Més joventut i espectacularitat, a l'obra de «L'11 de Setembre i Gironella»

L'espectacle es renova amb el relleu generacional dels actors principals i amb un nou disseny d'efectes especials i nova ambientació sonora.

05 de setembre del 2019
Actualitzat a les 15:31h
Presentació de 'L'11 de Setembre i Gironella' aquest dijous.
Presentació de 'L'11 de Setembre i Gironella' aquest dijous. | Pilar Màrquez Ambròs
L'espectacle de "L'11 de Setembre i Gironella" rememorarà un any més els fets de 1714 entre les pedres del riu Llobregat. Aquest dijous n'han presentat les novetats la codirectora Maria Casellas, el regidor de Cultura, Lluís Vall, i una part del repartiment principal. Maria Casellas, que porta el timó de la direcció escènica conjuntament amb Joan Rigat, ha explicat que l'espectacle dona enguany la benvinguda a un bon grapat d'actors i actrius joves. "Hi ha hagut un canvi generacional, ha entrat un grup de joves molt potent a nivell actoral", ha afirmat Casellas. També s'ha augmentat l'espectacularitat de l'obra amb un nou disseny d'efectes especials i nova ambientació sonora. 

El regidor de Cultura, Lluís Vall, ha agraït la implicació de les entitats i de totes les persones que fan possible la representació. Vall ha destacat que la renovació i la joventut de l'equip s'han aconseguit gràcies a altres joves que formaven part del muntatge i que hi han portat amics, així com a l'afició al món del teatre de Gironella, on fruit de les representacions de cada setembre al voltant de la història de 1714 han nascut iniciatives com la Closca Teatre o Paparra Teatre. "Amb l'espectacle, el que es viu com a poble és molt intens i desperta l'orgull gironellenc", ha dit Lluís Vall. 

"Continuem amb la mateixa il·lusió de fa quatre anys, quan va renovar-se del tot  l'espectacle, amb en Joan Rigat i la Maria Casellas, i tot el grup de gent que durant dues setmanes s'aplega per fer aquests assajos intensos i invertir-hi cadascun dels seus vespres", ha elogiat el regidor.  Enguany, l'espectacle presenta un primer tast en vídeo. 
 
"Els joves han agafat personatges de l'obra que tradicionalment havien estat interpretats per gent més gran, encara que ja estaven pensats per unes edats més primerenques. Això dona un tarannà diferent a l'espectacle, una energia molt positiva", ha considerat també Casellas. "És un canvi generacional que ens interessa perquè l'espectacle es fa any rere any", ha recordat Maria Casellas. 

La jove Aida Zumajo és l'actriu que fa d'Eulàlia, la protagonista, i que s'ha fet seu el personatge des de fa tres anys. Zumajo ha elogiat l'empenta de l'Eulàlia, encara que ha dit que el seu personatge és molt jove, i malgrat que es vol menjar el món, acaba "tocant de peus a terra". Un altre joveníssim actor és l'Eduald Feliu de 14 anys que fa del "tímid" Tomàs, l'amic de l'Eulàlia que decideix quedar-se a Gironella al principi de l'obra i que després de la guerra es retroba amb ella. 

Aquest 2019 s'ha volgut "potenciar l'espectacularitat" de l'obra. L'obra explica la història dels fets de 1714 donant un paper central a la història de l'Eulàlia, una jove que marxa de Gironella i viu en primera persona la Guerra de Successió a la ciutat de Barcelona. "Hi representem com va ser la caiguda de la muralla, el moment en què es va perdre la batalla. És una escena que hem ampliat, s'ha fet una aposta per una ambientació sonora pròpia que ha desenvolupat el tècnic Guillem Rodríguez, que és el nostre tècnic de so", ha detallat Maria Casellas. "A més a més, també s'ha fet una aposta nova en pirotècnia i efectes, de bombes i efectes especials, que ha anat a càrrec d'Àlex Mejías, de la pirotècnica Estalella, i que fa que l'obra sigui més potent visualment", ha afegit. 

També s'han retocat les coreografies i s'han preparat petites escenes quotidianes que ambientaran millor la representació en un període de guerra. "Veure'm com una dona s'escapa dels soldats, com la persegueixen, com l'apunten amb les armes i ella s'encara amb el capità. Són petites situacions dramàtiques que faran que passin moltes coses més enllà de la batalla", ha avançat la codirectora de "L'11 de Setembre i Gironella".

Segons Vall, es continua apostant "per professionalitzar" tots els efectes tècnics que fan que l'obra "quedi molt més rodona". "Tenim tècnics d'alt nivell que han treballat al Teatre Nacional de Catalunya, artificiers que faran tota la part dels efectes especials, hem apostat per professionalitzar totes aquestes tasques, dotant-los d'una estructura professional per fer una cosa molt digna", ha defensat Vall. El pressupost de l'obra que assumeix l'Ajuntament de Gironella és de 20.000 euros. 

"Plany per Catalunya" de Climent Forner, part de la dramatúrgia

En aquesta ocasió, també s'ha volgut integrar millor a la dramatúrgia el poema de mossèn Climent Forner "Plany per Catalunya", que ell mateix, malgrat l'edat i l'estat de salut, recita sempre en la part final.  "Poder comptar un any més amb Mossèn Climent Forner és un plaer, i cal dir que aquesta és l'única cita a la comarca on se'l sent recitar el seu poema, que  va ser creat per aquesta obra de teatre", ha apuntat el regidor Lluís Vall.

A la representació de "L'11 de Setembre i Gironella" hi intervenen gairebé un centenar d'actors i actrius, així com un nombrós grup de persones voluntàries que treballen darrere l'escenari, i entitats que fan possible, un any més, que es pugui representar. Des que de fa quatre anys es va modificar el text que havia fet Jordi Vallbona per a la Gresca, s'ha potenciat molt més la part dramàtica i la rapidesa amb una adaptació a càrrec del dramaturg Llàtzer Garcia. Les entrades, que costen 11 euros, es poden comprar per internet a través d'aquest enllaç. L'aforament màxim és de 600 persones.

L'obra lliga "tres plans temporals", segons Maria Casellas. S'hi explica la victòria de les tropes borbòniques de l'11 de setembre del 1714 i el Corpus de Sang del 1640, des d'una mirada present. 
Arxivat a