Educació

La ciència i la investigació a l'aula, protagonistes d'una jornada dirigida als mestres berguedans

Els serveis educatius recuperen aquesta activitat per a docents de primària i secundària a les portes del nou curs

per NacióBerguedà , 3 de setembre de 2019 a les 10:49 |
L'Institut Serra de Noet acull dimecres al matí les ponències d'aquesta activitat. | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 de setembre de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Berga acollirà aquest dimecres la 8a Jornada d'Educació al Berguedà dedicada a la Ciència i a la investigació des del punt de vista docent. Sota el lema "Ciència, investiguem!", la jornada està dirigida a mestres de primària i secundària i es realitzarà de 9 del matí a 2 de la tarda a l'Institut Serra de Noet. Àngela González, dels Serveis Educatius del Berguedà, que ho organitzen, ha explicat a NacióBerguedà que l'objectiu de l'activitat és "donar a conèixer nous models d'ensenyament i aprenentatge de les ciències" als docents berguedans, "poder-hi reflexionar i afavorir l'aplicació, als centres, de propostes didàctiques que afavoreixin que l'alumnat adquireixi una major comprensió del món natural natural que ens envolta d'acord als principis científics".

Les inscripcions estan obertes en aquest enllaç i es poden realitzar fins el mateix dimecres abans de l'inici de les jornades. 


L'alumnat ha de tenir, segons ha reflexionat Àngela González, un paper rellevant en el procés d'investigació que "estimuli el seu interès i desenvolupi habilitats i actituds científiques, a partir d'activitats significatives per la seva vida". Un propòsit que persegueixen aquestes jornades que es fan pocs dies abans de l'inici de curs. "Ens interessa que hi hagi el màxim d'inscrits possible i se'n puguin beneficiar els docents de les escoles i instituts de la comarca", ha assenyalat González.

Aquestes jornades d'educació al Berguedà, coincidint amb l'inici de curs, porten gairebé una dècada realitzant-se. "Fins fa dos anys es feien al Pavelló de Suècia, hi havíem arribat a reunir 200 persones", ha recordat González. Enguany, l'activitat es recupera després d'un any de pausa. Àngela González espera que la participació torni a ser un dels punts forts de la trobada amb més d'un centenar d'assistents. 


La Jornada d'Educació al Berguedà pretén ser una presentació del pla formació del nou curs 2019 - 2020 i es dedica sempre a un tema d'interès pels docents. El 2017, l'últim any en què les jornades van fer-se al pavelló de Suècia, la temàtica escollida de les jornades va ser la suma d'esforços d'escoles i famílies en el procés educatiu dels menors. 

La primera de les ponències del matí, a tres quarts de 10, anirà a càrrec del professor de la UVic Jordi Martí, sota el títol "Aprendre a investigar i investigar per comprendre. Els reptes de la ciència escolar". Tractarà sobre la identificació dels principals reptes que han d'afrontar els docents per implementar un model de ciència escolar que impliqui l'alumnat d'una manera productiva en les pràctiques i les formes de raonar pròpies de l'activitat científica.

Més tard, també hi intervindran Bianca Mur de l'Escola Ítaca i Núria López i Julio Pérez, i Fina Guitart i Elena Gayan del Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE) que proposaran idees d'investigació a les aules en els diferents nivells. Des d'Infantil fins a Secundària. A partir, per exemple, de la maleta "NanoExplora", un material didàctic per a nens i nenes de primària que té com objectiu el  desenvolupament del model matèria a partir de la nanociència i la nanotecnologia, o d'activitats per treballar la química i la biologia a secundària. 

Dolors Grau, professora de la Universitat Politècnica de Catalunya, tancarà les jornades amb una última conferència, anomenada "El coneixement basat en canviar el món". Grau reflexionarà sobre el per què els joves perden la curiositat en el camí de l'aprenentatge i com buscar un fil conductor que pugui donar sentit a tota la formació pot ser la clau.

 

Participació