Manel Alías s'acomiada des de l'Escola Xarxa de Berga

El berguedà marxa a Moscou a treballar a la corresponsalia de TV3 i Catalunya Ràdio

Aida Morales
21 de gener del 2015
Actualitzat a les 17:55h
El periodista Manel Alías
El periodista Manel Alías | Aida Morales

El periodista berguedà Manel Alías a la xerrada de l'Escola Xarxa Foto: Aida Morales


Al periodista berguedà Manel Alías li queden poc més de 10 dies per començar una nova etapa, que el portarà a fer-se càrrec de la corresponsalia de TV3 i Catalunya Ràdio a Moscou. Abans, però, s'ha volgut acomiadar de Berga i el Berguedà, amb una xerrada a l'Escola Xarxa, des d'on ha exposat les seves conclusions sobre l'educació i el periodisme educatiu, que ha pogut conèixer a fons després d'anys de treballar-lo a la secció de societat de la televisió pública catalana. 

“Acabo una etapa com a periodista de societat i me'n vaig cap a Moscou. Ha estat un plaer acabar-la aquí, a l'escola on vaig començar”, ha afirmat. Davant d'ell, més d'un centenar de persones entre alumnes, pares i professors, han escoltat les seves reflexions sobre l'Informe Pisa, els desafiaments de la nova educació i el seguiment periodístic que se'n fa. 

 
Alías ha fet reflexionar sobre el model d'educació que Catalunya vol emprendre, i l'ha comparat amb el que s'imparteix a Corea del Sud o a Finlàndia. En el primer cas, per exemple, “ni el dia de Nadal es pot descansar” i dels resultats acadèmics se'n deriva el futur de la persona. En el cas finlandès, s'imparteixen, fins i tot, menys hores lectives que a Catalunya, però els resultats segueixen essent bons. “Quan ens posem a comparar quin sistema és el millor, això té riscos”, ha afirmat, i ha recordat que l'educació depèn de l'escola, però també d'elements socioeconòmics i socioculturals: “A més llibres a casa, millors resultats”. 

En aquest punt, el periodista berguedà també ha donat una pinzellada a la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) i a la Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) i, d'altra banda, ha posat sobre la taula models educatius alternatius, com el que defensa el pedadog italià Francesco Tonucci. Per a aquest, “el desafiament de l'educació és com aconseguir que cada nen sigui el millor”, però en un camp determinat. Un objectiu que no s'aconsegueix amb el model educatiu actual “de revolució industrial”, considera Tonucci, sinó amb una escola molt més social i lliure. 

“Com serà l'escola en els propers anys, s'haurà de veure”, ha conclòs Alías, però de ben segur que canviaran moltes coses. 
 

Conferència de Manel Alías a l'Escola Xarxa Foto: Aida Morales

Arxivat a