cavalcada de reis 2019

Berga i Igualada, les dues úniques capitals de la demarcació sense un Baltasar de pell negra

Reus, Girona, Valls, Cervera, Solsona, Tremp, Móra d'Ebre i Moià són les ciutats catalanes que enguany han passat de tenir un rei pintat a tenir-ne un de pell negra

Tres de cada quatre capitals de comarca tindran un rei Baltasar "de veritat" a la cavalcada

Ja saps quin serà el recorregut de la cavalcada de Reis a Berga?

| 02/01/2019 a les 14:00h
Arxivat a: Societat, campanya, Casa nostra casa vostra, Baltasar, Baltasardeveritat, blackface
El Rei Baltasar, assegut dalt de la seva carrossa durant una cavalcada a una ciutat catalana.
El Rei Baltasar, assegut dalt de la seva carrossa durant una cavalcada a una ciutat catalana. | ACN
Tres de cada quatre capitals de comarca tindran un rei Baltasar representat per una persona de pell negra a la cavalcada de Reis. Són 32 de 43 capitals, vuit més que l'any passat, segons informa l'organització Casa nostra, casa vostra. Reus, Girona, Valls, Cervera, Solsona, Tremp, Móra d'Ebre i Moià són les capitals que enguany han passat de tenir un Baltasar pintat a tenir-ne un de pell negra. Pel que fa a Barcelona, 11 de les 13 capitals de la demarcació tindran un rei Baltasar de pell negra. Les úniques excepcions són Igualada i Berga. Aquesta última, però, s'ha compromès a "reformar la cavalcada de cara al 2020" i "fer-la més diversa" de cara al futur, tal com va explicar NacióBerguedà fa una setmana. 

Cinc municipis del Bages i el Moianès tindran un Baltasar "de veritat" a la cavalcada de Reis: com a mínim Manresa, Moià, Santpedor, Castellnou de Bages i Collsuspina ho han confirmat en el marc de la campanya impulsada. Al Berguedà també s'hi afegirà, com a mínim, Avià. Aquest poble se sumarà a Gironella i Viladomiu Nou que ja han tingut un rei de pell negra en passades edicions de la cavalcada. 

A la demarcació de Barcelona, el 84,6% de les capitals tindran un rei Baltasar de pell negra, a la de Girona un 75%, a la de Lleida un 58,3% i a la de Tarragona un 80%.



A la demarcació de Girona, sis de les vuit capitals tindran un Baltasar de pell de negra. A la ciutat de Girona serà el primer cop. Figueres, la Bisbal, Olot i Santa Coloma de Farners repeteixen la fórmula dels darrers anys, mentre que a Ripoll i Puigcerdà el rei Baltasar portarà pintura negra a la cara. Segons Casa nostra, casa vostra, l'Ajuntament de Puigcerdà s'ha compromès a canviar-ho l'any que ve. 
A Lleida, set de les 12 capitals de Ponent tindran un Baltasar de pell negra a la cavalcada. Solsona, Cervera i Tremp s'incorporen a la llista per primer any, mentre que Tàrrega, Pont de Suert, Sort, Mollerussa i Vielha seguiran tenint un Baltasar pintat. A més, a Balaguer hi haurà patges negres a la carrossa del rei Melcior i blancs a la de Baltasar amb l'objectiu de fomentar el diàleg intercultural.

Pel que fa a la demarcació de Tarragona, vuit de cada deu capitals de comarca tindran un Baltasar de pell negra. Les novetats d'enguany són Reus, Valls i Móra d'Ebre. A més, Reus ha convidat a la cavalcada persones refugiades. El Vendrell i Gandesa són les dues úniques capitals de la demarcació que no tindran un Baltasar de pell negra. 
 

Capitals de comarca amb un #BaltasarDeVeritat. Foto: Casa nostra casa vostra



A la Catalunya central, quatre de les set capitals tindran un Baltasar de pell negra. Moià i Solsona són les novetats d'enguany. Segons l'organització que ha fet l'informe, Berga i Puigcerdà s'han compromès a canviar-ho l'any que ve. 

Segons Casa nostra, casa vostra, en les 11 capitals de comarca que mantenen un rei Baltasar amb la cara pintada els organitzadors argumenten que s'han trobat amb "dificultats per trobar persones negres als seus municipis o es remeten al pes de la tradició". En el cas de Berga s'ha argumentat que "l'organització de la cavalcada és una tasca que requereix mesos de preparació a causa del gran volum de persones que prenen part en l'esdeveniment", de manera que s'ha considerat que no hi havia prou temps per respondre "immediatament" a la petició. La regidora Mònica Garcia va defensar al ple de desembre que quedava "molt poc temps per fer canvis" i es va mostrar d'acord en la necessitat de replantejar la cavalcada. Ara bé, va dir que calia fer-ho de manera integral. "No serveix de res canviar un rei, i deixar la resta igual", va reflexionar.

