1 de 10
entrevista

Xavi Orcajo: «La neteja i el turisme són temes que Berga necessita treballar»

El president de la UBIC de Berga avança que la Berga Bolet d'enguany comptarà amb més activitats i atractiu; i explica que "no tenia sentit" que la ciutat estigués dividida en tres eixos comercials

El president de la UBIC, Xavi Orcajo, a la Font del Ros. | Pilar Màrquez Ambròs
per Pilar Màrquez Ambròs, Berga | 13 de setembre de 2019 a les 21:14 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de setembre de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Xavi Orcajo (Santa Perpètua de Mogoda, 1985) és el president de la Unió de Botiguers i Comerciants (UBIC) de Berga des de principis d'any. Des de l'any 2015 és responsable del centre nutrició canina i felina TerranovaCNC 50 del barri de la Font del Ros. Té els estudis de tècnic esportiu. Explica que Berga Comercial es proposa ser un motor per unir esforços i empènyer el sector comercial de la capital berguedana.

L'actual junta de l'entitat està integrada per una dotzena de persones. Una de les seves primeres tasques ha estat unificar els 3 eixos comercials del carrer Major, el Vall i Tres Branques, carrer del Roser, passeig de la Pau i Font del Ros. 


- Com va entrar a presidir la UBIC?

- No ho sé. Sincerament no m'ho esperava gens. Fa un any ens va venir a veure a la botiga un tècnic de Comerç i ens va explicar que hi havia l'associació. Vam parlar-ne amb la Queralt, la meva parella, i vam dir de ficar-nos-hi una mica i fer-nos socis de l'entitat perquè ja feia tres anys que érem aquí. Ho vam fer així. Fa mig any es va celebrar una Junta General i sincerament jo no tenia ganes d'anar-hi, teníem molta feina, era després de la campanya de Nadal. Vaig anar-hi perquè la Queralt va insistir. I vaig exposar les meves idees sobre com creia que s'havien de fer les coses. No és que s'estigués fent res malament, però al final una persona que ve de fora, que fa relativament poc que té un negoci a la ciutat, potser veu les coses d'una altra manera i pot aportar coses noves. 


- Algú li ha posat traves o li ha dit alguna cosa per venir de fora?

- No. Crec que tampoc has d'esperar que la gent t'esperi amb una rua quan arribes de fora (somriu). Has d'aportar alguna cosa, has d'integrar-t'hi. Nosaltres ens vam fer socis de la UBIC perquè tenim un comerç i ens havíem d'integrar a Berga, per canalitzar molt millor les necessitats que poguéssim tenir com a botiga. Ningú m'ha dit mai res per ser de fer fora, al contrari. En aquella Junta General la gent va escoltar el que hi deia i em van triar perquè fos president sense que m'ho esperés. 

- Quins són els objectius de la UBIC ara que fa més de mig any que hi ha la nova junta? Què han fet i què volen fer?

- Jo crec que si vols que passin coses diferents has de fer coses diferents. La primera de les coses que vam plantejar en la primera reunió és que no tenia sentit que una ciutat de 16.000 habitants com Berga estigués dividida en tres eixos comercials, com si la Font del Ros i el Vall estiguessin a 15 quilòmetres de distància. És una cosa que quan ve gent de fora no entén. La gent aparca a la Font del Ros i puja caminant fins al Vall. Té molt més sentit si actuem com un conjunt. Cadascun pot tenir una personalitat pròpia però formen part d'un sol eix. 

Tots els eixos tenien una junta que feien accions i han passat a ser juntes assembleàries que proposen idees. La junta de la UBIC té membres de cada eix i tothom és important. 

Una altra de les coses que hem fet els primers mesos ha estat una enquesta d'hàbits de consum per saber on, per què i com comprem els berguedans. Vam fer entre 400 i 500 enquestes a la passada Fira de Maig. Ens ha de donar eines per fer accions per la ciutat. Hem treballat en un pressupost anual i un calendari d'actuacions que no s'havia treballat mai, és a dir, ara treballem amb temps vista, per saber quins diners hi haurà, com es destinen i en quines campanyes es reparteixen, on s'incideix. A les eleccions ens vam reunir amb tots els grups polítics i vam pactar uns objectius comuns. Abans de vacances ens vam reunir amb l'ajuntament per fer seguiment d'aquests punts, molts d'ells s'han avançat molt, altres estan més aturats, però hi estem treballant. 

- Quins són aquests punts?

