Transport públic

El Consell del Berguedà demana explicacions al Govern per les noves tarifes del transport públic

Malestar al territori pel canvi de tarifes que encareix els preus de baixar a Barcelona o desplaçar-se al Bages, la comarca veïna

per Pilar Màrquez Ambròs , Berga, 5 de desembre de 2019 a les 16:17 |
Autobús al baixador del passeig de la Pau de Berga. | Flickr
Aquesta informació es va publicar originalment el 5 de desembre de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Consell Comarcal del Berguedà ha demanat aquest dijous explicacions al Govern català per les noves tarifes del transport públic que suposaran un increment de preu als berguedans a l'hora de viatjar a Barcelona i també al Bages. El president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, ha explicat a NacióBerguedà que ha contactat amb el secretari general de Mobilitat, Isidre Gavín, que s'ha compromès a enviar-los un argumentari del perquè d'aquesta puja. "Estem enfadats, perquè l'augment de les tarifes s'ha fet sense parlar amb el territori, gairebé amb nocturnitat i alevosia", ha exposat Lara.

"La meva obligació com a president comarcal és defensar el territori i la seva gent, aquest matí he rebut força trucades de gent queixant-se o demanant explicacions del perquè d'aquest increment tan excessiu de l'11,95%", ha lamentat. Ahir quan va saber-se la pujada dels abonaments, l'executiu comarcal desconeixia l'abast de la mateixa perquè des de la Generalitat ningú els ho havia advertit. 


Els abonaments de Berga a Barcelona, passen dels 53,25 euros actuals a costar-ne 59,25, sis euros més. Pel que fa als abonaments de Berga a Manresa, s'apugen i passen dels 35,25 a 41,84 euros. A més, la T-10 ara passa a anomenar-se T-Casual, serà unipersonal i no es podrà compartir. 

"No es pot fer una puja així sense avisar als territoris, és veritat que som la setena corona, amb altres territoris com el Ripollès ens situem ara mateix en segona línia. Si vols fomentar el transport públic i reduir el CO2 no pots pujar 6 euros l'únic abonament de què disposen aquestes comarques", s'ha queixat Josep Lara. El fet que l'abonament de 10 viatges de Berga a Barcelona s'hagi encarit, suposa que un usuari que baixi cada dia, de dilluns a divendres, a la capital catalana, passarà a pagar a partir de l'1 de gener, 24 euros mensuals més en transport públic.  


L'any 2015 al Berguedà i al Ripollès es va crear una setena corona. En aquell moment, la notícia dels nous abonaments es va rebre com una gran notícia. "Ens van dir que la impossibilitat tècnica d'incorporar aquesta nova corona tarifària amb banda magnètica obligava a la integració parcial, per a tots era un primer pas cap a una millora, però ara hem tornat a retrocedir en aquest aspecte", ha reflexionat Lara. Abans de la integració parcial de fa quatre anys, el preu dels abonaments d'Alsina Graells al Berguedà i al Ripollès estava en la línia dels 70 euros. Ara queda en 59,25 euros després d'haver-se arribat a situar als 53,25 euros. A més, també cal tenir en compte que, al Berguedà, l'autocar és l'única opció de transport públic, ja que no hi ha tren. 

El president comarcal ha assegurat que reiteraran la queixa a la Generalitat. "Farem tot el que estigui a les nostres mans, sabem que no estem en una integració tarifària al 100% però creiem que cal un cert reconeixement que no s'està donant", ha dit. 

La setmana vinent hi ha prevista una reunió d'urgència amb altres presidents de consells comarcals afectats, com el Ripollès o la Garrotxa, per estudiar accions des del territori. 

 

Participació