DIGUES LA TEVA

El tercer carril no solucionarà res

"Després de les explicacions del conseller, sembla que la proposta presentada no solucionarà gran cosa, a banda d'incloure algunes accions que trinxaran sense miraments zones sensibles de la comarca"

| 23/01/2019 a les 13:57h
Especial: Digues la teva!
Arxivat a: Municipis
Un vehicle circula pel tram de la C-16 que el Govern planteja que sigui de doble carril.
Un vehicle circula pel tram de la C-16 que el Govern planteja que sigui de doble carril. | ACN/Estefania Escolà
És evident que cal millorar la gestió del trànsit a l’eix del Llobregat. No pot ser que cada divendres al vespre i dissabte al matí de pujada, i diumenges de baixada, la gent de l’Alt Berguedà quedi immobilitzada per culpa de les cues a la C-16. Anar de Guardiola a Berga un diumenge a la tarda hauria de ser un trajecte normal i segur, no un viacrucis de retencions. 
 
Ara bé, després de les explicacions del conseller el passat dia 9 de gener davant dels alcaldes, sembla que la proposta presentada no solucionarà gran cosa, a banda d'incloure algunes accions que trinxaran sense miraments zones sensibles de la comarca. Alerta al futur de la font de Tagastet, el pont del Far i el mític carregador de carbó (que s’hauria de preservar d’alguna manera abans no caigui del tot), el castell de Guardiola i els ponts medievals del Llobregat i del Saldes al Collet. Tot això pot rebre de valent si tal com sembla, tiren pel dret. Total, tot això és del Berguedà, no passa res si cau a trossos, som pocs i no ens queixem mai... 
 
Pel que fa a l'ampliació a 3 carrils, les retencions son i seran inevitables mentre des de la Generalitat s’entossudeixin a fer passar tothom qui puja a la Cerdanya per la C-16. Els dies punta, la densitat de vehicles hora pel Túnel del Cadí és la mateixa que tenen les rondes de Barcelona a les 8 del matí un dia laborable. I les rondes, malgrat tenir 2 o 3 carrils, es col·lapsen. Per tant la solució no és fer més carrils, sinó evitar que tothom passi per aquest punt. El projecte no preveu desdoblar el túnel del Cadí, que continuarà tenint un sol carril per cada sentit o el que és el mateix, el coll d’ampolla que es fa quan es passa de dos a un carril continuarà existint. Les cues hi seran. Es gastaran una milionada per portar les cues uns quilòmetres més amunt. Un aplaudiment, si us plau.
 
Una bona gestió del trànsit seria facilitar vies alternatives d’accés a la Cerdanya i l’Alt Urgell i incentivar l’ús del transport públic. Però el departament de Territori viu obsessionat en fer de la C-16 la única porta d’entrada a la Cerdanya. Per a mostra un botó: van estar més de 8 mesos sense protestar quan la Collada de Tosses, de titularitat estatal, va estar tancada per una esllavissada des del passat mes d'abril fins al novembre. I això de l'eix E-9 europeu només s'ho creuen ells, perquè a Tolosa de Llenguadoc, no hi ha CAP indicació cap a Barcelona per la E-9 que baixa fins a Foix. Ni una. Totes les indicacions desvien cap a Perpinyà via Carcassona. TOTES. Hi he estat i hi puc donar fe. 
 
I aquí al Berguedà què diem? Doncs discutim entre nosaltres amb vistes a les properes eleccions sobre com volem els accessos, les sortides, els túnels i els colors de la senyalització, però ni les institucions ni els ajuntaments ni els partits ni ningú va al fons de la qüestió, que no és altra que plantejar seriosament un model alternatiu de mobilitat que no tendeixi al col·lapse. Quan estigui fet tot aquest faraònic projecte, hi haurà un efecte crida: Qui voldrà pujar per Oliana o per Ripoll i jugar-se-la per la Collada podent córrer per la C-16? 
 
Cal treure vehicles de la carretera i això passa necessàriament per una millor i més eficient xarxa de transport públic. Incloc el tren, tant per anar a la Cerdanya (potser seria millor desdoblar el tren que puja fins a Puigcerdà i apostar per trens directes entre Barcelona i La Molina, per exemple) com per pujar al Berguedà (continuo pensant i defensant que la conversió a línia de viatgers del ramal que serveix a la mina de Sallent seria una opció que milloraria la mobilitat del Bages i del Berguedà). 
 
