Alerta per l'augment de la mortalitat: «Córrer, el mòbil i l'alcohol ens fa suïcides i homicides»

El Servei Català de Trànsit i el Departament d'Interior alerten que les víctimes mortals en accidents de trànsit creixen un 28% a Catalunya respecte el 2017

per Redacció , 19 de setembre de 2018 a les 14:49 |
Roda de premsa d'Interior i el SCT per fer balanç de sinistralitat. | Europa Press
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de setembre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit a Catalunya ha ascendit a 137 entre l'1 de gener i l'11 de setembre d'aquest any, un 28% més que durant el mateix període del 2017, quan va haver-hi 107 morts. Per altra banda, els accidents mortals han passat dels 95 als 113 d'aquest any, un 19% més. La situació, tal com ja va explicar en una entrevista a NacióDigital el director general de Trànsit, Juli Gendrau, preocupa

En presentar el balanç de sinistralitat d'estiu, el conseller d'Interior, Miquel Buch, ha constatat aquest dimecres una certa contenció de la sinistralitat respecte a principis d'any, però ha afirmat que no estan satisfets. Així mateix, ha avisat que conductes com córrer, fer servir el mòbil, no respectar senyals o consumir alcohol poden significar ser "suïcides o fins i tot homicides a les carreteres".


Durant el període d'estiu del 2018, comprès entre el 22 de juny i l'11 de setembre, hi ha hagut 52 víctimes mortals en 41 accidents, mentre que durant el mateix període del 2017 va haver-hi 45 morts en 38 accidents. Això suposa un increment del 16% de les víctimes mortals i un 8% els accidents. 


El mes amb més sinistralitat aquest estiu ha estat l'agost, amb 22 morts en 17 accidents, un 83% i un 70% més, respectivament, que l'agost del 2017, quan va haver-hi 12 víctimes mortals en 10 accidents. El juliol, en canvi, ha registrat una baixada respecte de l'any anterior: dels 27 morts en 22 accidents el 2017, a les 20 víctimes mortals en 15 accidents aquest any, un 26% i un 32% menys, respectivament.

Abans de l'estiu, la xifra de víctimes mortals va arribar a 85 en 72 accidents el 2018, mentre que el 2017 es van registrar alhora 62 morts en 57 accidents. Un altre element que confirma l'ascens del 37% en el cas de les víctimes i del 26% per als accidents.

Distraccions al volant

Buch també ha apel·lat a la "corresponsabilitat dels ocupants del vehicle de no distreure el conductor i exigir-li que estigui pendent de la conducció". El balanç indica que la distracció és el primer factor present en la sinistralitat, amb presència en el 24% del total d'accidents -ja siguin amb morts o ferits-, seguit de les infraccions de la normativa de circulació (21%), els errors del conductor (16%) i la velocitat inadequada (13%), mentre que el consum de l'alcohol i drogues se situa en el 5%.

En aquest context, el nombre de víctimes per sortides de la via ha crescut un 153% -de les 19 el 2017, a les 48 aquest 2018- i els atropellaments han augmentat un 133% en el que va d'any -dels tres el 2017 als set aquest 2018-.

Gendrau també ha indicat que s'ha incrementat un 78% el nombre de morts en accidents amb un únic vehicle implicat, el que indica una "presència de velocitat excessiva, distracció o tòxics", i un 112% en els accidents amb dues persones mortes. El director del Servei Català de Trànsit també ha lamentat que, el 2018, un 16% de les persones mortes no portessin el cinturó, i ha precisat que principalment eren passatgers que anaven darrere.

Pla de contenció policial

Per encarrilar la situació, el comissari en cap de la Comissaria General de Mobilitat dels Mossos d'Esquadra, Joan Carles Molinero, ha detallat que la policia catalana ha fet des de l'abril un pla de contenció dels accidents amb 103 trams de carretera prioritaris, on s'ha reduït la mortalitat un 18% fins a l'agost, en comparació amb el mateix període del 2017 -dels 39 accidents l'any passat als 32 d'aquest 2018-.

Molinero també ha insistit que cal evitar la manipulació de dispositius electrònics durant la conducció i ha recordat que al juliol la Fiscalia va ordenar a les policies de trànsit investigar si el conductor estava fent servir el telèfon mòbil en patir l'accident. Un fet, ha remarcat, que ja és una "prioritat" per al cos policial.

 

Participació