Les comparses i els músics tindran veu a l'hora de decidir el recorregut dels passacarrers

Gegants, Guites, Maces, Tabal, representants de les cobles i Policia Local formaran part d'una comissió de treball per millorar la coordinació de les passades

01 de febrer del 2020
Actualitzat el 02 de febrer a les 15:02h
Multitudinària passada de dimecres de Patum (arxiu)
Multitudinària passada de dimecres de Patum (arxiu) | Pilar Màrquez Ambròs
Una nova comissió amb membres de les comparses implicades, persones responsables de les dues cobles, la policia local i representants del Patronat de la Patum treballarà a partir d'ara per definir els recorreguts dels passacarrers de dimecres i dissabte. Així s'ha decidit en la reunió ordinària de gener del Patronat, segons ha confirmat la regidora de Patum, Roser Valverde, a NacióBerguedà. L'objectiu és evitar repetir una passada tan llarga i feixuga com la que va haver-hi dimecres de Corpus de 2019, però també posar atenció a qüestions de seguretat i altres aspectes que s'hi vinculen, i que han d'ajudar a aconseguir una millor coordinació.

Fins ara, la regidoria de Patum feia una proposta que es debatia i s'aprovava al Patronat de la Patum. Però l'any passat va haver alguns trams del recorregut durant els quals les comparses van acabar molt separades entre si. A més, van haver-hi punts complicats del centre històric on tant el cordó de seguretat dels músics com els geganters van haver de fer mans i mànigues per tirar endavant la multitud, quelcom que va generar crítiques respecte el traçat.

Roser Valverde ha explicat a aquest diari que, després de la passada Patum, es va veure que el passacarrers de dimecres havia estat "caòtic" i havia tingut alguns trams "una mica problemàtics". Una de les raons d'aquest problema va ser que l'itinerari de dimecres no va poder-se tancar fins pocs dies abans de la festa, ja que es va escaure poc després de les eleccions municipals. La passada de dimecres és la que es dedica als regidors del consistori i aquests no van poder escollir el seu salt fins que no van ser nomenats.

Formació prèvia pel personal de seguretat privada que fa cordó

Per millorar el funcionament de les passades, la Policia Local ha proposat, a més, que el personal de seguretat que es contracta a través d'una empresa privada assisteixi a una formació prèvia per conèixer bé la festa i els seus espais abans de trobar-se en plena voràgine. "Ens trobem que és gent que no ha vingut mai a la Patum i no sap què és, està acostumada a controlar accessos de sales d'oci o d'altres, i aquí es troba que un passacarrers és difícil de gestionar", ha reflexionat Valverde. Per això, la Policia Local ha fet la proposta de formació prèvia específica per aquestes persones.

"Ens sembla una proposta potent i molt interessant, que les empreses de seguretat vinguin a Berga i vegin per on han de passar, que se'ls expliqui abans què és el passacarrers perquè d'entrada tinguin una base una mica més sòlida per fer aquesta feina", ha dit la regidora. 
 

La feinada del cordó de seguretat just després del salt de la plaça de Santa Magdalena (arxiu). Foto: Ivan Genescà

 
Tanmateix, Roser Valverde també ha alertat dels problemes amb què van trobar-se l'any passat amb l'empresa de seguretat privada per l'incompliment d'alguns dels requisits de l'Ajuntament. 

"Els compromisos que havíem pres amb l'última empresa no es van complir. Havien de portar un cert nombre de personal, amb una determinada qualificació, i això no va ser així. Si nosaltres marquem uns estàndards o uns criteris però l'empresa no els compleix, i no els compleix només arribar a Berga, aquí tenim un problema", ha lamentat. 
Arxivat a