El Berguedà impulsa un projecte que connectarà a l'aula els nens i nenes amb malalties llargues

La idea neix d'un cas d'èxit: El curs 2017-2018 l'Escola Alfred Mata de Puig-reig va instal·lar càmeres a l'aula perquè una alumna de segon de primària pogués continuar fent classe tot i patir leucèmia

31 d'octubre del 2019
Actualitzat a les 20:13h
El projecte de l'Escola Alfred Mata que va permetre connectar la Judit Pèlfort a l'aula.
El projecte de l'Escola Alfred Mata que va permetre connectar la Judit Pèlfort a l'aula. | Cedida
L'alumnat del Berguedà que per problemes de salut greus no pot anar a l'escola ara podrà connectar-se a classe des de casa. El Consell Comarcal del Berguedà adquirirà cinc equips de webcam, tauletes digitals i uns auriculars amb micròfon que estaran a disposició del Centre de Recursos Pedagògics perquè els responsables de cada escola puguin demanar-ho quan en tinguin necessitat.

La idea ha nascut d'un cas d'èxit: El curs 2017-2018 l'Escola Alfred Mata de Puig-reig va instal·lar càmeres a l'aula perquè una alumna de segon de primària, la Judit Pelfort, pogués continuar fent classe tot i patir leucèmia. L'experiència va ser molt positiva perquè va permetre a la petita seguir les classes però també perquè la va mantenir en contacte amb els companys que, per la seva banda, van poder entendre millor la malaltia. Tant des de l’escola com des de la família entenen que pot ser d'utilitat per altres casos. Com explica la mare de la menor, això els va ajudar molt a portar la malaltia i a reincorporar-se a l'aula. "Als pares els sabia greu que perdés el curs i el que més greu sabia a la Judit era no poder assistir a l'escola", en paraules de la seva tutora Teresa Costa. De manera que es van proposar la manera que la Judit pogués ser present a classe i van anar provant maneres fins que se'n van sortir.

El projecte de connexió a l'aula per facilitar la participació de la Judit va fer, entre altres, que l'escola guanyés un premi Baldiri Reixac. 
 
Quan el Consell va obrir un procés de pressupostos participatius en l'àrea d'Educació la passada primavera, van ser dues les Ampes que van presentar la proposta: la de l'Escola Alfred Mata de Puig-reig, i la de la Princesa Làscaris de Casserres, on també han patit el cas d'una alumna amb leucèmia. L'objectiu dels seus projectes és donar suport als infants, joves i les seves famílies que viuen processos de malaltia de llarga durada. Així, no només es pot fer el seguiment de les classes sinó també es pot mantenir el contacte amb els seus companys i companyes, pels quals també és una experiència enriquidora, ja que els permet entendre millor el procés d'una malaltia que els resulta desconeguda. 
 
A partir del novembre, els centres educatius que ho necessitin ja podran sol·licitar el material que ha de facilitar el seguiment de les classes per part de l'alumnat que, per raons de salut, no pot assistir a l'aula. A més de la tecnologia necessària per fer possible aquesta connexió, també s'hi podrà trobar un protocol o manual d'ús i un conte fet gràcies a la pionera experiència de l'escola Alfred Mata, de Puig-reig.

Més endavant, està previst que s'hi incorporin contes realitzats pels estudiants del batxillerat artístic de l'Institut Pere Fontdevila, de Gironella. 

Una comissió de treball en farà seguiment

Una comissió de treball seguirà, a partir d'ara, els avanços del projecte. Des d'aquesta comissió, es valora molt positivament el procés de treball seguit i els fruits del mateix. "Es fa evident com noves maneres de fer política i noves maneres de relacionar-se amb els ciutadans donen resultats positius. En aquest sentit, es vol continuar promovent el treball basat en la participació, el treball en xarxa i la implicació de la ciutadania", defensen. 
Arxivat a