La C-16 entre Berga i Bagà tindrà un tercer carril reversible pioner a l'Estat

El projecte de millora i tercer carril reversible del tram nord de l'Eix del Llobregat està valorat en 178 milions d'euros i començarà el 2020

10 de gener del 2019
Actualitzat a les 18:33h
Simulació del funcionament del tercer carril reversible.
Simulació del funcionament del tercer carril reversible. | Generalitat
El projecte d'ampliació i tercer carril reversible de la C-16 de Berga a Bagà es licitarà durant aquest 2019 amb la previsió de poder començar les obres el 2020. Ho ha explicat aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, en una reunió amb els alcaldes i agents econòmics i socials del Berguedà a la seu del consell comarcal. El projecte del traçat i millora de la via es troba en exposició pública des del mes de desembre.



El sistema previst de tercer carril reversible és pioner a l'Estat, es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D'altra banda, l'actuació preveu un disseny dels carrils que permeti un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.

Damià Calvet ha afirmat que l'actuació comportarà "una millora en la mobilitat del país, i del cas concret de la comarca del Berguedà, així com de la Cerdanya i l'Alt Urgell". L'actuació al tram nord de la C-16 abastarà una longitud de 21 quilòmetres i està valorada en 178 milions d'euros.

Les obres s'allargaran com a mínim 18 mesos. De manera que la flamant carretera amb tercer carril hauria de ser una realitat al Berguedà entre els anys 2021 i 2022. 
 

Damià Calvet s'ha reunit amb els alcaldes del Berguedà per presentar-los el projecte d'ampliació de la C-16. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Damià Calvet s'ha mostrat convençut que el projecte millorarà la fluïdesa del trànsit i permetrà millorar la gestió de la mobilitat en dies punta, sobretot en època de bolets o d'esquí. Els caps de setmana aquesta carretera registra una Intensitat Mitjana de Vehicles (IMD) de 20.000 cotxes, mentre que entre setmana aquesta xifra es redueix a la meitat. 
 
El conseller Calvet ha admès que la intervenció al tram de Berga a Bagà és una actuació "molt esperada i demandada" al territori. Damià Calvet ha volgut apuntar que l'actual és un projecte que "satisfà les necessitats del territori" i que combina "seguretat, funcionalitat i innovació" amb un sistema de tercer carril pioner a Catalunya i també molt innovador a Europa.

El conseller ha explicitat que aquest projecte "millora la capacitat i la seguretat" de la C-16 "per la barrera mòbil" i "perquè hi haurà més zones d'avançament". 
 

El conseller Calvet acompanyat del president comarcal Josep Lara, la delegada del govern a la Catalunya Central, Alba Camps i el vicepresident del Consell, Abel García. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


"La C-16 és una via que cohesiona estructuralment el país, que dona servei a la gent del territori i vida a la comarca a través del turisme”, segons el conseller. El govern considera que es tracta d'un dels eixos "més importants" de la xarxa viària catalana, ja que discorre des de la costa fins al Pirineu. Damià Calvet ha qualificat la futura intervenció a la via com a una de les actuacions "top" per a l'executiu. 

Per la seva banda, el president del Consell Comarcal del Berguedà, Josep Lara, que és també alcalde de Guardiola de Berguedà, ha valorat positivament que la Generalitat tiri ara endavant el projecte, malgrat els anys d'espera. "Temps enrere l'alt Berguedà patia embusos tres o quatre dies l'any, però actualment ho tenim saturat gairebé cada cap de setmana; el que volem des del territori és que aquest projecte pugui aportar fluïdesa, no un gran projecte faraònic", ha manifestat Lara. 

Josep Lara també ha explicat que el consell comarcal s'ha ofert per aglutinar qualsevol dubte o proposta que es vulgui presentar al departament de Territori des dels ajuntaments. Berga és un dels municipis que s'ha interessat en presentar al·legacions al projecte. "Hi ha algun accés que algun ajuntament no acaba de veure clar, i volen veure si hi ha possibilitats de millorar el plantejament", ha dit Lara. 
 

Imatge dels assistents a la reunió d'aquesta tarda amb Damià Calvet. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


El departament de Territori va descartar fa cinc anys el desdoblament complet del tram nord de l'Eix del Llobregat i va ser llavors que va anunciar que s'optaria per construir un tercer carril. No obstant això, no ha estat fins aquest novembre que el projecte ha entrat finalment en procés d'informació pública. Amb tot, Calvet ha assegurat que, a partir d'ara, la millora a la C-16 sí que anirà endavant.

