Transport públic

Una nova T-10 més cara (també al Berguedà): com afecten a la comarca els nous preus del transport públic?

El pack de 7 zones del Berguedà s'apuja de 53,25 a 59,25 euros; s'encareix 6 euros i passa a incloure la T-Casual que és unipersonal, en comptes de l'antiga T-10

per Andreu Merino / Pilar Màrquez Ambròs , 4 de desembre de 2019 a les 18:48 |
Un passatger valida una T-10 al metro | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 de desembre de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha presentat aquest dimecres les noves tarifes pel 2020. La T-10, fins ara títol de referència, desapareix i passarà a dir-se T-Casual. Serà unipersonal i costarà 11,35 euros (46,90 euros per 6 zones (corona que engloba, per exemple, el desplaçament de Barcelona a Navàs). El nou títol de referència serà la T-Usual, antiga T-Mes, que permetrà fer viatges il·limitats per 40 euros al mes (113,75 euros per 6 zones) i també serà d'ús personal. Els joves mantindran el títol trimestral amb la T-Joves, però amb un preu de 80 euros (222,25 euros per 6 zones).
 
Les noves tarifes representen un encariment d'1,15 euros pel que fa a la T-10 a la zona 1 i una rebaixa del 25% del cost de la targeta mensual.

Però com afectaran aquests canvis al Berguedà que continua fora de les sis corones metropolitanes? El pack de 7 zones del Berguedà (10 viatges) passa de 53,25 a 59,25 euros. S'apuja 6 euros. L'abonament que abans incloïa la T-10 d'1 zona per fer desplaçaments per Barcelona, ara inclourà, en comptes d'aquesta, la T-Casual, que és unipersonal. 


La comarca no pertany a la zona d'integració tarifària però gaudeix de condicions especials en relació al sistema integrat. L'antiga T-Mes, la que ara ATM vol que sigui de referència per als habituals del transport públic, no pot ser-ho de cap manera al Berguedà, perquè només és de 6 zones. Els usuaris habituals de transport públic a la comarca, doncs, en surten perjudicats. 

L'any 2015 al Berguedà i al Ripollès es va crear una setena corona. En aquell moment, la impossibilitat tècnica d’incorporar aquesta nova corona tarifària amb la tecnologia actual de banda magnètica va obligar a fer una integració parcial mitjançant els packs de deu viatges per als desplaçaments amb els autobusos d'Alsina Graells. Uns packs entre el Berguedà i Barcelona que ara s'apugen 6 euros i s'apropen a la línia dels 70 euros que costaven abans de la integració.


Amb tot plegat, el bitllet senzill entre Barcelona i Berga amb Alsina Graells costa en l'actualitat 16,05 euros. De manera que la diferencia d'utilitzar o no aquest paquet de viatges continua sent molt important. Els usuaris del pack que baixen cada dia a Barcelona paguen en una setmana el mateix que qui no tingui el pack i faci dos desplaçaments d'anada i tornada a Barcelona. 

Els abonaments per anar entre el Berguedà i el Bages també s’apujaran de 35,25 a 41,85 euros. 

"Revolució" tarifària

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, el conseller de Territori, Damià Calvet, i el vicepresident de l'AMB, Antoni Poveda, han assegurat que l'objectiu és fidelitzar l'usuari habitual del transport públic i potenciar-ne l'ús, coincidint amb l'entrada en funcionament de la Zona de Baixes Emissions l'1 de gener, que vetarà l'entrada dels cotxes més contaminants a Barcelona.

Colau ha parlat d'una "revolució" tarifària que respon a les demandes de la ciutadania i ha reivindicat com a "política en majúscules" la creació d'una "tarifa plana" que representa la nova T-Usual.

Calvet ha previst que les noves tarifes representaran un augment dels usuaris del transport públic i ha justificat que la T-Casual, antiga T-10, sigui unipersonal, premiar els usuaris habituals i no els que en fan un ús "indiscriminat". Dit d'una altra manera, la nova T-10 impossibilitarà que els usuaris comparteixin el títol de transport per dividir-ne la despesa.

L'ATM crearà un tercer nou títol de transport la T-Grup, una targeta multipersonal que costarà 79,45 euros i permetrà fer un màxim de 70 viatges en 30 dies. La T-Joves també s'abaratirà i valdrà 80 euros per a una zona, un 25% menys que ara. La T-Trimestre desapareix i l'equivalent serà comprar tres T-Usual. Representarà un estalvi de 25 euros. La T-50-30, que permetia fer 50 viatges en un mes a la zona 1 i costava 43,50 euros també desapareixerà, igual que la 70-30, que en costava 60,9.

Les modificacions tarifàries afecten les sis zones de l'ATM. En totes elles la T-Casual representa un increment de preu respecte de la T-10, el bitllet senzill s'encareix un 0,1%, la T-Usual s'abarateix un 25% en comparació amb la T-Mes i la T-Jove un 31%.

Les targetes que ara estan en circulació tindran validesa fins al 29 de febrer. En el cas de la T-Casual, els usuaris la podran fer servir només de manera unipersonal o bé bescanviar-la pels viatges no realitzats. 

Tarifació social

Pel que fa a la T-16, continuarà sent gratuïta per als menors de 16 anys i l'ATM manté els títols per a famílies nombroses i monoparentals, amb una reducció mitjana del 25%. La T-Usual per a persones aturades manté el preu congelat assignat a la T-10 d'aquestes característiques i continuarà costant 9,95 euros.

La T-Dia, que permet viatges il·limitats durant 24 hores passarà a costar 10,50 euros, mentre que la T-Verda -gratuïta- continuarà en vigor per a aquelles persones que hagin desballestat el seu vehicle contaminant i no n'hagin comprat cap més.

 

Participació