Xarxa viària

Territori treu a informació pública el projecte d'ampliació de la C-16 entre Berga i Bagà

L'obra abastarà una longitud de 21 quilòmetres i comporta una inversió estimada en 178 milions d'euros

, Berga | 05/12/2018 a les 12:48h
Arxivat a: Territori i medi ambient, Cercs, autovia, C-16, Berguedà, Berga
Embús a la C-16, a Berga.
Embús a la C-16, a Berga. | Aida Morales
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat el procés d’informació pública del projecte de traçat de l'ampliació i millora de la funcionalitat de la carretera C-16 entre Berga i Bagà. Aquesta actuació permetrà millorar la capacitat, la fluïdesa i la seguretat del trànsit en aquest tram, de 21 quilòmetres de longitud, en un dels eixos més importants de la xarxa viària catalana, ja que discorre des de la costa fins al Pirineu. L'obra comporta una inversió que s'ha estimat en 178 milions d'euros. 
 
El projecte que ara s'impulsa es divideix, concretament, en dues intervencions: el desdoblament de l’actual carretera entre Berga i Cercs per assolir una calçada amb quatre carrils –dos carrils per sentit, amb una barrera central fixa; i la implantació d’un tercer carril entre Cercs i Bagà, que estarà operatiu en un sentit o un altre mitjançant una barrera mòbil. Aquesta solució constructiva respon a la voluntat del Departament de Territori i Sostenibilitat d'adaptar-se a les característiques i volum del trànsit i també a l'orografia de l’entorn pel qual discorre la C-16 en aquest tram, amb el menor impacte en el territori possible i uns costos econòmics assumibles.
 
L'actual C-16 entre Berga i Bagà té dos carrils, un per sentit, en la major part del traçat –amb algun tram de tercer carril per avançaments– interseccions a nivell i accessos directes a propietats adjacents. L’orografia és complexa, amb el traçat encastat en la vall del Llobregat. Té una intensitat de trànsit elevada –uns 14.000 vehicles diaris, de mitjana, amb una particularitat afegida: la seva fluctuació. La demanda és molt estacional i molt asimètrica; els caps de setmana d’hivern, amb unes puntes molt marcades els divendres i dissabtes al matí en sentit túnel del Cadí, i els diumenges a la tarda, en sentit Barcelona.

El projecte abasta els termes municipals de Berga, Cercs, la Nou de Berguedà, Sant Julià de Cerdanyola, Guardiola de Berguedà i Bagà. 

Esquema de l'actuació en quatre trams
 
El projecte presentat per territori se subdivideix en quatre trams. En el tram del sud de Berga al pantà de la Baells, de 6 quilòmetres, el traçat travessa una zona d’orografia difícil, però no es troba encaixat en la vall i, per tant, el desdoblament és viable tècnicament i mediambientalment. D'altra banda, l’existència de dos túnels d'uns 450 metres de longitud cadascun, fan aconsellable l'opció de duplicar la carretera, a partir de la plataforma existent, per assolir quatre carrils de circulació, amb una mitjana fixa de separació.
 
Entre el pantà de la Baells i l'enllaç de Malanyeu, al llarg de 7,5 quilòmetres, es construeix un carril addicional a la carretera per implantar una secció de 2 més 1. Atès que el trànsit és molt intens en determinades franges horàries només en un dels dos sentits, aquest tercer carril serà reversible; funcionarà en un sentit o en un altre en funcions de les necessitats, per a separar els sentits de la circulació, s’ha optat per la implantació d’una barrera mòbil.
 

Mapa de l'actuacio. Foto: departament de Territori i Sostenibilitat

 
A continuació, en un tram intermedi d'1,5 quilòmetres a l'altura de l'enllaç de Malanyeu, on l'orografia ho permet, es desdobla la carretera per a generar una zona d'avançaments en tots dos sentits de la circulació, independentment d'on es trobi la mitjana mòbil en els trams contigus. Aquesta actuació puntual permet afavorir la gestió del trànsit en qualsevol situació, alhora que facilita les transicions del funcionament del tercer carril reversible.
 
Així mateix, al llarg de 6 quilòmetres, fins a Bagà, s'implanta el tercer carril amb barrera mòbil.
 
La barrera mòbil
 
El sistema previst a la C-16 és pioner a l'estat espanyol; es tracta d'una barrera que separa els carrils de circulació en funció de les necessitats del trànsit mitjançant una màquina de transferència. La màquina agafa la barrera i la trasllada mentre va circulant a uns 15-20 km/h. Aquesta maniobra s'efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D'altra banda, l'actuació preveu un disseny dels carrils que permeti un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic. 
 
Túnels, estructures i enllaços
 
L'obra comporta la construcció de dos nous túnels en el tram de la carretera que es desdoblarà i l'ampliació dels tres túnels existents al llarg del traçat on es construirà el tercer carril addicional. En concret, es construirà un nou túnel com a duplicació del túnel de Berga, amb 448 metres de longitud, i un altre com a duplicació del de Cercs, amb 461 metres. Així mateix, s'eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres de longitud), Castell de Guardiola (141 metres) i Guardiola del Berguedà (368 metres).
 
El  projecte inclou la construcció o ampliació d'una vintena d'estructures, de les quals 10 són obres de fàbrica, 7 són passos inferiors i 8 són passos superiors. La major part d'aquests passos formen part d'enllaços.
 