Un cop que s'hagi tancat el procés d'exposició pública i s'hagin resolt les al·legacions, es preveu que es faci l'aprovació definitiva del projecte constructiu. Després, es procedirà a la licitació dels treballs i a l'adjudicació i inici de l'actuació. 

El desdoblament de la C-16 que s'havia previst en època de vaques grasses es veu en l'actualitat com a inassumible. "Aquell projecte de desdoblament total entre Berga i Bagà suposava un impacte considerable pel territori i un elevat cost de 700 milions d'euros", ha recordat Calvet. La sortida a exposició pública del nou projecte és, en canvi, "el pas definitiu" per fer realitat la millora amb el tercer carril reversible. "Hem iniciat un procés que continuarà amb l'elaboració del projecte constructiu definitiu; després que es faci una consideració de les al·legacions que presentin ciutadans i ajuntaments", ha destacat Calvet. 

Desdoblament entre Berga i Cercs i tercer carril fins a Bagà

El projecte es divideix en dos tipus d'actuació i quatre trams. A grans trets, es preveu el desdoblament de l’actual carretera entre Berga i Cercs per assolir una calçada amb quatre carrils –dos carrils per sentit, amb una barrera central fixa -, i la implantació d’un tercer carril entre Cercs i Bagà, que estarà operatiu en un sentit o un altre mitjançant una barrera mòbil. L'obra de 178 milions d'euros es pagarà amb partides de caràcter plurianual.

Aquesta solució constructiva respon a la voluntat del departament de Territori i Sostenibilitat d'adaptar-se a les característiques i volum del trànsit i també a l'orografia de l’entorn pel qual discorre la C-16 en aquest tram, amb el menor impacte en el territori possible i uns costos econòmics "assumibles", segons ha destacat el conseller.

De la mateixa manera, el projecte se subdivideix en quatre trams. Entre el sud de Berga i el pantà de la Baells (Cercs), hi haurà un tram de 6 quilòmetres que travessa una zona d'orografia difícil, però no es troba encaixat en la vall i que es desdoblarà. Després, hi haurà un tram de 7,5 quilòmetres que uneix el pantà de la Baells i l'enllaç de Malanyeu, on es construirà un carril addicional a la carretera per implantar una secció 2+1; i un tram a l'altura de l'enllaç de Malanyeu, d'1,5 quilòmetres, que es desdoblaria per a generar una zona d'avançaments en tots dos sentits de la circulació. Finalment, al tram restant de sis quilòmetres fins a Bagà, s'implantarà el tercer carril amb barrera mòbil.
 

El conseller Calvet amb el president comarcal Josep Lara durant la reunió amb els alcaldes. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Construcció i ampliació de túnels

Segons consta al projecte, l'obra comporta la construcció de dos nous túnels en el tram de la carretera que es desdoblarà i l'ampliació dels tres túnels existents al llarg del traçat on es construirà el tercer carril addicional. En concret, es construirà un nou túnel com a duplicació del túnel de Berga, amb 448 metres de longitud, i un altre com a duplicació del de Cercs, amb 461 metres. Així mateix, s'eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres de longitud), Castell de Guardiola (141 metres) i Guardiola del Berguedà (368 metres).

Millora "evident" de la seguretat
 
Aquesta actuació abasta un total de quinze enllaços, que seran tots a diferent nivell. D'aquests, vuit corresponen a encreuaments que ara són a nivell i es transformen en enllaços a diferent nivell per adaptar-se a la nova configuració de la carretera i que comportaran "una millora evident de la seguretat", ha dit Calvet. La resta d’accessos es remodelen.
 
El projecte planteja una gestió avançada, intel·ligent, de la infraestructura. En aquest sentit, s’instal·larà un conjunt de pòrtics de senyalització variable que informaran les persones usuàries de les condicions de circulació; el sentit de circulació de cada carril i la velocitat màxima permesa en cada tram. Aquest sistema permetrà afavorir la seguretat i la comoditat en la conducció.
 

Plantejament general dels quatre subtrams que contempla l'actual projecte. Foto: Territori