El consum de proximitat predomina però un 26% dels berguedans compra roba en grans superfícies

La UBIC es marca com a objectiu que la gent de Berga passegi més pel carrer per tal que compri més a la ciutat

27 de setembre del 2019
Actualitzat a les 16:00h
Xavi Orcajo presentant els resultats de l'enquesta.
Xavi Orcajo presentant els resultats de l'enquesta. | Pilar Màrquez Ambròs
A Berga, una majoria dels seus habitants compra al comerç de proximitat, però encara hi ha un percentatge significatiu de persones que es desplaça al centre comercial per adquirir roba, calçat i equipament de la llar, o que compra a Internet quan es tracta de telefonia, informàtica o fotografia. Així ho indica l'enquesta que Berga Comercial va fer entre més de 200 visitants de la fira de l'1 de maig, que els botiguers han presentat aquest dijous durant la Festa del Comerç al pavelló de Suècia. "Hem d'anar a buscar aquesta gent", ha subratllat el president de la UBIC, Xavi Orcajo.

Segons un informe de la Fundació Comerç Ciutadà, de cada 10 persones que passegen pels centres urbans de les capitals de comarca, 6,5 hi fan una compra. "Basant-nos en aquestes dades el nostre objectiu ha de ser que passegi més gent per Berga i que la gent passegi més", ha afirmat Orcajo. Abans de finalitzar l'acte, la regidora de Promoció Econòmica, Roser Rifà, ha estès la mà als comerciants per treballar conjuntament per a la ciutat. 

Orcajo ha reclamat suport a les administracions, per exemple, amb un model de captació turística o una estratègia definida de la gestió de l'aparcament, però també ha assegurat que, a partir d'ara, des de la UBIC, es farà una aposta major per les campanyes que estiguin pensades per captar compradors per a aquests sectors.  "Des de Berga Comercial hem de realitzar campanyes que vagin a captar aquesta gent", ha defensat. 

Un 48% dels enquestats opten per comprar roba, calçat o articles de la llar (mobles, parament de la llar o electrodomèstics) al comerç de proximitat, però hi ha un percentatge significatiu (un 26,3% en el cas de roba i calçat i un 28,3% en equipament de la llar) que es desplaça a un gran centre comercial i, per tant, se'n va fora de la comarca per comprar aquests productes. En el cas dels productes de telefonia, ordinadors, fotografia i música, lligats a la tecnologia, la majoria dels enquestats (un 39%) admet comprar per Internet, mentre que un 29,7% ho compra en un establiment de proximitat i un 18% en una àrea comercial.
 

Xavi Orcajo amb algunes de les dades de l'enquesta. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Berga Comercial vol que la ciutat sigui sempre el lloc preferit per comprar dels seus veïns i veïnes. En aquesta línia, l'entitat s'ha marcat diferents objectius i ha demanat ajuda a les administracions. Aquesta passada primavera la UBIC i l'Ajuntament de Berga van impulsar una bateria d'accions per reduir l'incivisme dels propietaris i propietàries dels animals de companyia. També s'han eliminat pintades dels carrers. Però Berga Comercial considera que encara hi ha molta feina per fer. Orcajo ha enumerat que cal una ciutat endreçada, millorar els problemes amb el porta a porta i, per exemple, més il·luminació als carrers. La UBIC ha presentat aquest estiu un informe sobre els punts foscos de Berga a l'Ajuntament. "No sempre es tracta de posar més fanals, sinó d'arreglar algun arbre", ha expressat Orcajo. 

Pel que fa al porta a porta, des de fa uns mesos s'ha ampliat l'horari de recollida d'orgànica i cartró. 

Xavi Orcajo ha repassat les demandes que fa l'associació a les administracions amb cinc línies clares on cal treballar: un model de captació turística, un pla de mobilitat, la reforma del POUM que faciliti adequar els locals, l'estació d'autobusos i una estratègia ben definida en la gestió de l'aparcament.

Entre altres elements, Xavi Orcajo ha explicat que el 2018 es va multiplicar per 10 la inversió en enllumenat d'aparadors, de 1.000 a 10.000 euros, i que ara mateix ja s'està en contacte amb l'ajuntament per decidir com ha de ser la il·luminació dels carrers en les properes festes nadalenques. 
 

Regidors i comerciants van assistir a l'acte al pavelló de Suècia. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


La falta d'oci, un punt feble de la ciutat

Segons l'enquesta, l'oci és un punt feble de la ciutat. Els enquestats qüestionen també l'oferta de restaurants, bars i cafeteries. Els enquestats posen un 5,2 de mitjana a l'oferta de restauradors i un 5,4 a l'oferta d'oci. Paral·lelament, la falta d'aparcament no genera la preocupació que podria semblar d'entrada. En una escala de l'1 al 10, des de mai tinc problemes a sempre en tinc, els enquestats puntuen aquesta qüestió amb un 4,7 de mitjana. 

Un 45% compraria al migdia si estigués obert

Altres resultats destacats de l'enquesta indiquen que un 42% dels compradors no tenen un dia fixe per anar comprar, però un 45% ho farien a migdia si els establiments estiguessin oberts. La possibilitat d'obrir diumenge no resulta tan atractiva: un 40% dels enquestats descarta comprar un diumenge, un 36% ho farien i un 23% no s'ho ha plantejat. 

La vetllada de la Festa del Comerç ha finalitzat amb un monòleg de la popular escriptora Empar Moliner i un refrigeri. 
 

Empar Moliner a la Festa del Comerç de Berga. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Consulta aquí els principals resultats de l'enquesta de Berga Comercial.
 
Arxivat a