L'organització va impulsar la campanya #BaltasarDeVeritat el passat 5 de desembre perquè el rei Baltasar estigui representat per persones de pell negra a les cavalcades, com va explicar NacióDigital

COMENTARIS

Berga
Anònim, 02/01/2019 a les 15:47
+23
-5
Doncs a Berga governa la CUP...
tristesa
Anònim, 02/01/2019 a les 23:21
+19
-4
ni això no han sigut valents per fer? si fosin els convergents dirien que ès racisme i masclisme
Berga
Anònim, 02/01/2019 a les 23:58
+20
-4
Amb la desobediència de cartró pedra i tal, no han tingut temps.
Silenci i complicitats
Concep., 03/01/2019 a les 00:33
+20
-3
Si.. tal com diu l'últim comentari a Berga governa la CUP clar que si.
Pero també governen moltes " capelletes" o per entre-ho millor " persones acostumades a ocupar càrrecs honorifics i vistosos" els quals no els agrada treballar a segon pla i ser els protagonistes.
En aquest cas i com passa en tantes coses a Berga, això de cedir el lloc o treballar sense ser el Rei no agrada gaire.
El que sap greu es que si aquesta carrossa hi hagués fet de Rei alguna persona com a titular o un altre grup o entitat, la CUP segurament hagués actual d'una altre manera.. però clar fer creure els nens de les colónies sobrepassa a la CUP.
per altre part, es realment curiós el silenci sepulcral de tots aquells grups de jovent vinculats a casals i associacions que tenim a Berga tant sensibilitzats en aquestes tipus de questions i drets socials....
No diu res ningú ? O no comvé per no fer quedar malament els nens de la CUP
Caciquisme
Anònim, 03/01/2019 a les 01:30
+22
-1
I després us ompliu la boca amb la Patum.
Berga era, és i serà un poble cacic.
Paternalisme dubtós
Anònim, 03/01/2019 a les 08:04
+5
-7
Fa gràcia com ara els convergents us ompliu la boca amb crítiques als "nens de la CUP" quan clarament amb vosaltres el rei també anava embatumat de cap a peus.
De fet, com a mínim crec que s'ha intentat treballar (i si no, us escolteu el que es va dir al darrer Ple sobre el tema) i que no es pot dir que no s'ha intentat. Cosa que amb el govern de CIU no es podia ni dir.

REIS I REINES
Pep i tu, 03/01/2019 a les 08:16
+11
-6
La CUP nomès es veu capaç de canviar coses en una part de grups de la població.
Estem parlant d'enfilar un senyor dalt d'una carrossa, tirar caramels i saludar els nens.
Quina feinada i que complicat trobar una persona que faci el paper no ?
Això no val diners.. també dirant que es culpa de la falta de recurços económics ?
No. Clar.. es simplement posar segons quina gent al seu lloc i fer com fa uns anys van fer plegar a qui tenia el càrrec de fer de Rei amb propietat.
Ara en aquesta carrossa passa el mateix però amb un grup el qual la CUP hi té grans lligams
Risses
Pep i tu, 03/01/2019 a les 08:23
+12
-4
Aquestes de la CUP tornaran cap a casa amb la cua entre cames jajaja i les del casal panxut no diuen re????? Jajaja
La CUP is diferent
Anònim, 03/01/2019 a les 08:54
+10
-3
Amb lo cul escaldat de patum , millor que no si fiquin...
CHINO
Anònim, 03/01/2019 a les 10:31
+8
-2
Por qué no un rey chino,?Por el color groc.
Totalment d'acord amb l'anonim de caciquisme...
Ton de les Prediques., 03/01/2019 a les 10:38
+8
-5
Porto uns quants dies mirant les noticies sobre Berga i demes ,precisament en aquest diari,i em fa gracia veure que parlen dels Reis,dels Pastorets,de temes de farandula i cagarela,i on es respira el mateix ambient que per Patum,pero es clar,com que els protagonistes de la mafia,son uns altres,diguem-ne,els nens macos o els senyorets (sigui Colonies a Borreda,sigui Castellers,sigui la Farsa,sigui el que sigui...),doncs aqui no passa res.
Tambe es curios,que es relacioni a l'Ajuntament amb totes aquestes rucades,quan que jo sapiga,tot aixo ho gestionen i organitzen associacions que NO son l'Ajuntament...pero ara resulta,que com que l'Ajuntament no s'ha plegat a moltes de les reivindicacions dels nens macos,ara ja l'Ajuntament no es guay,no es progre,no es dels nostres,no es indepe,no es de la republica,ni de l'scootex clup,ni dels macos del poblet de la farandula...i despres dieu de Patum nanos!...Pero l'ambient que es respira en tot allo que tingui relacio amb els macos de les associacions,esta mes pervertit i podrit que qualsevol altra cosa,aixo si,amb la ferum i el beneplacit dels nenets i nenetes macos i maques del poble,i sent guay,de bon rotllo,de republica,indepe,de runer,de scootex klup,de casteller,de pastoret,cavalcada i colonies,i evidentment,de tolerant i antimafia...HA,HA,I HA!.

