La Diputació estudiarà al setembre com reparar el pont d'accés a Castell de l'Areny

La via principal d'entrada al municipi es troba tallada des de l'abril i ja fa quatre mesos que els veïns i visitants hi accedeixen per un pas alternatiu | El camí ha de passar a ser titularitat de la Diputació de Barcelona com a molt tard el 2020

13 d'agost del 2018
Actualitzat a les 19:48h
Senyal que indica la direcció alternativa per accedir a Castell de l'Areny.
Senyal que indica la direcció alternativa per accedir a Castell de l'Areny. | Pilar Màrquez Ambròs
L'únic accés asfaltat a Castell de l'Areny es manté tallat al trànsit des de fa quatre mesos, concretament des del passat 11 d'abril, quan una esllavissada va causar un important esvoranc al pont que travessa la riera de Vilada. L'alcalde Pere Raja ha explicat a NacióBerguedà que la Diputació de Barcelona els ha assegurat que "al setembre farà pujar els enginyers al poble i redactarà el projecte que ha de determinar quin tipus d'actuació s'hi ha de fer per tornar-hi a facilitar el pas i quant costarà l'obra". Segons fonts de la Diputació, el projecte de reparació del pont és d'una certa complexitat, per la qual cosa s'ha d'estudiar amb cura.

Raja admet "certa preocupació" perquè "durant mesos no s'ha mogut res", però confia "en la bona voluntat" de la Diputació "i de la gent que hi treballa". "Fa escasses dues setmanes, vaig anar a una reunió amb el diputat delegat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbregas, i em va comunicar que ara al setembre farien el projecte per veure quin tipus d'actuació s'ha de dur a terme", reitera. 

Segons Raja, "l'ens provincial hi té interès, però les coses han anat molt poc a poc" i "la qüestió encara està molt verda". Segons fonts properes, un dels handicaps a l'hora de plantejar l'adequació del pont és que és molt probable que s'hi hagi de fer una actuació molt costosa. "Confio que ens en sortim, també hi ha el fet que la Diputació de Barcelona preveu fer una actuació de millora en aquesta via, i paral·lelament també a la carretera de Gisclareny, com a molt tard el 2020; i s'ha d'estudiar per quina actuació s'opta en aquests moments a l'hora d'arreglar al pont, si s'ha de fer nou o refer la part malmesa", ha comentat Raja. El batlle creu que s'optarà per arreglar el pont que hi ha. "Crec que l'opció serà restaurar la part que ha caigut i tornar-la a asfaltar", ha afirmat.
 
Actualment, es fa servir el camí alternatiu que va habilitar l'ajuntament després de l'esllavissada. "És una via alternativa que vam fer per passar per sota el pont, pel traçat de la carretera antiga", afirma Raja. El batlle afegeix que "segons quins tipus d'autocars tenen dificultats per arribar i cal tenir en compte que va ser un veí qui amb bona voluntat ens va deixar passar per la seva propietat", una solució temporal que de moment es manté. "El veí va deixar que féssim un accés per un terreny que ell mantenia tancat de fa molts anys", ha recordat Raja. El pas d'autobusos és relativament freqüent al municipi, que té una casa de colònies.

Futures actuacions en aquesta via i a Gisclareny
 
La via d'accés a Castell de l'Areny és de titularitat municipal. El poble ha traslladat en diverses ocasions a la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona la necessitat de tenir una millor carretera, una petició que s'ha tramés també des del Consell Comarcal del Berguedà. L'alcalde del municipi, Pere Raja, fa anys que reclama que alguna administració superior assumeixi les competències d'aquesta via i en garanteixi la neteja de la neu a l'hivern, així com el manteniment, donat que la mateixa presenta sovint problemes d'accessibilitat, sobretot quan neva. Raja ha assegurat a aquest mitjà que la Diputació s'ha compromès "a assumir el manteniment de la carretera a partir del moment en què faci l'actuació a la via entre 2019 i 2020". 

Tant l'assumpció de la titularitat del camí de Castell de l'Areny com de Gisclareny, han d'anar vinculades a la inclusió d'aquestes vies al Pla Zonal de la Xarxa Local de Carreteres en el que s'han de decidir quines son els camins locals que ha de mantenir l'ens de la demarcació. "A Gisclareny, en principi la Diputació hi tenim programades unes obres [el 2019]. El traspàs anirà vinculat al Pla Zonal en el que s’han de decidir quines son els camins locals que ha d'assumir la Diputació i passar-los a carreteres", segons fonts de la Diputació de Barcelona. 
 

Estat en què va quedar el pont l'abril de 2018. Foto: Pilar Màrquez Ambròs/Arxiu