C-16

El Col·legi d'Arquitectes reclama més temps per estudiar el projecte de millora de la C-16

El col·lectiu adverteix dels problemes que poden generar l'accés de Berga Centre i la sortida del Collet en direcció a Vallcebre i el Pedraforca i demana obrir debat amb participació del territori

per Pilar Màrquez Ambròs, Berga, 22 de gener de 2019 a les 17:02 |
Calvet en la presentació al territori del projecte de la C-16, acompanyat del president comarcal i la delegada del govern a la Catalunya Central (arxiu). | Pilar Màrquez Ambròs
La demarcació de les comarques centrals del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, com a entitat vinculada al territori, ha fet arribar al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, un escrit on demana "més temps" per poder estudiar la proposta d'ampliació de la carretera C-16 entre Berga i Bagà que es troba en exposició pública. Calvet va presentar a principi de mes el projecte a alcaldes i representants del teixit social i econòmic de la comarca.

El president de la demarcació central del Col·legi d'Arquitectes, Miquel Sitjà i Domènech, exposa en l'escrit que es tracta "d'un projecte tècnicament complex, molt elaborat, i que per la seva importància per la comarca del Berguedà mereixia disposar de més temps per a la seva anàlisi, i assegurar-se d'un debat previ més extens i amb una àmplia participació del territori, que segur enriquiria la solució final".


Sitjà, que signa el document amb data de 21 de gener, assegura que "la valoració general de la proposta és positiva pel que fa a la millora de la capacitat de la via, i en la millora de la seguretat a l'hora de redissenyar els quinze enllaços del tram a diferent nivell, així com per l'esforç tècnic per adaptar el traçat a la complexa topografia". Però assenyala que al col·lectiu se li generen "dubtes sobre si les actuacions plantejades  seran compatibles amb un futur desdoblament real, amb les seves vies de servei complementàries".

Els arquitectes troben a faltar que els trams amb el carril reversible no tinguin estudiada "la seva viabilitat d'ampliació a dos carrils per cada sentit", per tenir "la seguretat que les actuacions plantejades són compatibles i amortitzables com a primera fase del desdoblament efectiu". 

Segons defensa la delegació a la Catalunya Central del Col·legi d'Arquitectes, doncs, "el projecte hauria de plantejar-se en l'ambició d'un eix E-9 fins al túnel de Puymorens, buscant la complicitat francesa d'aquesta infraestructura estratègica".

Consideren que "fer un nou túnel, en lloc d'ampliar els actuals, en dues de les actuacions, aniria en aquest sentit, sempre que es garanteixi la possibilitat de desdoblament en aquest vessant del Llobregat". El col·lectiu d'arquitectes, manifesta que "la inversió pública plantejada comporta indirectament la millora de servei i, per tant, del negoci de les empreses concessionàries". I llança una pregunta: "Es preveu un cofinançament, o una reducció dels terminis de les concessions de C-16 i del Túnel del Cadí?". 


Els costos de manteniment d'un sistema pioner

Pel que fa a la utilització d’un sistema de barrera mòbil pioner a l'Estat, els arquitectes també mostren dubtes, "per la seva inexperiència a Europa, però també per la servitud a unes patents i a unes empreses molt especialitzades, que poden suposar uns costos molt grans i una dependència excessiva". "Quin serà el cost d’implantació d’aquest sistema de transferència, així com el cost anual del servei i del manteniment?", es pregunten. 

Inquietud pels accessos de Berga Centre i del Collet

Una de les preocupacions que es plasmen en l'escrit és l'enllaç proposat per Berga Centre, una qüestió sobre la qual aquest mateix dimarts ha alertat el grup municipal d'ERC. "Es modifica l'actual - i perillós - gir a l'esquerra davant de l'institut, per una doble rotonda a banda i banda de la carretera, i un pont per sobre d'aquesta. La proposta provoca uns talussos molt grans, i un impacte en la futura trama urbana de Berga inadequat", detallen.

El Col·legi d'Arquitectes troba així "desencertat" el nou accés a Casampons, preveient una nova via sobre un carrer estret, en una corba complicada. "Aquest nou enllaç no encaixa amb el que preveu el plantejament vigent (POUM), imposant una solució impròpia de sòl urbà i gens integrada, ni en l'àmbit topogràfic ni en el del sòl residencial. Berga no es pot permetre perdre un accés centre, però cal una millor solució, donat que la proposta no és la indicada", adverteixen en l'escrit des del col·lectiu. 

Un altre enllaç que genera inquietud és el del nucli del Collet de Guardiola, a la sortida en direcció a Vallcebre i el Pedraforca. "Es pretén ampliar el túnel existent amb el perill que en aquest turó hi ha el Castell de Guardiola de Berguedà, declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, i els dos ponts medievals-romànics sobre el riu Llobregat i el riu de Saldes", denuncien. En els recorreguts d'entrades i sortides proposats en aquest accés no s'ha tingut en compte "la zona urbana del Collet, i la seva connexió amb el nucli urbà de Guardiola de Berguedà, així com tampoc s'han considerat els camins ramaders existents, creant-se una barrera a banda i banda de la C-16", avisen els arquitectes. 

Per tot plegat, el Col·legi d'Arquitectes creu que el document presentat té un marge de millora, a tenir en compte a partir de la participació dels tècnics del territori. 

Un projecte allunyat de les reivindicacions històriques del territori

El document també posa en evidència que "les successives ampliacions de l'eix del Llobregat, tot i representar una millora de les comunicacions del Berguedà amb el Bages i Barcelona, també responen en origen a donar sortida a la població de l'àrea metropolitana cap a les pistes d'esquí de la Cerdanya, Andorra, i la resta d'atractius turístics del Pirineu".

Així, els arquitectes creuen que l'actuació que es planteja està apartada "de les reivindicacions territorials històriques, que resten encara pendents".

"El desdoblament efectiu de la C-55, la supressió del peatge de la C-16, el desdoblament de l'Eix Diagonal entre Manresa, Igualada i Vilafranca, la millora de la C-26 en sentit oest (entre Berga i Solsona) i en sentit est (entre Berga i Ripoll), la construcció de la variant de Sagàs (carretera C-62 de Berga a Vic), o la consolidació del polígon comarcal d’Olvan (Rocarodona), són actuacions amb origen i justificació de caràcter productiu i d'activitat econòmica al territori", afirmen. 

DOCUMENT Carta del Col·legi d'Arquitectes al departament de Territori i Sostenibilitat sobre el projecte d'ampliació de la C-16.

 

Participació