La ZER Berguedà Centre consolida trobades setmanals entre alumnes de Vilada i Borredà

Les activitats conjuntes es fan per combatre un dels principals "handicaps" dels centres petits: el baix nombre d'alumnes

Redacció
08 de març del 2019
Actualitzat el 09 de març a les 14:06h
Una de les trobades d'alumnes de la ZER Berguedà Centre.
Una de les trobades d'alumnes de la ZER Berguedà Centre. | Cedida
La Zona Escolar Rural (ZER) Berguedà Centre treballa per combatre el handicap principal dels centres petits: el nombre d'alumnat. "Aquest és un tret descriptiu d'aquest tipus d'escoles ja que és, alhora, un punt a favor i una dificultat del dia a dia en centres amb menys de 25 alumnes, com és el cas de les escoles de Vilada i de Borredà", han explicat fonts del professorat a NacióBerguedà

Per resoldre-ho, la ZER Berguedà Centre, conformada per les escoles Serra de Picamill de Vilada - actualment amb 17 alumnes d'Educació Infantil i Primària, i 5 alumnes a l'etapa de la Llar d'Infants - i l'Escola de Borredà - amb 13 i 4 alumnes, respectivament -, ha consolidat trobades setmanals entre els nens i nenes dels dos centres. 

Les trobades, segons expliquen, van començar el curs passat "veient la necessitat de forjar relacions entre l'alumnat, més enllà de les reunions mensuals pròpies del funcionament de la ZER, que aprofita les celebracions de festes com la Castanyada o la Setmana de la Ciència per propiciar activitats conjuntes".
 
Així, s'ha apostat pel desplaçament setmanal dels alumnes de primària que, actualment, es fan dos dies a la setmana, cada dimecres i divendres. Aquest desplaçament es du a terme gràcies al servei de taxi escolar gestionat pel Consell Comarcal del Berguedà, els Ajuntaments de Vilada i de Borredà i les Associacions de Mares i Pares (AMPA) d'ambdues escoles. Els alumnes de 2n fins a 6è de primària de Vilada pugen a Borredà els dimecres, i els de 1r fins a 6è de Borredà fan camí cap a Vilada cada divendres. 
 
L'aposta per aquest intercanvi ha permès cohesionar l'alumnat d’ambdues escoles, compartint espais de treball, experimentació i vivències a partir de projectes com, per exemple, la Cooperativa Escolar.
 

Activitats conjuntes de les escoles de Vilada i Borredà. Foto: Cedida


"Als inicis, va ser necessària l'adaptació tant de mestres, famílies com alumnat, perquè les activitats requereixen d'una bona coordinació entre tots els membres de l'equip docent, fent indispensables els claustres de la ZER amb tot l'equip cada setmana", afirmen fonts docents. "Actualment, però, la valoració dels intercanvis és molt positiva.

En aquesta ZER s’aposta per seguir treballant en aquesta línia, amb l’objectiu d’establir bones relacions per part de l'entorn educatiu de tots dos pobles; i aconseguir, doncs, comunitats educatives cada vegada més cohesionades, apostant pel futur d’una manera significativa, vivencial i compartida", afegeixen.