Els Pastorets de Berga, la tradició batega entre bambolines

Les dues primeres funcions han atret el públic fidel amb una aposta significativa de la Farsa pel planter

27 de desembre del 2018
Actualitzat a les 14:19h
Pastorets de la Farsa.
Pastorets de la Farsa. | Anna E. Puig/La Farsa
El planter de l'Agrupació Teatral la Farsa ha lluït d'allò més en les dues primeres representacions dels Pastorets d'aquestes festes. La funció de Sant Esteve ha sumat unes 400 persones de públic, mentre que el dia de Nadal van assistir a aquesta tradició teatral uns 300 berguedans i berguedanes fidels a la cita amb el text de Serafí Pitarra.

NacióBerguedà ha visitat la part de l'espectacle que no es veu des del pati de butaques per donar una ullada al que passa entre bambolines abans de començar. 
 

Satan s'asseu el seu tron minuts abans d'aixecar el teló. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Quan falta poc menys de tres quarts d'hores per iniciar una nova representació de l'obra, l'activitat a les entranyes del Teatre Municipal de Berga és frenètica. A aquesta hora, els actors i actrius es concentren per evitar els nervis i es posen en mans dels maquilladors que els acaben de preparar. Gairebé tots ja porten la roba del seu personatge. La cinquantena d'actors que sortiran a escena es preparen d'una manera o altra. Hi ha qui busca la solitud per repassar mentalment el text però també qui comparteix els últims instants abans de l'obra amb els companys. Mitja dotzena d'actors principals estrenen nou rol coincidint amb Sant Esteve.

Rosa Massaguer que serà Llucifer per primera vegada o Éric Calderer que s'estrena com a Pallanga combaten els nervis a la zona de maquillatge i vestuari on més gent entra i surt. "Ara ja gairebé és hora", coincideixen en assenyalar, mentre comenten amb els companys els últims detalls abans de la representació . Ambdós es coneixen bé l'obra perquè el dia de Nadal, tal com en altres ocasions, han interpretat papers diferents: Raquel i Jessè.
 

Concentració i sessió de maquillatge abans de l'obra. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Minuts abans de l'espectacle, també es preparen les entre vuit i deu persones de la tramoia, que s'encarregaran d'apujar i abaixar els decorats i que saben bé en quin moment ha d'entrar cada escenari i quan ja hi ha elements que han d'aparèixer a escena. A baix, a l'escenari, Satan (Josep Maria Suades) s'asseu al tron mentre que Ferran Pujol, un dels codirectors de l'espectacle, dona indicacions sobre l'entrada de decorats.

Durant aquesta estona prèvia a l'obra, arriba la també codirectora Angelina Vilella. Vilella explica que els de Nadal van ser "uns Pastorets de 10". "Vaig haver d'apuntar potser encara no dues frases, tothom va saber-se el paper de principi a final i l'entrada de decorats, de so, tot va anar rodat", assegura Angelina Vilella.  No en va la concentració és màxima darrere el teló i s'intenta cuidar fins al més mínim detall. L'anar i venir de gent és constant alhora que es perfilen els darrers detalls abans de la representació. 

Quan falta un quart d'hora, les maquilladores acaben de pintar la cara d'un dels protagonistes dels pastorets, l'àngel Sant Miquel, que interpreta Anna Emília Puig. "És estressant però ara ja tothom en té ganes", comenta un dels pastors des de la porta de l'habitació.
 

Maquillant a l'àngel Sant Miquel als vestidors. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Xavier Torrabadella, membre de la Farsa que s'encarrega de la difusió i la coordinació dels Pastorets, explica a aquest mitjà que l'acollida de públic està sent bona aquestes festes, si bé serà difícil superar el rècord d'assistència de l'any passat quan van entrenar-se les músiques i va reharmonitzar-se l'obra amb la col·laboració de Sergi Cuenca. "Estem contents per com està anant tot", manifesta Torrabadella. 

El text és el mateix que sempre. Amb tot, el públic comença a entrar a platea quan falten pocs minuts, frisant per viure una nova representació dels Pastorets de Pitarra. S'apaguen els llums de la sala de butaques i comença l'obra. Entre bambolines, els actors segueixen la història per mitjà d'un monitor que mostra que està passant a l'escenari. A platea, el públic tanca amb aplaudiments cadascuna de les escenes, tant si és Satan qui anuncia que escamparà la confusió entre els pastors, Sant Miquel que l'atura, com si és l'històric Garrofa que apareix a escena amb el seu tarannà característic i sempre ben acompanyat d'en Pallanga.
 

Rosa Massaguer com a Llucifer, una de les joves que estrenava rol per Sant Esteve. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Nou garrofes silenciades, homenatge als presos polítics

Les garrofes són com sempre la principal sorpresa i motiu de riallades. Enguany, com no podria ser d'una altra manera, els versets satírics comencen arrencant somriures amb un tema recurrent: el porta a porta, que fa "més por que qualsevol monstre d'Horrorland". Però també repassen l'actualitat política catalana en una sèrie de versos on rep fins i tot Carles Puigdemont.

Amb un punt més seriós que de costum, les d'aquest any recorden que Berga només reconeix una alcaldessa: Montse Venturós, i s'acaben amb un petit homenatge als presos polítics: nou garrofes sense vers i en silenci en record dels polítics independentistes empresonats. 
 

Sessió de maquillatge abans de començar. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Pentinant els dimonis a les entranyes del teatre. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

El president de la Farsa, Josep Maria Salat, a la taula de so. Foto: Pilar Màrquez Ambròs