Els ecologistes demanen la retirada del Pla Director de les Vies Blaves

La plataforma Salvem Coll de Pal és crítica amb com s'està gestionant i amb les possibles conseqüències; i exigeix la retirada del pla que afecta el Llobregat, el Cardener i l'Anoia

29 de maig del 2019
Actualitzat el 30 de maig a les 9:24h
Tram del Llobregat en el seu curs alt.
Tram del Llobregat en el seu curs alt. | Arxiu
La Plataforma Salvem Coll de Pal, moviment ecologista en defensa del medi ambient i la natura del Berguedà, ha exposat aquest dimecres les seves al·legacions al projecte de Pla Director Urbanístic (PDU) de les Vies Blaves, que consideren que s'ha fet sense comptar amb l'opinió dels habitants del territori afectat "i amb una total manca de transparència", han afirmat en roda de premsa. Els ecologistes són crítics amb com s'està gestionant, amb les conseqüències que podria tenir aquest pla director i la manca de participació ciutadana en el procés i demanen la retirada del Pla Director de les Vies Blaves que ha d'afectar els entorns del Llobregat, el Cardener i l'Anoia i, per tant, la suspensió de l'aprovació definitiva del projecte que, diuen, s'ha tret a exposició pública en ple període electoral. 

Un dels portaveus de la plataforma, Sergi Domingo, ha exposat que "es tracta d'un pla director urbanístic motivat des de la Diputació de Barcelona així com des del departament de Territori de la Generalitat" que defineix "un itinerari de 300 quilòmetres de longitud resseguint les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener, des de la mateixa font d'aquests tres rius fins a la desembocadura al Mediterrani". "Està pensat per tenir 3 metres d'amplada en la majoria de casos, amb un traçat per tal que vianants i mitjans no motoritzats  (bicicletes o cavalls) puguin fer-lo, i gaudir d'aquest entorn més proper a les lleres del riu, fins aquí podria semblar una proposta bastant interessant", ha explicat. Però ha apuntat que la seva oposició "és pel fet de com aquest està plantejant" perquè "és un plantejament que no considerem que sigui del tot adequat".

Per exemple, Domingo ha alertat que el PDU es reserva, en realitat, "10 metres més per si en el moment donat en què s'està obrint aquest camí, sorgeix alguna novetat". "Estem veient que d'entrada no hi ha un itinerari 100% definit, cosa que genera molts dubtes de cara a com s'obriria a través del territori", ha avisat. "Fan una reserva excessiva de sòl" que "pot afectar moltes finques", han argumentat des de la plataforma ecologista. Segons les dades que ha donat a conèixer Salvem Coll de Pal, 83 quilòmetres de la via blava passen per sòl de protecció especial. 

Un altre dels representants de la plataforma, Hèctor Aranda, ha relatat, de fet, que el procés d'exposició pública d'aquest projecte s'ha fet coincidint amb la campanya electoral del 26-M. Aranda ha considerat que "està fet amb tota la barra del món" perquè els governs sortints hauran preferit no prendre-hi partit abans de les eleccions i els governs entrants no tindran temps suficient per revisar tota una paperassa que resulta voluminosa. 

D'entre els punts que preveu el PDU i al qual s'oposen des de l'entitat, hi ha el cobriment del Canal Industrial entre el Collet de Guardiola de Berguedà i Cercs. Hèctor Aranda ha recordat que és un bé catalogat. El pla director ja preveu una alternativa a aquest tram que suposaria marcar un camí blau entre el Collet i Sant Corneli, travessant per un sender de gran recorregut (GR) existent. Però l'entitat demana que s'elimini del tot del pla "l'opció de tapar el canal". En aquest sentit, es proposa que s'arregli un camí ramader que "es va fer malbé als anys 90 quan va construir-se la C-16", que abans s'anomenava C-1411. Hèctor Aranda ha remarcat que les vies ramaderes estan protegides tant per les lleis catalanes i estatals, com europees. "Per nosaltres les vies ramaderes són una prioritat", ha afegit.

Aranda ha exposat que en altres trams previstos, com en el de Castellar de n'Hug, sí que s'ha integrat el camí ramader al PDU de les Vies Blaves del Llobregat. 
 

Roda de premsa de la plataforma Salvem Coll de Pal. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Segons el punt de vista de Salvem Coll, el projecte de les Vies Blaves proposa, en realitat, "fer un camí urbà al mig de la muntanya". Quelcom que Hèctor Aranda creu que "no té sentit". 

Un altre dels factors que preocupa la plataforma és el risc geològic que suposa fer passar un itinerari turístic per zones amb "risc geològic". És el cas, per exemple, del tram que hi ha entre Guardiola de Berguedà i Cercs, i que transcorre per l'antiga C-1411, a prop de les mines de la Consolació. Els representants de Salvem Coll de Pal han recordat que la zona de les antigues mines ha viscut ja diversos despreniments les darreres dues dècades. La proposta de la plataforma és que la via blava passi en aquest tram per Malanyeu. 

Els membres de Salvem Coll de Pal estan convençuts que als ajuntaments tan sols se'ls han explicat "els avantatges" del projecte, ja que no s'ha parlat "del cost ambiental". A partir d'ara, la plataforma contactarà amb els governs locals que es configurin el proper 15 de juny per tal de plantejar-los les problemàtiques associades al projecte, mentre espera que es tinguin en compte les seves al·legacions. 
Arxivat a