- La neteja i el turisme són temes que Berga necessita treballa i sobre els quals treballem amb l'ajuntament. Hi ha una cosa bàsica que és la neteja de la ciutat, tenim un problema d'ordre i neteja i també d'il·luminació, de posada a punt de Berga. De moment, aquest estiu s'ha invertit per esborrar els grafitis que hi havia a la ciutat, s'ha engegat la campanya per evitar els excrements de gos a la via pública, estem regalant bosses biodegradables als usuaris, per recollir els excrements. També hi ha tota la qüestió del porta a porta, l'Ajuntament de Berga ha de posar el dia les ordenances que no estan fetes ni aprovades i incidir més en la neteja i els incívics. 

Un altre tema que creiem que és molt important és el del turisme, ens agradi o no venen turistes. Cal cuidar aquesta qüestió. El càmping de Berga, per població, és el tercer o quart municipi de la comarca, i està enganxat a la ciutat, però no hi tenim una via de comunicació directa. No hi ha transport públic que porti els campistes a la ciutat i això obliga al càmping a funcionar com un municipi autònom i resoldre per ell mateix tots els serveis que poden necessitar els seus clients. Ens en queixem, però és que Berga ha estat empenyent el càmping durant molt temps a donar servei als clients que no tenen mitjà de transport per baixar a la ciutat.

"La primera de les coses que vam plantejar a la nova junta és que no tenia sentit que una ciutat de 16.000 habitants com Berga estigués dividida en tres eixos comercials"
  

- Els turistes posen un suspens al transport públic de la comarca, segons les dades d'una enquesta de la Diputació de Barcelona. Què en pensa?

- Tenim l'obligació de connectar-nos amb el càmping Berga Resort. Ara la gent que ens visita des del càmping ha de venir en cotxe sí o sí. Hi ha 3.000 places fixes que hi fan estada. A l'estiu encara poden venir caminant pel camí que hi ha darrere, per l'Escola Xarxa, però a l'hivern no, perquè a les 6 ja és fosc. D'aquesta manera no tenen l'oportunitat de viure la cultura i l'oci de Berga. No estic parlant només de transport públic, es podria adequar aquest camí que et deia i posar-hi quatre fanals, posar un servei de bici com hi ha a molts pobles de Catalunya i d'Espanya. Que algú pugui agafar una bici al càmping i deixar-la al Vall. Per què no?. El projecte de turístic de Berga és molt embrionari, això és una oportunitat per dir com ha de ser. La gent no ve a Berga a emborratxar-se com a Lloret. Ens cal tenir un Museu de la Patum que atregui persones, apostar per potenciar el món del bolet. 

- Tenen bon feeling amb el govern de la CUP?

- Sí. També he de dir que l'Ajuntament de Berga agraeix que l'entitat hagi unificat els criteris, que hi hagi una interlocució amb uns objectius marcats, facilita molt les coses, perquè estem presentant un projecte amb un pressupost anual de 60.000 euros, amb un calendari d'activitats, com una única associació amb 140 associats. Anem allà i els expliquem les nostres línies mestres per a 2020. Hem estat racionals, no per mèrit, sinó també perquè el fet que ara al consistori hi hagi un tècnic de Comerç ens facilita molt les coses. Estem molt contents. 

- Han notat un canvi amb la campanya per evitar els excrements dels gossos al carrer amb el lema «Els gossos són nets, i tu?»? S'hi ha vist resultat?

- Sincerament no en tinc el retorn, perquè tot just vam començar-la al juliol. Ara mateix crec que tothom està molt centrat amb el tema del porta a porta. El que sí que hi ha hagut molta gent que ha anat a demanar bosses, i això vol dir que hem de notar-hi. Però crec que la campanya ha d'anar en diverses direccions, facilitar que la gent retiri els excrements, però també aconseguir una ciutat més neta i més pet friendly. Hem de convidar que la gent passegi amb el gos a la ciutat, que hi hagi més animals domèstics censats, que tota aquesta gent pugui fer ciutat amb el gos sense embrutar-la. Si quan arribem a desembre hi ha un nombre elevat de gossos censats, ens ha de servir per fer pressió perquè la ciutat sigui amiga dels gossos i també hi posi més facilitats.

L'objectiu real de la campanya és aconseguir una ciutat més neta, formar la gent que té gos i que aquesta gent pugui fer ciutat sense embrutar-la. A la campanya només li falta una cosa: que s'aprovin les ordenances de sancions. Qui és brut, és brut, però si li cauen multes, potser canvia aquest hàbit. 

- Quins són els hàbits de consum que es dedueixen l'enquesta que van fer a la Fira de Maig i que comentava abans. En tenen els resultats?