I també ser una mica coherents amb la política mediambiental: resulta paradoxal que mentre per una banda se'ns demana esforços per no contaminar, per eliminar els vehicles dièsel i per incentivar l’ús dels cotxes elèctrics, per l’altra volen ampliar una carretera perquè circulin més i més cotxes que contaminin la nostra comarca. I tot des de la mateixa administració. Bravo, ovació. 
 
Sincerament m’agradaria escoltar als polítics locals (de tots colors) ni que sigui un cop,  exigir a la Generalitat que compleixi d’una punyetera vegada amb l’Alt Berguedà i arregli la carretera B-402 de la Pobla a Campdevànol, una via promesa, projectada i oblidada; que arrangi i deixi en condicions de seguretat la C-26 entre Berga i Solsona perquè ens puguem moure entre comarques amb seguretat; que enllesteixi la variant de Sagàs de la C-62 per acabar la carretera que ens ha obert les portes de Vic, i sobretot, sobretot, que tant la Generalitat com la Diputació facin alguna cosa amb les vies locals dels nostres ajuntaments petits (Gisclareny, Castell de l’Areny, Vallcebre, Borredà, etc) i que no poden mantenir per manca de recursos, unes carreteres que sovint queden tallades per neu, esllavissades, esvorancs i mil i un problemes per culpa de la pluja, el fred, el vent i els anys que fa que els consistoris xics no poden fer-hi res per millorar-les.
 
Aquestes sí son vies urgents que cal arranjar i mantenir si no volem perdre encara més població als pobles petits de l’Alt Berguedà, una sagnia que hem preocupa molt més que no pas si per baixar de Bagà a Berga fem 3 hores de cua. 

Hèctor Aranda
Berga



Si vols enviar alguna carta del lector a NacióBerguedà, ho pots fer a redaccio@naciobergueda.cat, seguint criteris ètics i de respecte cap a les persones

COMENTARIS

Primer lo primer
Anònim, 24/01/2019 a les 21:56
+1
-14
Lo que primer toca es independencia, i despres ja es veura que es fa.
No li fata raó, però ....
Anònim, 25/01/2019 a les 21:46
+10
-2
..... de vegades les coses no tenen masa sentit però s'han d'aprofitar quan es pot. Tens tota la raó amb els exemples de prioritats que no "vesteixen" als polítics i que ens donarien molt servei: Vilada, La Pobla, Solsona, un eix pre-pirinenc que havia de ser prioritari dins la xarxa bàsica de carreteres fins que algú el va treure de les prioritats ( i això va succeïr no fa tants anys i cap politic comarcal va dir ni paraula). Però si una cosa hem d'aprendre de casos com el de Sagàs es que si donem la mes mínima excusa i dubtem acaben per no fer res, i parlo dels polítics que ho decideixen tot, els de sempre, els centralistes ( que aquí també en tenim ) els de tradició política familiar, els dels cognoms de la comarca i de fora que sempre hi volen ser al preu que sigui. I tant es si son del partit o del Consell , no cal rumiar gaire
Portem molt anys esperant una solució per la C16 , i aquesta es una oportunitat, no la que mes ens agradaria, de ben segur, però es la que tenim. No sabem qui pagarà, si els Cedinsa o els Abertis de torn ( tranquils que els ho tornarem en còmodes quotes entre tots i amb interessos) o la Gene, però aquesta potser la podrà pagar algú, i inevitablement els diners sortiran dels cotxes, sense cotxes no hi hauria inversió, si no mirem cap a Gombrèn, fins aquí suposo que estem d'acord.

I pel que fa als polítics,...., que comencin a treballar una mica en aquest tema, no cal esperar el darrer dia quan van tots a desfilar davant del conseller per poder queixar-se despres que no els agrada això o allò. Això no funciona així. Les carreteres sempre son males veïnes, es el que tenen, però bones tanques fan bons veïns. Plantegem solucions constructives, solucions que hauríem d'haver liderat i plantejat ja fa molt de temps, a la comarca i comarques veïnes tenim molts bons enginyers i arquitectes que ens poden ajudar ( no funcionaris sisplau ) ,
Siguem proactius en allò que ens importa, però sobretot siguem.

