El PSC presentarà esmenes per a la C-16, el polígon d'Olvan i l'estació de busos de Berga als pressupostos

També reclama la millora de la C-26 entre Navès i Montmajor, del tram de la B-402 entre La Pobla i el Coll de Merolla, el traspàs de gestió de l'Hospital Sant Bernabé sense més demora i acabar la restauració del Monestir de la Portella

03 de febrer del 2020
Actualitzat a les 15:08h
Cues quilòmetriques a la C-16 al tram de Berga (arxiu).
Cues quilòmetriques a la C-16 al tram de Berga (arxiu). | MA Riu
La Federació XI del PSC considera "inacceptables", els pressupostos de la Generalitat per aquest 2020, a la vista de les partides d'inversions previstes per al Bages i Berguedà.

Els socialistes valoren que "cap dels grans projectes, promesos reiteradament, per diversos consellers, són contemplats en aquestes pressupostos. Tots aquests compromisos han quedat en paper mullat, una vegada es comprova la seva inexistència, en els pressupostos, aprovats pel Govern".

El PSC ha presentat diverses esmenes per exigir la seva inclusió en el debat pressupostari, en seu parlamentària, i que seran defensades per la diputada adscrita a aquestes comarques, Marta Moreta.

Les esmenes recullen diversos punts com l'ampliació de la C-16, de la qual demanen el compromís del departament de Territori i Sostenibilitat d'executar la primera fase de l'actuació, la corresponent al tram entre Berga i Cercs, i proposen un primer import per a 2020 de 4,5 milions. 

L'actual projecte és el quart que es posa sobre la taula per desdoblar la carretera. Es divideix en dues intervencions: el desdoblament de l'actual carretera entre Berga i Cercs per assolir una calçada amb quatre carrils –dos carrils per sentit, amb una barrera central fixa; i la implantació d'un tercer carril mòbil entre Cercs i Bagà. L'ampliació de la via, que acumula retards des de fa anys, abastarà 21 quilòmetres de longitud i costarà 178 milions d'euros. 

El PSC al Bages i al Berguedà també reclama, a les seves esmenes als pressupostos, la finalització de la primera fase del polígon d'Olvan. En aquest cas, els socialistes proposen una partida per a 2020 d'1,5 milions d'euros.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va explicar, al desembre, en sessió parlamentària, que les obres per finalitzar la primera fase del polígon d'Olvan, valorades en 1,8 milions d'euros, començarien a finals de 2020. No obstant això, com l'ampliació de la C-16, aquesta actuació no apareix als pressupostos.

El PSC destaca que "hi ha un autèntic i important descens, en el percentatge d'inversions destinades a aquestes comarques, que arriben al 45% i 53% menys en la darrera dècada" al Bages i el Berguedà.

El Partit Socialista al Bages i al Berguedà també ha presentat esmenes, que pots consultar aquí, per a la construcció de l'estació d'autobusos de Berga (3 milions d'euros), el traspàs de l'Hospital Sant Bernabé, la millora de la C-26 entre Navès i Montmajor (500.000 euros), la millora del tram de la B-402 entre La Pobla i el Coll de Merola (1,5 milions d'euros) i per acabar la restauració del Monestir de la Portella a la Quar (500.000 euros), un altre compromís incomplert pel Govern català, segons els socialistes. 

D'aquests darrers, un dels projectes més esperats és la de l'estació d'autobusos de Berga. "La disponibilitat dels terrenys de l'Ajuntament de Berga per a l'estació d'autobusos està feta", recorden des de la Federació XI. En aquest sentit, apunten, "hi ha el projecte executiu redactat i s'ha fet la tramitació corresponent". Berga és l'única capital de comarca catalana que no disposa d'aquest equipament.