El nou pla de turisme planteja reptes com el creixement interior i la desestacionalització

El document, que s'ha presentat a Berga, marca els eixos bàsics per acompanyar el sector fins el 2022 amb l'objectiu d'afrontar els reptes a curt i llarg termini

04 de maig del 2019
Actualitzat a les 17:39h
El director general de Turisme, Octavi Bono (a la dreta) amb el president comarcal Josep Lara i la directora territori Bàrbara Minoves.
El director general de Turisme, Octavi Bono (a la dreta) amb el president comarcal Josep Lara i la directora territori Bàrbara Minoves. | Pilar Màrquez Ambròs
El director general de Turisme, Octavi Bono, ha estat al Consell Comarcal del Berguedà per explicar els detalls del Pla Estratègic de Turisme de Catalunya 2018-2022. El projecte ha estat el resultat d'anys d'estudi i un acord amb els agents del sector per ordenar el flux de visitants al territori, segons ha detallat Bono. El Govern català s'ha posat com a horitzó el 2022 amb l'objectiu que un 10% del total de turistes que arriben a Catalunya visitin les comarques interiors i el Pirineu; i que un 37% del total visitin el país fora de temporada. A Catalunya, el gruix de visites se situa a Barcelona i a la costa. 

La Generalitat ha presentat a Berga, i també a Manresa, el nou Pla Estratègic de Turisme per als propers tres anys. Aquestes són les dues primeres poblacions del país on es fa la presentació. Segons ha expressat Bono, aquest document trasllada "la voluntat del govern d'acompanyar un sector tan important com és el turisme a casa nostra". L'objectiu del govern és "tenir capacitat d'atendre els reptes que el sector turístic ha d'afrontar a curt i llarg termini, i garantir la competitivitat del conjunt d'aquest sistema", ha afirmat Octavi Bono.

El pla de turisme es posa com a propòsit principal millorar el sistema turístic català, i incrementar la despesa diària del visitant fins els 191 euros per persona i dia, fent que l'activitat sigui compatible amb criteris de sostenibilitat i respecte amb l'entorn i afavorint un desenvolupament intel·ligent. En concret, en espais com el Pirineu, el pla busca aplicar "el principi de turisme intel·ligent", apostant per la seva capacitat "per aportar experiències amb personalitat pròpia i una bona qualitat de tots els serveis associats", segons fonts de la direcció general de turisme. 

L'Organització Mundial del Turisme estima que el 2022 visitaran el país uns 21 milions d'estrangers. El document que es posa ara sobre la taula preveu, per tant, una sèrie d'accions i estratègies per incentivar el creixement i ordenar la captació de mercat interior i exterior. 
 

Presentació del pla estratègic de Turisme al Consell Comarcal del Berguedà. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Bono ha detallat que el pla planteja el desenvolupament turístic a tot el país però no concreta específicament en marques o territoris molt determinats. "Si algú demana com s'incorpora el pla al Berguedà, no ho fa singularment com a Berguedà, sinó a partir d'aspectes que la comarca comparteix amb altres territoris del país, que tenen dinàmiques i situacions similars", ha concretat. "Tenim l'oferta concentrada d'una manera percentual altíssima a Barcelona i al litoral, i alguns elements associats a l'estacionalitat i la concentració de mercats, uns fenomens que la comarca també afronta i pels quals el pla oferirà mecanismes", ha ressaltat Octavi Bono.

Algunes estratègies de territori consten en plans de la Diputació de Barcelona. De manera, que la Generalitat aposta per una actuació conjunta d'acord amb la resta d'administracions. Preveu fer campanyes de difusió que defineixin Catalunya com una destinació on viure una experiència única a la Mediterrània, posar l'accent en pràctiques que apostin per la qualitat i la sostenibilitat, i potenciar noves inversions per atraure visitants. Actualment, aquesta activitat representa un 12% del PIB català i ocupa unes 450.000 persones, el que es tradueix en un 14% dels llocs de treball. 

A l'acte, que s'ha realitzat aquest divendres a la tarda, hi van assistir el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, la directora territorial de la conselleria d'Empresa, Bàrbara Minoves, i la Coordinadora de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona, Rosa Serra, entre altres responsables polítics locals i persones del sector. 

El Pla Estratègic es presentarà a tot el territori català al llarg dels mesos de maig i juny. A més de Berga i Manresa, es faran presentacions a Girona, Lloret de Mar, Sitges, Vila-Seca, Tortosa, Lleida, la Seu d'Urgell, Vielha i Barcelona. 
Arxivat a