«Les 7 cares del Pedraforca», el primer eco-itinerari per descobrir els atractius als peus de la muntanya

Una ajuda de 300.000 euros del projecte Emblemàtic ha permès, entre altres, editar una guia, instal·lar un panell informatiu en cadascun dels principals recursos turístics i reforçar la senyalització de continuïtat en algunes de les rutes a peu i en bicicleta

26 de novembre del 2019
Actualitzat a les 22:38h
Presentació de la iniciativa.
Presentació de la iniciativa. | Pilar Màrquez Ambròs
Saldes ha acollit aquest dimarts la presentació de l'eco-itinerari "Les 7 cares del Pedraforca", una proposta d'estada d'una setmana als voltants de la mítica muntanya que pretén desestacionalitzar el turisme i que busca que el visitant s'atreveixi a conèixer 7 aspectes que des de sempre hi han tingut una estreta relació: herbes, remeis i dones; terra, carbó i dinosaures; càtars i trobadors; les aigües del Pedraforca; la mateixa muntanya; i el turisme actiu entre valls i muntanyes. 

El Pedraforca és una de les zones naturals més emblemàtiques de Catalunya. Càtars, trementinaires, miners, artistes com Picasso i dinosaures formen part de la història de les seves valls. L'eco-viatge que es proposa permet acostar-se a aquest passat i alhora descobrir l'atractiu dels recursos que presenta la zona avui en dia. A més a més, és la culminació del projecte de cooperació europeu Emblemàtic, muntanyes emblemàtiques del Mediterrani iniciat ara fa tres anys.

El projecte ha comptat amb una inversió global de 3 milions d'euros de fons europeus. Hi han participat diferents regions d'Itàlia, Grècia, França, Albània i Catalunya. Al Berguedà, la iniciativa s'ha materialitzat en una guia i un mapa, així com informació per fer l'estada al web de turisme comarcal. L'ajuda de 300.000 euros amb la qual s'ha cobert el 85% del projecte ha permès instal·lar un panell informatiu en cadascun dels recursos principals, complementar la senyalització in situ d'alguns dels recursos turístics complementaris i "reforçar la senyalització de continuïtat en les rutes més fàcils tant a peu com en BTT", tal com ha explicat la tècnica Rosa Colomer, que ha liderat la iniciativa, en la presentació d'aquesta tarda a l'Hostal Pedraforca de Saldes. Per fomentar la mobilitat sostenible, s'ha instal·lat també un carregador per a vehicles elèctrics a la plaça de Saldes, que complementa el que ja s'havia instal·lat de forma particular a Rústic Vilella, a Gisclareny. 
 

L'alcalde de Saldes, Moisès Masanas. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 
El plantejament de cada dia d'eco-itinerari es basa en un recurs turístic principal, que dona informació sobre la temàtica en qüestió, i que apareix a la guia com a centre neuràlgic de la visita, com són el Museu de les Trementinaires de Tuixent, el Museu de les Mines de Cercs, el Centre Picasso de Gósol, el Centre d'Informació i Interpretació del Massís del Pedraforca, el centre històric de Bagà, el riu Bastareny i l'Espai Actiu Vallcebre. Un seguit de recursos complementaris li afegeixen continguts i per cada temàtica es proposen tres rutes per fer a peu i tres per fer en bicicleta de muntanya amb diferents nivells d'exigència i dificultat. Per cadascuna, hi ha una ruta curta i poc exigent, una per destinar-hi mig dia i una ruta més llarga que requereix de tot el dia per completar-la. 

El president de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, Lluís Vall, ha defensat que "és una gran idea poder explotar amb 7 experiències de turisme sostenible tot allò que les valls del Pedraforca ofereixen. El més fàcil és explotar el recurs principal, però en aquest cas el projecte hi ha donat la volta, i és des dels peus de la muntanya que es dinamitzaran els pobles de la base". 

En la presentació, hi han participat l'alcalde de Saldes, Moisès Masanas, el president de l'Agència del Berguedà, Lluís Vall, el tècnic coordinador el projecte del Syndicat Mixte Canigó Gran Site, Alain Gensain, la tècnica local Rosa Colomer i Marinel·la Mosquera de Pedratour per donar veu al sector empresarial turístic. Una seixantena d'establiments de la zona s'han implicat en el projecte. "Les 7 cares del Pedraforca" és l'evolució d'una idea sorgida inicialment de l'Associació Valls del Pedraforca que s'ha anat modulant en el decurs de les 25 trobades que s'han mantingut amb els agents del territori durant aquests tres anys del projecte Emblemàtic, segons ha apuntat Colomer. 
 

Imatge de família de la presentació del projecte a l'Hostal Pedraforca de Saldes. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Moisès Masanas ha agraït la col·laboració dels establiments turístics, els veïns de les valls del Pedraforca i el lideratge de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà per fer possible un projecte que permetrà "dinamitzar el voltant de la muntanya". "És un molt bon projecte per promocionar turísticament la zona i acollir-hi la gent", ha dit Masanas. Per la seva banda, Alain Gensain ha destacat el treball en xarxa dels diferents territoris que han participat en aquest projecte de cooperació europeu. 

Per donar a conèixer el projecte s'ha realitzat un vídeo general de totes les muntanyes emblemàtiques que formen part del projecte i un vídeo específic per cadascuna de les muntanyes. Aquest material audiovisual complementa la guia i el mapa, que es troben disponibles en format paper i en format digital per a cadascun dels territoris i que conviden els visitants a passar d'una muntanya a l'altra d'entre les que formen del projecte (Pedraforca, serra de Tramuntana, Canigó, Sainte Victoire, Etna, Gran Sasso, Olimp, Ida i Cika). 

Un objectiu ambiciós

L'objectiu d'Emblemàtic és crear i sotmetre a prova una oferta turística nova i innovadora basada en les característiques comunes d'aquestes muntanyes i crear una alternativa a les
tradicionals vacances de platja. De fet, de totes les muntanyes que hi han pres part, el Pedraforca és la que es troba més lluny de la costa, ha recordat Alain Gensain. El projecte, ha afegit, vol contribuir a "reequilibrar" els fluxos turístics entre la costa i les muntanyes, i a "desestacionalitzar i millorar" els beneficis econòmics per als territoris, sempre des d'un turisme sostenible i respectuós amb el medi ambient i l'entorn. 

Per crear els eco-viatges, s'han consensuat 30 atributs que quedaran inclosos en el disseny final del projecte a cada territori. Tots els itineraris inclouen la incorporació de petits allotjaments, de gastronomia local, de visites a recursos culturals i naturals i de visites a productors locals, entre altres. 
 

La tècnica Rosa Colomer ha detallat les característiques de l'eco-itinerari. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

El president de l'Agència de Desenvolupament del Berguedà, Lluís Vall. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Públic assistent a l'acte. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

El tècnic coordinador el projecte del Syndicat Mixte Canigó Gran Site, Alain Gensain. Foto: Pilar Màrquez Ambròs