PD:LA REPUBLICA NO EXISTEIX,IDIOTA!.
Classisme
Anònim, 03/01/2019 a les 11:01
+6
-5
Qui fa de rei ho decideix cada entitat i el govern de la CUP no hi té res a veure. Evidentment que hi poden intervenir però ho deixen a decisió de cada entitat. Recordem que les entitats són el motor del poble.
Trobo molt exagerat acusar a Colònies a Borredà de racista. En tot cas se’ls ha d’acusar de classisme però no de racisme. Estic convençut que sí que volen que una persona de pell negra faci de rei però volen que sigui dels seus. I això no només exclou a les persones de pell negra, exclou a tota la resta que no han format part ni formen part de l’entitat.
Al Ton de les Prediques
Jose t, 03/01/2019 a les 11:40
+7
-0
Molt correcte el teybescrit pero la cavalcada dd reis per molt que tres entitats facin les carrosses, la festa es organitzada per l'ajuntament i son ells qui tenen l'ultima paraula
Al ton ...
Anònim, 03/01/2019 a les 16:01
+3
-3
Molt guai el discurs però la majoria d’entitats que has nombrat no tenen cap ajuda de l’ajuntament.
Babaus de berga
Anònim, 03/01/2019 a les 16:14
+5
-3
Si Si per un rei negre pintadet tot el que volgueu, però cap entitat nombrada als comentaris te 400 salts de plens pagats pel poble a repartir als amiguets jajajaja hi sense ser entitat 😂😂😂😂
Potser amb ulls de nen
AnònimA, 03/01/2019 a les 22:16
+5
-5
Sé que la cavalcada dels reis mags prové d'un fragment del Nou Testament que des del s.XIX hi ha la tradició de fer-ne la representació pels carrers dels pobles i ciutats. I que és una festa enfocada principalment als infants i al consumisme.

Entenc i respecto que hi hagi la proposta de fer una representació al màxim d'autèntica possible, però no de veritat, és clar. Si van existir, fa segles que estan morts... Però bé, si seguim amb la idea de ser autèntics, considero que aquesta proposta no repercuteix únicament al rei Baltasar i a la seva comitiva, sinó també a la resta de reis i comitives, ja que els orígens dels tres reis són orientals. D'aquí el nom: reis d'Orient, és clar!

Dedueixo, doncs, que no es poden pintar de negre, no poden portar barbes i perruques postisses, han de ser homes majors de 65 anys, han de ser orientals i que, de manera voluntària i sense ànim de lucre, esiguin disposats a dedicar els dies 26 de desembre, 5 i 6 de gener als infants de la nostra ciutat, però també a la gent gran de les residències i de l'hospital.

Asseguro que la proposta és molt bonica i autèntica, és clar! Però, gens fàcil. Sincerament, reconec que em fa il·lusió conèixer la persona que ho farà possible. Se l'haurà de felicitar, de veritat!

Mentrestant... celebro que per molts anys les entitats, en aquest cas, la Bauma dels Encantats, la Penya Boletaire i el Grup Colònies a Borredà, estiguin disposades a dedicar el seu temps als infants de la nostra ciutat, col·laborant amb l'ajuntament de Berga i fent possible, any rere any, la cavalcada dels reis.

I, per acabar, aprofito per mostrar el meu rebuig a totes les persones que fan comentaris irrespectuosos i de menyspreu a les entitats que col·laboren i participen en projectes de la ciutat, de la millor manera que ho saben fer.

Que passeu unes bones festes!
I el meu comentari?
Manel B., 07/01/2019 a les 15:38
+0
-0