El tercer carril no solucionarà res

"Després de les explicacions del conseller, sembla que la proposta presentada no solucionarà gran cosa, a banda d'incloure algunes accions que trinxaran sense miraments zones sensibles de la comarca"

Hèctor Aranda
23 de gener del 2019
Actualitzat a les 14:04h
Un vehicle circula pel tram de la C-16 que el Govern planteja que sigui de doble carril.
Un vehicle circula pel tram de la C-16 que el Govern planteja que sigui de doble carril. | ACN/Estefania Escolà
És evident que cal millorar la gestió del trànsit a l’eix del Llobregat. No pot ser que cada divendres al vespre i dissabte al matí de pujada, i diumenges de baixada, la gent de l’Alt Berguedà quedi immobilitzada per culpa de les cues a la C-16. Anar de Guardiola a Berga un diumenge a la tarda hauria de ser un trajecte normal i segur, no un viacrucis de retencions. 
 
Ara bé, després de les explicacions del conseller el passat dia 9 de gener davant dels alcaldes, sembla que la proposta presentada no solucionarà gran cosa, a banda d'incloure algunes accions que trinxaran sense miraments zones sensibles de la comarca. Alerta al futur de la font de Tagastet, el pont del Far i el mític carregador de carbó (que s’hauria de preservar d’alguna manera abans no caigui del tot), el castell de Guardiola i els ponts medievals del Llobregat i del Saldes al Collet. Tot això pot rebre de valent si tal com sembla, tiren pel dret. Total, tot això és del Berguedà, no passa res si cau a trossos, som pocs i no ens queixem mai... 
 
Pel que fa a l'ampliació a 3 carrils, les retencions son i seran inevitables mentre des de la Generalitat s’entossudeixin a fer passar tothom qui puja a la Cerdanya per la C-16. Els dies punta, la densitat de vehicles hora pel Túnel del Cadí és la mateixa que tenen les rondes de Barcelona a les 8 del matí un dia laborable. I les rondes, malgrat tenir 2 o 3 carrils, es col·lapsen. Per tant la solució no és fer més carrils, sinó evitar que tothom passi per aquest punt. El projecte no preveu desdoblar el túnel del Cadí, que continuarà tenint un sol carril per cada sentit o el que és el mateix, el coll d’ampolla que es fa quan es passa de dos a un carril continuarà existint. Les cues hi seran. Es gastaran una milionada per portar les cues uns quilòmetres més amunt. Un aplaudiment, si us plau.
 
Una bona gestió del trànsit seria facilitar vies alternatives d’accés a la Cerdanya i l’Alt Urgell i incentivar l’ús del transport públic. Però el departament de Territori viu obsessionat en fer de la C-16 la única porta d’entrada a la Cerdanya. Per a mostra un botó: van estar més de 8 mesos sense protestar quan la Collada de Tosses, de titularitat estatal, va estar tancada per una esllavissada des del passat mes d'abril fins al novembre. I això de l'eix E-9 europeu només s'ho creuen ells, perquè a Tolosa de Llenguadoc, no hi ha CAP indicació cap a Barcelona per la E-9 que baixa fins a Foix. Ni una. Totes les indicacions desvien cap a Perpinyà via Carcassona. TOTES. Hi he estat i hi puc donar fe. 
 
I aquí al Berguedà què diem? Doncs discutim entre nosaltres amb vistes a les properes eleccions sobre com volem els accessos, les sortides, els túnels i els colors de la senyalització, però ni les institucions ni els ajuntaments ni els partits ni ningú va al fons de la qüestió, que no és altra que plantejar seriosament un model alternatiu de mobilitat que no tendeixi al col·lapse. Quan estigui fet tot aquest faraònic projecte, hi haurà un efecte crida: Qui voldrà pujar per Oliana o per Ripoll i jugar-se-la per la Collada podent córrer per la C-16? 
 
Cal treure vehicles de la carretera i això passa necessàriament per una millor i més eficient xarxa de transport públic. Incloc el tren, tant per anar a la Cerdanya (potser seria millor desdoblar el tren que puja fins a Puigcerdà i apostar per trens directes entre Barcelona i La Molina, per exemple) com per pujar al Berguedà (continuo pensant i defensant que la conversió a línia de viatgers del ramal que serveix a la mina de Sallent seria una opció que milloraria la mobilitat del Bages i del Berguedà). 
 
I també ser una mica coherents amb la política mediambiental: resulta paradoxal que mentre per una banda se'ns demana esforços per no contaminar, per eliminar els vehicles dièsel i per incentivar l’ús dels cotxes elèctrics, per l’altra volen ampliar una carretera perquè circulin més i més cotxes que contaminin la nostra comarca. I tot des de la mateixa administració. Bravo, ovació. 
 
Sincerament m’agradaria escoltar als polítics locals (de tots colors) ni que sigui un cop,  exigir a la Generalitat que compleixi d’una punyetera vegada amb l’Alt Berguedà i arregli la carretera B-402 de la Pobla a Campdevànol, una via promesa, projectada i oblidada; que arrangi i deixi en condicions de seguretat la C-26 entre Berga i Solsona perquè ens puguem moure entre comarques amb seguretat; que enllesteixi la variant de Sagàs de la C-62 per acabar la carretera que ens ha obert les portes de Vic, i sobretot, sobretot, que tant la Generalitat com la Diputació facin alguna cosa amb les vies locals dels nostres ajuntaments petits (Gisclareny, Castell de l’Areny, Vallcebre, Borredà, etc) i que no poden mantenir per manca de recursos, unes carreteres que sovint queden tallades per neu, esllavissades, esvorancs i mil i un problemes per culpa de la pluja, el fred, el vent i els anys que fa que els consistoris xics no poden fer-hi res per millorar-les.
 
Aquestes sí son vies urgents que cal arranjar i mantenir si no volem perdre encara més població als pobles petits de l’Alt Berguedà, una sagnia que hem preocupa molt més que no pas si per baixar de Bagà a Berga fem 3 hores de cua. 

Hèctor Aranda
Berga



Si vols enviar alguna carta del lector a NacióBerguedà, ho pots fer a [email protected], seguint criteris ètics i de respecte cap a les persones