Camins

La Diputació millorarà les vies d'accés a Gisclareny, Castell de l'Areny i Montclar

L'ens de la demarcació de Barcelona assumirà el manteniment d'aquestes carreteres locals un cop fetes les actuacions valorades en 2,4 milions d'euros, una reclamació històrica dels municipis | Els treballs començaran el 2020

per Pilar Màrquez Ambròs , Montclar, 27 de febrer de 2019 a les 13:40 |
Alcaldes i president del consell comarcal amb el diputat Jordi Fàbrega en la presentació del pla zonal de carreteres. | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de febrer de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Diputació de Barcelona farà actuacions de millora a la carretera local entre Gisclareny i Bagà, la carretera local d'accés a Castell de l'Areny i la via que va a Montclar. Malgrat ser els únics accessos enquitranats als respectius pobles, les tres vies mantenen, de fet, la consideració de camins municipals. La inversió estimada per a la millora de la seguretat viària en aquestes vies és d'uns 2,4 milions d'euros. El diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega, ha explicat que les actuacions permetran garantir la seguretat dels usuaris i facilitar-ne la mobilitat, i així mateix l'ens provincial assumirà el seu manteniment un cop feta l'actuació. 

Les actuacions s'inclouen en la primera fase del pla zonal de carreteres al Berguedà. "Prioritzem els territoris rurals per garantir una bona xarxa de camins i carreteres", amb això, es vol evitar que "hi hagi més despoblament", ha manifestat Fàbrega. 


L'actuació, prevista per a principis de 2020, satisfà els respectius alcaldes, perquè la millora d'aquestes vies, i sobretot el fet que la Diputació n'assumeixi el cost de manteniment, són reivindicacions històriques dels municipis. En les tres vies, que la comarca ha considerat prioritàries, es faran actuacions de senyalització, drenatge i millora del ferm. Després, la Diputació n'assumirà el compromís de conservació a partir de convenis marc amb els consistoris, sense incorporar-los a la seva xarxa local de carreteres però assumint el cost de manteniment en la seva totalitat.

"A vegades el manteniment posterior és més important que les millores, inclourem el cost d'aquestes carreteres a la previsió ordinària: nevades, esllavissades, entre altres, aniran a càrrec de la Diputació", ha dit Fàbrega. 

 

El diputat d'Infraestructures Jordi Fàbrega a Montclar. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Els tres projectes els ha presentat el diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega, al local de les antigues escoles de Montclar. Fàbrega s'hi ha reunit amb l'alcalde de Castell de l'Areny, Pere Raja, l'alcalde de Gisclareny, Joan Tor i l'alcaldessa de Montclar, Raquel Sala. També hi han assistit l'alcaldessa de Vilada, Montse Badia, un dels regidors de l'ajuntament de Montmajor, i el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara. Lara ha recordat que els alcaldes de la comarca van fer un treballar de reflexió per tal de prioritzar millores en aquests tres camins i ha agraït a la Diputació que faci possible les actuacions.

"El pressupost dels pobles petits se'n va en un 60% al manteniment de camins, els diners que aquests ajuntaments invertien en aquestes vies podran destinar-los a qüestions municipals", ha celebrat Lara. 

Gisclareny, Castell de l'Areny i Montclar

A Gisclareny, la Diputació de Barcelona actuarà en la millora de 10,71 quilòmetres de longitud de via amb una inversió estimada de 1.071.000 euros. Es tracta de l'únic accés enquitranat al municipi amb menys habitants de Catalunya, 28 segons el cens de l'any 2018. L'actuació no canviarà el sinuós traçat actual, però hi suposarà una millora destacada. L'alcalde de Gisclareny, Joan Tor, ha celebrat l'anunci i ha recordat que fa més de 20 anys que aquesta és una demanda del municipi.

Actualment, l'ajuntament ha de mantenir la carretera oberta a l'hivern i arranjar desperfectes, i esllavissades. Aquest camí, amb un desnivell important, s'agafa a Bagà i puja fins al coll de l'Escriga fins a arribar a Gisclareny. 

Per la seva banda, el projecte de millora a l'única via enquitranada a Castell de l'Areny, la via que dona accés al poble des de Vilada, ha estat valorat en 576.000 euros amb una intervenció en 5,76 quilòmetres. L'alcalde de Castell de l'Areny, Pere Raja, ha recordat que la via principal d'entrada al municipi es troba tallada des de l'abril, a causa d'una esllavissada per les pluges de primavera, i que això obliga els veïns i visitants hi accedeixen a passar per un pas alternatiu. 

El poble havia traslladat en diverses ocasions a la Diputació de Barcelona la necessitat de tenir una millor carretera i reclamava a aquest ens supramunicipal o bé a la Generalitat que n'assumissin la titularitat. Raja ha mostrat satisfacció perquè la Diputació n'assumirà ara el manteniment, que el petit municipi no pot costejar. En el mateix cas es troba Montclar on la inversió estimada de la millora a la via d'accés serà de 707.000 euros. L'alcaldessa Raquel Sala ha dit que estava "molt contenta" i ha afirmat que a hores d'ara la meitat del pressupost del municipi es dedica al manteniment i adequació de camins. 
 
El nou Pla, que està pendent de l’aprovació final per part de la Generalitat, planifica les actuacions a realitzar en els propers 15 anys a la xarxa viària i suposarà la conversió de camins en carreteres de la xarxa local, l’ampliació i millora de camins municipals, així com la descatalogació d’alguns trams de carreteres actuals que passaran a ser camins municipals.

Fàbrega ha destacat que "des de 1976 que el nostre país no tenia una nova planificació de la xarxa local de carreteres", de manera que "s'ha cregut oportú fer una nova planificació de vies locals, allà on els ajuntaments han d'assumir el manteniment, malgrat els pocs recursos econòmics municipals". 
 

Mapa d'actuacions previstes al pla zonal de carreteres del Berguedà. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Tretze actuacions previstes per als propers 15 anys

Jordi Fàbrega ha explicat que el total d'actuacions previstes al Berguedà per als propers 15 anys al pla zona de carreteres són tretze. "Actuarem en un total de 92 quilòmetres de la comarca, això ho hem de fer en 15 anys. Vam demanar prioritat en tres camins, però encara ens en quedaran una desena per poder actuar al Berguedà", ha indicat Fàbrega. Que ha recordat que "el compromís polític" és actuar en tots els camins en fases posteriors. "En la primera fase amb aquests tres camins de Gisclareny, Montclar i Castell de l'Areny, es cobriran ja 24 quilòmetres", ha afegit. 

Entre les deu actuacions restants on es projectaran millores hi ha el camí de Sant Jaume de Frontanyà a la Pobla de Lillet, el de Castellar de n'Hug, el de Capolat, la via que va des de Puig-reig fins a Casserres i Montclar, l'encreuament que va cap a Casserres i el camí de Viver i Serrateix. També està previst transformar en carretera el camí de Viver i Serrateix a Súria i el d'Avià a Cal Rosal, ampliant-ne la longitud d'amplada.

 

Participació