Salvem Coll de Pal s'oposa a l'ampliació de la C-16 i adverteix que comporta la degradació del territori

La plataforma assegura que "les cues són i seran inevitables" si no es planteja un model alternatiu de mobilitat

07 de febrer del 2019
Actualitzat a les 18:34h
Simulació del funcionament del tercer carril reversible.
Simulació del funcionament del tercer carril reversible. | Territori
La plataforma ecologista Salvem Coll de Pal ha presentat al·legacions al projecte de desdoblament de la C-16. Segons argumenten en un comunicat, "les cues són i seran inevitables amb o sense l'execució d'aquest projecte, si no es planteja un model alternatiu de mobilitat que no tendeixi al col·lapse". El moviment ecologista es mostra convençut que el desdoblament de la C-16 "no només no soluciona aquest problema, sinó que l'agreuja, amb la consolidació d'un model econòmic basat en el turisme de neu que és obsolet, de dubtosa viabilitat i greument amenaçat per l'escalfament global". 

Salvem Coll de Pal exposa que "com a estratègia indispensable per afrontar l'actual context de canvi climàtic, és imprescindible deixar de potenciar l'ús del vehicle privat amb l'ampliació de carreteres i començar a plantejar altres alternatives de mobilitat sostenible i de transport públic, molt descuidades a la comarca". 

La plataforma adverteix que és "el creixement urbanístic descontrolat" allò que "ha desencadenat el turisme de masses a la Cerdanya". Quelcom que s'ha promogut sense tenir en compte "les conseqüències" que tindria sobre el territori. En aquest sentit, Salvem Coll de Pal considera que "el projecte de desdoblament de la C-16 no deixa de ser un intent més de posar remei a les preocupacions d'aquesta elit metropolitana que travessa el Berguedà cada divendres i diumenge per anar gaudir a les segones residències i estacions d'esquí". 

Així doncs, el grup ecologista assenyala que "és evident que aquesta infraestructura queda molt lluny dels interessos i les necessitats reals de la població del Berguedà, malgrat que se'ns vulgui vendre aquesta versió". A més, des de Salvem Coll de Pal llancen també un avís pel que fa a les conseqüències negatives del projecte: "La seva execució comportaria la degradació del territori i l'abolició d'un traçat que fins a l'actualitat encara tenia usos agraris i de transhumància". 

De l'any 2006 fins a l'any 2009, la Generalitat de Catalunya ha presentat diferents estudis de traçats per tal de desdoblar l'últim tram de la C-16 o Eix del Llobregat. Per Salvem Coll de Pal, els tres traçats representen "greus agressions" al territori del Berguedà que "només responen a la voluntat de crear un corredor ràpid i directe que uneixi les autopistes que surten de l’àrea metropolitana de Barcelona amb la boca del Túnel del Cadí, per tal de transportar viatgers de manera ràpida a la Cerdanya". 

Lluny d'estudiar "la mobilitat comarcal, el transport públic i les necessitats dels treballadors i treballadores de les comarques centrals", el Berguedà ha vist "com passaven els anys i només es realitzaven estudis i projectes, per tal de determinar la forma i les característiques d'aquest corredor central que tants maldecaps origina a la classe alta barcelonesa els caps de setmana", lamenta el comunicat. 

La CUP de Berga, alineada contra l'ampliació de la C-16

La CUP de Berga, partit que governa la ciutat, va allargar la mà a la plataforma "Salvem Coll de Pal" el passat mes de gener, després que aquesta entitat expressés la seva "oposició frontal" al projecte d'ampliació de la C-16. "La CUP no avala els interessos privats i les necessitats que especulen i destrossen el territori. Estarem en peu de guerra amb Salvem Coll de Pal", van assegurar en un tuit.
 
Arxivat a