Xarxa viària

Salvem Coll de Pal s'oposa a l'ampliació de la C-16 i adverteix que comporta la degradació del territori

La plataforma assegura que "les cues són i seran inevitables" si no es planteja un model alternatiu de mobilitat

per Pilar Màrquez Ambròs , Berga, 7 de febrer de 2019 a les 14:02 |
Simulació del funcionament del tercer carril reversible. | Territori
Aquesta informació es va publicar originalment el 7 de febrer de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La plataforma ecologista Salvem Coll de Pal ha presentat al·legacions al projecte de desdoblament de la C-16. Segons argumenten en un comunicat, "les cues són i seran inevitables amb o sense l'execució d'aquest projecte, si no es planteja un model alternatiu de mobilitat que no tendeixi al col·lapse". El moviment ecologista es mostra convençut que el desdoblament de la C-16 "no només no soluciona aquest problema, sinó que l'agreuja, amb la consolidació d'un model econòmic basat en el turisme de neu que és obsolet, de dubtosa viabilitat i greument amenaçat per l'escalfament global". 

Salvem Coll de Pal exposa que "com a estratègia indispensable per afrontar l'actual context de canvi climàtic, és imprescindible deixar de potenciar l'ús del vehicle privat amb l'ampliació de carreteres i començar a plantejar altres alternatives de mobilitat sostenible i de transport públic, molt descuidades a la comarca". 


La plataforma adverteix que és "el creixement urbanístic descontrolat" allò que "ha desencadenat el turisme de masses a la Cerdanya". Quelcom que s'ha promogut sense tenir en compte "les conseqüències" que tindria sobre el territori. En aquest sentit, Salvem Coll de Pal considera que "el projecte de desdoblament de la C-16 no deixa de ser un intent més de posar remei a les preocupacions d'aquesta elit metropolitana que travessa el Berguedà cada divendres i diumenge per anar gaudir a les segones residències i estacions d'esquí". 

Així doncs, el grup ecologista assenyala que "és evident que aquesta infraestructura queda molt lluny dels interessos i les necessitats reals de la població del Berguedà, malgrat que se'ns vulgui vendre aquesta versió". A més, des de Salvem Coll de Pal llancen també un avís pel que fa a les conseqüències negatives del projecte: "La seva execució comportaria la degradació del territori i l'abolició d'un traçat que fins a l'actualitat encara tenia usos agraris i de transhumància". 

De l'any 2006 fins a l'any 2009, la Generalitat de Catalunya ha presentat diferents estudis de traçats per tal de desdoblar l'últim tram de la C-16 o Eix del Llobregat. Per Salvem Coll de Pal, els tres traçats representen "greus agressions" al territori del Berguedà que "només responen a la voluntat de crear un corredor ràpid i directe que uneixi les autopistes que surten de l’àrea metropolitana de Barcelona amb la boca del Túnel del Cadí, per tal de transportar viatgers de manera ràpida a la Cerdanya". 

Lluny d'estudiar "la mobilitat comarcal, el transport públic i les necessitats dels treballadors i treballadores de les comarques centrals", el Berguedà ha vist "com passaven els anys i només es realitzaven estudis i projectes, per tal de determinar la forma i les característiques d'aquest corredor central que tants maldecaps origina a la classe alta barcelonesa els caps de setmana", lamenta el comunicat. 

La CUP de Berga, alineada contra l'ampliació de la C-16

La CUP de Berga, partit que governa la ciutat, va allargar la mà a la plataforma "Salvem Coll de Pal" el passat mes de gener, després que aquesta entitat expressés la seva "oposició frontal" al projecte d'ampliació de la C-16. "La CUP no avala els interessos privats i les necessitats que especulen i destrossen el territori. Estarem en peu de guerra amb Salvem Coll de Pal", van assegurar en un tuit.
 

Amb tot plegat, l'Ajuntament de Berga no ha fet pública cap posició respecte al projecte que ha d'ampliar la carretera de Berga a Cercs i habilitar un tercer carril reversible en el tram de Cercs a Bagà. El consistori estudia al·legacions relatives a l'entrada centre de Berga, una qüestió per la qual s'ha reunit amb la resta de grups municipals. 

 

Participació