Aquesta actuació abasta un total de 16 enllaços, que seran tots a diferent nivell. D'aquests, 8 corresponen a encreuaments que ara són a nivell i es transformen en enllaços a diferent nivell per adaptar-se a la nova configuració de la carretera. La resta d'accessos es remodelen.
 
Carretera "intel·ligent"
 
El projecte que ara se sotmet a informació pública també planteja una gestió avançada, intel·ligent, de la infraestructura (smart road). En aquest sentit, s'instal·larà un conjunt de pòrtics de senyalització variable que informaran les persones usuàries de les condicions de circulació; el sentit de circulació de cada carril i la velocitat màxima permesa en cada tram. Aquest sistema permetrà afavorir, així, la seguretat i la comoditat en la conducció.

COMENTARIS

Això millor que res però no convenç...
Daniel Merino, 05/12/2018 a les 16:01
+2
-3
Tot molt bé però no trobo factible el tema de la barrera mòbil. Quan algú se l'emporti per devant? La seguretat la donen les barreres fixes de formigó. No estem treient el perill de xocs frontals. A més, quan nevi i aquestes barreres s'omplin de neu i gel com aniran?
Arreglar
Buendia, 05/12/2018 a les 20:09
+1
-0
De Guardiola a lapobla ala mitad del camino. En el camping
Hay un saliente de rocas que cuelgan sobre la carretera
Si no lo arregláis con un buen taluz se mataran jente
Y pasamos mucha jentepor este tramo de carretera OS lo pide el juez de paz de la pobla de lillet
Carretera
Anònim, 05/12/2018 a les 23:02
+2
-0
Faria molta falta el desdoblament.
Van passant els anys i les obres per fer.
A veure si és veritat i s hi posen.
Quina pena !!!
Anònim, 06/12/2018 a les 05:35
+1
-1
Ja no es faran gaires cues !! La gent de la carretera passarà de llarg !!!
No pararan a Cercs pel pa i la coca. O als bars de Berga emprenyats de fer cues !! Ni almercat del dissabte !!
Buenuuuu almenys sempre ens quedarà la por que fan on hi havia la tèrmica i el carrer major.
Carretera de La Pobla a Campdevanol
Anònim, 06/12/2018 a les 09:10
+2
-0
Bon be en fer l'ampliació de la C-16, i una vegada més, reclamo i demano que s'en recordim de la B-402 GI-402 La Pobla - Campdevanol, Van estar moltes promeses, i encara els 365 corves continuen en el seu mateix lloc.
Ajuntaments del Alt Llobregat, entre ell LA POBLA DE LILLET i ¿que es va fer? Els van dir que "no toca" i van deixarla con és a l'actualitat, i el nostre ajuntament es va quedar tan tranquil per la resposta donada. ¡¡GRÀCIES!! No som rés, ni pintem res, ens tenen en un recó del Alt Llobregat, després en demanaran els "NOSTRE VOT ÚTIL", En un cas del seu arrenjament, aquestes gran cues de esquiador, a l'hivern. I a l'estiu de tots aquells que vólem arribar fins al túnel per la part del Ripollés, sirien molts menys. La Part del Berguedà Nort, ens quedem orfams, Moltes Grácies
Destrucció
Pagès i indignat, 07/12/2018 a les 00:12
+2
-2
Com sempre, seguirem destruint el nostre territori per que quatre aburegesats gaudeixin del seu xalet a la Cerdanya, mentres deixen la pagesia de banda i els boscos segueixen enbrossant-se! Esperem no tenir un any de sequeres si no serem un polvorí! PIXAPINS GO HOME
Al pagés i indignat.
Anònim, 08/12/2018 a les 01:54
+2
-2
Si no fos pels "pixapins",a dia d'avui,per anar a Manresa,encara hauríes d'atravessar tots els pobles i poblets per una carretera tercermundista,on van perdre la vida molts joves de la nostra comarca,sobretot durant els anys vuitanta i principis dels noranta.No et tanquis,creu-me,company,el mon es més gran.
Cívics?
AnònimXavier, 09/12/2018 a les 12:07
+1
-0
Si es fan aquestes cues és una mica perquè una part incívica de la gent que ve de Barssalona volen ser molt espavilats. Passen per dins de Berga i per rutes alternatives, per exemple la carretera vella de Cercs i d'altres. Quan han d'entrar de nou a la vía principal, els cotxes que circulen per ón s'ha de passar, han de parar per cedirlos-hi el pas.
Això sí, de Mosso ( policia) ni un enlloc.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Estat dels contenidors de la zona del Menfis aquest dilluns al matí.
Estat dels contenidors de la zona del Menfis aquest dilluns al matí. | Cedida
Pilar Màrquez Ambròs | 2 comentaris
Residents de les cases disseminades de la zona reclamen que es decideixi com més aviat millor la ubicació de l'àrea d'emergència tancada que havia de situar-se en aquest punt
Avui fa 10 dies que Jordi Sánchez i Jordi Turull van començar la vaga de fam
La portaveu socialista Eva Granados amb el gironellenc Joan Torra i Cristòfol Gimeno, alcalde de Castellgalí.
La portaveu socialista Eva Granados amb el gironellenc Joan Torra i Cristòfol Gimeno, alcalde de Castellgalí. | Pilar Màrquez Ambròs
Pilar Màrquez Ambròs
Joan Torra no avança el nom del candidat però assegura que ha de ser una persona que aposti per la renovació i la transversalitat, i explica que també treballen en les candidatures de poblacions com Berga o Puig-reig