El respecte ens l'hem de guanyar demostrant la nostra capacitat.
Tu rai
Pep Bagà, 29/01/2019 a les 11:32
+4
-1
Hèctor, tu rai.

Tu rai, que deus viure a Berga i n'estàs content i satisfet de la carretera que t'ha obert les portes a Vic, i també en deus estar d'agafar una autovia (gratuïta encara que amb peatge a l'ombra) de 2 carrils per sentit i plantar-te en 20 minuts a Manresa (qui ho diria fa uns anys enrere, oi?), o en una hora al centre de Barcelona... per cert, dels crims ecològics de l'autovia no en dius res... no et deu interessar perquè ja hi vas bé, no?

Tu rai, que gràcies a aquestes carreteres segurament has obert horitzons laborals i personals (o sino, segur que coneixes qui en gaudeix) i pots treballar a Osona, al Bages o fins i tot a Barcelona i viure allà on t'agrada viure.

Tu rai, que defenses amb fervor el transport públic però deus veure passar cada dia més de 10 o 15 autobusos que et connecten amb el món i la teva gran preocupació ara mateix és tenir un tren que et baixi a Barcelona (no l'encarreguis a la Renfe, que no arribaràs mai a lloc...). Tu rai que no depens del teu propi cotxe per treballar, relacionar-te, alimentar-te i ser persona.

Tu rai, que a tu no t'han tancat les mines, que no veus passar els cotxes carregats de bitllets carretera amunt i no en pots pescar cap.
Tu rai, que allà on vius ja deus tenir la feina feta i no t'has de preocupar de què vol ser la teva zona de gran.

Finalment, tu rai, que tens un bon camp de pastura ja sigui als Rasos de Peguera, a Coll de Pal, al Catllaràs o al Pedraforca... ah! i que no hi vagi gaire gent no fos cas que et quedis sense herba fresca.

Hèctor, les carreteres vertebren el territori, connecten persones, empreses i afavoreixen el creixement de les zones on es construeixen.
Sí, l'ampliació de la C-16 no és la somniada, d'acord.
Sí, l'ampliació de la C-16 afavorirà la Cerdanya perquè hi pujaran més cotxes i més ràpid, d'acord.
Sí, l'ampliació de la C-16 comportarà cues als accessos al Túnel del Cadí, d'acord, però això passarà en un tram de carretera que ja és titularitat del Túnel.

Però també aquesta ampliació ens obra horitzons a la gent de l'Alt Berguedà, per marxar a treballar a fora i seguir vivint al nostre poble (en som uns quants que fem això i tant de bo cada dia siguem més). O per fer productes de qualitat i vendre'ls arreu (com ja es fa amb multitud de derivats làctics).
Ens obre horitzons per poder viure i treballar a casa, si millorem els accessos, afavorirem que més gent vingui a conèixer la zona i amb això hi anirem bé tots.

Hèctor, i per extensió gent de plataformes vàries i diverses com la de Salvem Coll de Pal, el que passa a l'Alt Berguedà és cosa de l'Alt Berguedà. Durant dècades de decadència econòmica ningú de Berga (i avall) s'ha preocupat d'aquesta zona, ara que comencem a espavilar el millor que podeu fer, és deixar-nos estar.

Pep
Bagà



FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Laura Estrada
​Aquestes són les carreteres que quedaran més col·lapsades en l'operació tornada d'avui
Caramelles a la plaça de Sant Pere de Berga.
Caramelles a la plaça de Sant Pere de Berga. | Aj.Berga
Nombroses poblacions de la comarca acullen les populars cantades
Xavier Vidal (No llegiu), Antoni Daura (Parcir), Carol Porta (Obaga), Fe Fernández (L'Espolsada), Jordi Gispert (Llibreria 22), Núria Dalmases (Llibreria Dalmases) i Ricard Espinosa (La Capona) recomanen als lectors de NacióDigital una seixantena de títols