En marxa el novè Mercat de Cooperatives Escolars del Berguedà

Els alumnes de 5è de primària de l'Escola de Santa Eulàlia expliquen la seva experiència com a emprenedors

18 de maig del 2019
Actualitzat a les 12:25h
Representants de les cooperatives de 5è de primària de l'escola de Santa Eulàlia.
Representants de les cooperatives de 5è de primària de l'escola de Santa Eulàlia. | Pilar Màrquez Ambròs
Berga acull aquest dissabte la novena edició del Mercat de Cooperatives Escolars de la comarca, la culminació a mesos de feina de desenes d'infants de primària i alumnes de secundària després de la creació amb tots els ets i uts de les respectives empreses cooperatives; i d'una cuidada fabricació dels productes d'artesania que avui trauran a la venda. En global, hi participen més de 500 alumnes del Berguedà. 

El projecte vol fomentar la cultura de l'afany emprenedor i les competències bàsiques en el cicle superior d'educació primària i a secundària, i proposa a l'alumnat la creació i gestió d'una cooperativa escolar a partir de la qual nens i nenes han de treballar diferents competències durant el curs. De mica en mica aquest projecte ha anat creixent a la comarca i s'han anat adherint escoles. En l'edició d'enguany, hi participen el 66,7% de les escoles de primària i el 100% dels centres de secundària del Berguedà. S'hi han implicat un global de 16 escoles de primàries, que participen amb 17 cooperatives que estan formades per 388 alumnes; i de 7 centres de secundària, que hi participen amb 9 cooperatives i 107 alumnes. 
 
La creació i funcionament de les cooperatives escolars és lleugerament diferent entre primària i secundària. A primària elaboren els productes directament els alumnes (CUEME), mentre que a secundària s'estableixen relacions comercials amb altres cooperatives d'alumnes d'altres comunitats autònomes o països, amb la finalitat d’importar i exportar productes entre si (EJE). NacióBerguedà ha mantingut una conversa amb els alumnes que han tirat endavant les dues cooperatives escolars de 5è de primària de l'escola de Santa Eulàlia de Berga. Es tracta de les iniciatives Cooperaguai i Imaginart.

Dos representants per cooperativa, Nekane Vargas i Marc Alonso i Ethan Romera i Anna Huesca, han explicat a aquest diari tota la feina que han portat a terme durant el curs. Ha estat una tasca "de col·laboració entre companys", han dit. Una tasca que culmina avui i que s'ha tirat endavant en el marc d'una activitat curricular plena de reptes. El mercat obre portes a les 10 del matí a la zona de la plaça del Cim d'Estela, com en les altres ocasions. 

Durant el curs, els alumnes s'han encarregat de preparar els productes que vendran a les parades del mercat de cooperatives, així com de posar a punt cartells que s'hi exhibiran. Però també han hagut de repartir-se càrrecs, posar preu als productes i autoorganitzar-se pel disseny de marca i producció de cada cooperativa. 

L'assimilació de diferent contingut competencial en la posada a punt de les cooperatives permet als alumnes repassar i recordar allò que han aprés en les diferents assignatures: matemàtiques, socials, plàstica, entre altres. Noemí Comas i Marta Marco, tutores de 5è de l'escola de Santa Eulàlia de Berga, han elogiat l'esforç i dedicació que suposa aquesta iniciativa per cada centre i les ganes que hi posen els alumnes per participar-hi.

En benefici d'entitats solidàries

El 10% dels beneficis obtinguts per la venda dels productes de les cooperatives es destinaran a una entitat social - concretament a la protectora d'animals i a una entitat contra el càncer, en el cas dels alumnes de 5è de Santa Eulàlia -  mentre que la resta els servirà per fer una excursió de final de curs. 

Els nens i nenes consultats han explicat, entre nerviosos i il·lusionats, que han fet diferents passos i crear productes originals per poder ser avui al mercat. "A Imaginart vendrem el Moneybreak, que intenta ser un moneder; un miniorganitzador per endreçar llapis, color i bolis; un imant que està fet amb una càpsula de cafè i uns macarrons pintats de color verd de decoració que representen ser un cactus", han comentat. Per la seva banda, "a Cooperaguai s'han creat ninots fets d'arròs i mitjó per aguantar portes; un suport per al mòbil; clauers; entre altres", han enumerat els seus responsables. A cadascuna de les dues cooperatives s'hi han implicat 25 alumnes de l'escola. És a dir, dues classes senceres entre ambdues.  

"Hi hem dedicat una hora lectiva els dimarts i una altra els dimecres, els dimarts ens han servit per quedar entesos i reunir-nos en assemblees que prenguessin decisions al respecte de les cooperatives; i els dimecres per preparar els productes artesanals que surten a la venda", han indicat els els nens i nenes entrevistats. "Hi hem treballat en grup cada setmana", han apuntat. 

El que més ha agradat als joveníssims membres de les cooperatives ha estat crear els diferents productes a mà i "fer pinya" amb la resta de la classe, tot treballant en equip, ha recordat Anna Huesca. Per a molts, avui serà la primera vegada que participen al mercat de cooperatives. El seu propòsit serà, davant de la competència de la resta d'escoles, atraure l'interès dels berguedans i berguedanes que passegin per la zona.
Arxivat a