- Els presentarem molt aviat. De moment, l'he vist molt per sobre, però et puc dir un parell de coses. La gent de Berga té una percepció que no és real del que tenim. La gent es pensa que no hi ha oferta de diferents marques i que aquesta oferta és més cara, que li surt més a compte marxar a Manresa o a Vic o comprar-ho per Internet. És desconeixement. Però és responsabilitat nostre dir: ep, aquestes marques les tenim, les treballem i al mateix preu!. És una feina que tenim i que és nostra. A Berga tenim primeres marques i les tenim bé de preu. Portar primeres marques mundials a Berga ja és possible perquè s'ha agilitzat moltíssim el tema de les comunicacions. Fa uns anys, portar segons què a Berga, potser sí que era com dur-ho a la Gàl·lia, ja no és així en absolut.  

"Ens en queixem, però és que Berga ha estat empenyent el càmping durant molt temps a donar servei als clients que no tenen mitjà de transport per baixar a la ciutat"
  

- Els productors han tingut un dia més de recollida porta a porta d'orgànica i envasos aquest estiu. Han notat una millora?

- Sincerament, d'entrada he de dir que el porta a porta està funcionant. El problema és que si hi ha 10 veïns i veïnes que ho fan bé, es veu més un que ho fa malament. A l'hora de valorar-ho objectivament és molt difícil, i aquesta idea és la que vam transmetre a l'exconseller Francesc Xavier Francàs. Partint d'aquí hi havia comerços que requerien d'un dia extra d'orgànica i envasos, sobretot a l'estiu. Per què? Perquè hi ha comerços que generen molt envàs, ens agradi o no, o comerços que generen molta resta com les carnisseries. Nosaltres ho vam plantejar i, després de molts mesos de requerir-ho, al juny va haver-hi bona voluntat, abans no. 

Pensàvem que un dia més de recollida era una bona notícia però no les tinc totes perquè el servei no ha funcionat bé. Hi ha hagut molts dies que no s'ha recollit que no s'ha passat, molts comerços als quals els ha passat la recollida en hores que no tocava. Ens van dir que seria un reforç de nit però després ha acabat sent a la tarda. No sé fins a quin punt hi havia la voluntat que funcionés bé o ja es buscava una mica que la gent es desanimés una mica i no tragués el cubell.

He vist que hi ha associacions de veïns que també tenen queixes pel porta a porta. Tothom ha de posar de la seva part i ser sincer, també l'administració. Nosaltres ho serem. Proposarem un curs de gestió de residus als nostres comerços perquè el tema es gestioni millor, però l'administració també ha de ser sincera: si fas un dia més de recollida porta a porta pels comerços, has de fer-la bé, al cent per cent. I si un dia es recullen 3 quilos a la nit i veiem que no fa falta, doncs ho deixarem de fer.

- Creu que perjudicarà el comerç que la C-16 estigui desdoblada? Farà que Berga sigui encara més un lloc de pas cap a la Cerdanya?

- Ara ja és absolutament de pas. Quan hi ha cues, a la temporada d'esquí, hi ha molts cotxes que passen per dins de Berga. Però quants paren? No en paren. La captació turística s'ha de fer l'origen. No pots agafar aquella persona quan ja és aquí perquè vol arribar a la Cerdanya. Hem de ser capaços de connectar amb el turisme per captar-lo per nosaltres mateixos. És una opinió molt personal perquè en junta no s'ha tractat. 

- Hi haurà novetats a la Berga Bolet?

- Sí moltes. Estem treballant i anem molt de cul per la Berga Bolet. Es continuarà fent la festa al Carrer Major però serà l'inici de tot plegat. La idea és dinamitzar tota la ciutat, realitzar més d'un centenar d'activitats durant tot el mes d'octubre, de dijous a dissabte. Tocarem temes de sostenibilitat, temes de medi ambient, culturals, gastronòmics, tot plegat al voltant del bolet. Creiem que serà prou atractiu perquè la gent surti al carrer, hi haurà coses al carrer atractives i espectaculars durant tot el mes d'octubre.

Hi haurà uns boscos urbans com el que es posa al Carrer Major, n'hi haurà més a la ciutat i al voltant d'ells es faran activitats. Hi hem destinat molts diners i molts esforços. Crec que agradarà moltíssim, s'hi està treballant des d'abans de l'estiu.

"Pensàvem que un dia més de recollida porta a porta per als grans productors era una bona notícia però no les tinc totes perquè el servei no ha funcionat bé"
  

 

Participació