l'oportunitat per conèixer les seves línies estratègiques. "és un catàleg que nosaltres utilitzem cada any pels seus recursos econòmics, però també  pels seus recursos tècnics i materials", ha dit.

Les intervencions als patis de Santa Eulàlia i Sant Joan, gràcies a la Diputació

L'últim any, per exemple, la ciutat de Berga ha pogut fer les necessàries millores als patis de les escoles de Sant Joan i Santa Eulàlia gràcies a la Diputació. "Els projectes d'intervenció als patis de les escoles es van fer a través de la sol·licitud d'un recurs tècnic de la demarcació. Per tant, van ser ells els qui van fer-se càrrec de les despeses de redacció del projecte tècnic, i ara s'està executant una part de l'obra també amb diners de la Diputació", ha explicat Escútia. 

Els recursos més demanats pels ajuntaments solen ser els mateixos any rere any: des de la petició de recursos econòmics pel sosteniment d'escoles de música o llars d'infants fins a l'adjudicació de tallers o de xerrades amb què, a Berga, s'ha pogut tirar endavant l'Escola de Famílies. "També se'ls pot demanar ajuda quan hi ha necessitat d'elaborar reglaments o crear òrgans com el Consell Escolar Municipal que esperem desencallar aquest mandat", ha indicat Escútia. 

"Agraïm aquests recursos i esperem poder fer un bon ús d'aquest catàleg", ha expressat el regidor de la ciutat. 

El Catàleg de serveis pel 2020 té un pressupost de 72,5 milions d’euros i augmenta un 12% respecte al 2019. El 91% de la dotació (65,87 milions d’euros) correspon als recursos econòmics i el 9% (6,67 milions d’euros) a recursos tècnics i materials, sense tenir en compte la prestació amb recursos propis de la Diputació. 

Suport a la comarca durant el 2019

Durant l'any 2019, la Diputació de Barcelona ha prestat els serveis educatius del seu catàleg a la comarca per tal de millorar les condicions als centres i l'accés a activitats extraescolars. Entre altres, s'han atorgat 52.728 euros a través de la convocatòria d'ajuts econòmics, 192.555 euros per a les escoles bressol municipals, 17.749 euros de les diferents línies de convocatòria per transicions educatives, 76.887 euros a través del Fons per al desenvolupament de polítiques educatives en municipis de menys de 5.000 habitants, que són 29 dels 30 pobles del Berguedà que s'inclouen en la demarcació de Barcelona, i 85.000 euros per transport escolar no obligatori. 

A més, 3.235 alumnes han gaudit de programacions artístiques a través del projecte Anem al Teatre una mitjana d'1,7 vegades, s'ha donat suport en la creació d'estratègies del Projecte Aprenentatge Servei (ApS) a Puig-reig, Gironella ha participat en un espai de debat educatiu, i s'ha donat suport tècnic i material als diferents centres. 

El Berguedà té 23 escoles i 7 instituts amb 3.508 alumnes cursant primària i ESO, 11 escoles bressol amb 331 infants matriculats i 2 escoles de música amb 1.150 alumnes matriculats, segons dades del 2019. El 96% de l'alumnat matriculat a 4t d'ESO es gradua i el 9,3% dels joves entre 16 i 17 anys està fora del sistema educatiu. Un 18% de la població en llars amb uns ingressos mitjans per sota de 10.000 euros. 

 

Participació