El Berguedà estrena una aplicació mòbil per reservar els taxis del transport a la demanda

Aquesta aplicació per als telèfons mòbils ha entrat avui en funcionament per a les cinc rutes del Berguedà centre i el 2 de març s'activarà per a la resta d'itineraris

03 de febrer del 2020
Actualitzat a les 22:59h
Presentació de l'aplicació mòbil del transport a demanda.
Presentació de l'aplicació mòbil del transport a demanda. | Pilar Màrquez Ambròs
El director general de Transports i Mobilitat, David Saldoni, juntament amb el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, el conseller de Transport i Mobilitat del Consell, Abel García, i el president de l'Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), Jordi Xena, han presentat avui a Berga la nova aplicació mòbil per reservar i gestionar el servei de transport a la demanda a la comarca. Aquesta aplicació per als telèfons mòbils ha entrat aquest dilluns en funcionament per a les cinc rutes del Berguedà centre. El 2 de març vinent, es podran reservar també els serveis de les tretze rutes restants de la comarca. 

Amb aquesta aplicació es poden fer totes les reserves, consultar l'horari exacte del viatge, veure les reserves realitzades, afegir les rutes preferides, anul·lar reserves i valorar el servei que s'ha utilitzat. Es pot utilitzar en mòbils amb sistemes IOS i Android. 

Les cinc rutes en les quals ja es pot utilitzar la nova aplicació mòbil són: Capolat - Berga, Castell de l'Areny - Vilada - Berga, Espinalbet - Berga, Sant Jaume de Frontanyà - Borredà - Vilada - Berga i Montmajor - l'Espunyola - Avià - Berga. 

Al Berguedà, el transport a la demanda es va iniciar fa 10 anys, el novembre de 2009, amb 12 recorreguts i, des de llavors, ha anat creixent. L'any 2018 el servei va ampliar-se i, actualment, compta amb 18 rutes, que donen cobertura a 25 municipis. És a dir, que arriba a un total de 10.000 habitants de la comarca. L'any passat es van registrar 1.900 demandes i 2.390 persones usuàries. El transport a la demanda registra una mitjana de 10 viatgers al dia a la comarca. 

El president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, ha destacat la importància de la iniciativa que fa "un nou pas" en la millora del transport públic als petits municipis del Berguedà. Per la seva banda, el conseller comarcal de Mobilitat, Abel García, ha explicat que [el del transport públic a la demanda] "és un projecte que ens creiem com a territori".

García ha dit que aquesta aplicació s'ha treballat amb detall tant des de l'àmbit polític com tècnic, "sense oblidar-nos de la col·laboració del sector del taxi". El conseller comarcal de Mobilitat ha agraït la predisposició als 25 taxistes que hi ha al Berguedà i que són els qui fan possible aquest servei en el seu dia a dia. "L'aplicació els suposarà una millora important a l'hora de realitzar la facturació", ha apuntat Abel García. 

El director general de Transports i Mobilitat, David Saldoni, ha subratllat, per la seva banda, "la voluntat ferma" de l'administració d'apostar pel transport públic. "Hem de felicitar a l'AMTU per haver desenvolupat aquesta aplicació mòbil i al Berguedà per fer aquesta passa endavant per apostar pel transport a la demanda", ha afegit Saldoni. "És el tercer salt endavant important que viu el transport a la demanda al Berguedà en 10 anys després de la implantació de 2009 i l'ampliació de rutes el 2018. I es fa amb la voluntat de garantir l'equitat dels ciutadans visquin on visquin", ha elogiat. "Aprofitant al màxim els recursos de què es disposen, el Berguedà és un dels territoris que hem de posar com a exemple d'eficiència", ha valorat David Saldoni. 

El nou servei no suposa un cost extraordinari al Consell Comarcal del Berguedà perquè és fruit de la col·laboració amb el Departament de Territori i Sostenibilitat que du a terme la gestió d'aquest servei. 

Els usuaris poden fer reserves de viatge a l'aplicació, fins al dia abans del servei, de les 8 del matí fins a les 5 de la tarda de dilluns a divendres, excepte festius. 

Una aplicació pionera

El president de l'AMTU, Jordi Xena, ha centrat les seves paraules en l'aposta del Consell "per donar un millor servei als usuaris" amb una aplicació que és "pionera". Fins ara no se n'havia dissenyat cap pensada per aplicar-se en un territori rural on el transport a la demanda entre els petits pobles es fa amb taxi i que, a diferència d'altres existents en comarques com el Gironès o el Bages, no va vinculada a un operador privat concret.

En el futur, aquesta aplicació es podrà portar a altres territoris amb característiques similars al Berguedà, i que ara no en disposen. 

A més de contractar el servei de l'aplicació mòbil, aquest continua disponible la via telefònica i Whatsapp convencional (683 38 82 85, dies laborables de 8 a 5 de la tarda). L'usuari s'assegura la reserva demanant el servei abans de les 5 de la tarda del dia anterior, com ara.