El Berguedà treballa per portar a debat una nova llei educativa

Rosa Cañadell diu que l'educació conforma ideologia, consciència i manera de veure el món

Redacció
25 de febrer del 2015
Actualitzat el 26 de febrer a les 12:27h
Rosa Cañadell i Jordi Plans a la presentació de l'ILP
Rosa Cañadell i Jordi Plans a la presentació de l'ILP | Aida Morales

Rosa Cañadell i Jordi Plans a la presentació de l'ILP Foto: Aida Morales


El projecte per impulsar una Inicitiva Legislativa Popular que porti a debat al Parlament de Catalunya la Llei d'Educació de Catalunya (LEC), ja s'ha començat a treballar al Berguedà. De fet, aquest dimarts al vespre, la Comissió Dinamitzadora de la ILP a la comarca va realitzar la primera xerrada sobre el tema, amb la participació del representant al Berguedà del sindicat USTEC-STEs, Joan Carles Clemente, així com la de la ex-portaveu del sindicat i membre de la comissió promotora, Rosa Cañadell, i el mestre i membre de Procés Constituent, Jordi Plans. 

Es tracta de la primera activitat que ha portat a terme la Comissió a Berga, que ja fa dos caps de setmana que recull firmes per tirar endavant la ILP. En aquesta, i segons han indicat, l'objectiu principal és explicar els motius per impulsar la reforma, analitzar la deriva de l'educació en els darrers anys i veure que, els efectes d'aquest nou paradigma educatiu, també passen al Berguedà. 

De fet, i segons ha remarcat Clemente, la voluntat de portar a debat una nova proposta educativa va començar arran de l'assemblea groga, després d'anys de crítica de les darreres lleis impulsades des del govern de Catalunya o d'Espanya. Unes lleis, ha continuat Plans, que la comunitat educativa “sempre ha criticat” ja que es van aprovar amb el vot a favor dels partits, però sense valorar l'opinió dels afectats. Des del 1970, ha precisat, hi ha hagut set lleis que han afectat l'educació catalana, un fet que determina la manca de mètode i que es fa evident amb els resultats. 

 
La crítica més aferrissada, però, ha vingut per part de Cañadell que, d'entrada, ha volgut recordar que l'educació “conforma ideologia, consciència i manera de veure el món”. Davant de tot això, ha afirmat que els sistemes sempre utilitzen l'educació per consolidar-se, i ha assegurat que això està passant actualment per inculcar un model neoliberal, que basa l'educació en la seva possibilitat de fer negoci, fomenta continguts i valors conseqüents amb el que “el sistema necessita” i organitza l'educació “com si fos una empresa”. 

Davant d'això, ha denunciat que “educar no té res a veure amb rendibilitzar”. La LEC, per exemple, “porta al mateix nivell centres públics i concentrats”, externalitza serveis i fomenta una estructura de centres “molt poc democràtica i participativa”. A tot això, la LOMCE hi suma “l'intent de trencar la immersió lingüística i la invasió de competències”. 

Actualment, ha explicat Cañadell, hi ha més de 100 entitats que recolzen la ILP, amb més de 200 fedataris que faran tot el possible per recollir més de 50.000 firmes per portar el debat al Parlament. Una ILP, ha indicat, que busca “fer efectiu i real el dret a l'educació gratuïta, pública i de qualitat”, avançar cap a la desaparició progressiva dels centres concertats des d'on “es desvien fons públics a privats”, recuperar la “gestió democràtica dels centres”, fer fora les empreses del món educatiu, fomentar la igualtat de gènere, intercultural i interclassista, blindar el català i la immersió i, finalment, assegurar les condicions laborals del professorat. 
 

Rosa Cañadell, exportaveu del sindicat USTEC Foto: Aida Morales

Arxivat a