Turisme

El Berguedà estrena un catàleg de productes agroalimentaris per donar-los a conèixer al turisme

L'Ajuntament de Gironella, l’ACEB i l’Associació d’Agroturisme del Berguedà impulsen el projecte que ha d'obrir una nova via comercial entre productors i cases de turisme rural

per Pilar Màrquez Ambròs , Gironella, 6 d'agost de 2018 a les 12:52 |
Neus Piniella, Maria Àngels Sallés i Jordi Pellicer amb Jordi Sànchez, forner de l'establiment El Cruixent de Gironella. | Pilar Màrquez Ambròs
Aquesta informació es va publicar originalment el 6 d'agost de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'Ajuntament de Gironella, l’Associació Comarcal d’Empresaris el Berguedà (ACEB) i l’Associació d’Agroturisme del Berguedà han creat el catàleg de productes agroalimentaris del Berguedà per impulsar un nou canal comercial entre els productors alimentaris locals i les cases de turisme rural. El catàleg recull un total de 22 productors i 23 productes; i se n'han publicat d'inici 2.000 exemplars. A hores d'ara la normativa actual no permet que les cases d'agroturisme del territori venguin de forma directa productes quilòmetre zero a les persones que s'hi allotgen, tal com sí que passa en altres països com França. El catàleg, per tant, vol aglutinar aquests productes per tal de poder-los mostrar als turistes i indicar-los on poden adquirir-los.

L'objectiu és que les persones que visitin el Berguedà en coneguin també aquesta vessant productora i tastin alguns dels aliments característics de la comarca.


La presentació del catàleg s'ha fet aquest dilluns a l'establiment El Cruixent de Gironella amb la regidora de Promoció Econòmica, Maria Àngels Sallés, el president de l'Associació d'Agroturisme, Jordi Pellicer, i Neus Piniella, coordinadora de l'ACEB. Sallés ha explicat que el catàleg "pretén aprofitar els productes de proximitat que fan diferent el nostre territori i l'alta ocupació de les cases de turisme rural". La regidora de Promoció Econòmica de Gironella ha ressaltat que el catàleg agrupa una bona mostra de productes de la zona, "alguns dels quals amb la caracterització singular del Berguedà, com en el cas del pèsol negre o el blat de moro escairat". 
 

Presentació del nou catàleg de productes agroalimentaris del Berguedà. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


D'entrada la publicació del catàleg és una prova pilot. "Els catàlegs seran a les cases de turisme rural i se n'han fet uns dos milers d'exemplars", ha dit Sallés. "En una futura ocasió es vol fer un altre format per fer-lo arribar als càmpings; tenim una comarca on tenim molts càmpings amb una ocupació alta, ja sigui per les rutes turístiques, per la neu o pels bolets". La regidora ha destacat la implicació de l'Ajuntament de Gironella. "Malgrat que només tenim censades al municipi dues cases de turisme rural, aquesta és una oportunitat; perquè la nostra població fa d'espai comercial de moltes de les cases de turisme rural del nostre entorn, de Casserres, de Sagàs i d'Olvan", ha dit Sallés. "Llavors sí que tenim un gruix de productors de proximitat important, i el catàleg també els dona un impuls de promoure els seus productes més enllà del negoci local", ha ressaltat. 

El projecte, l'edició i la distribució del catàleg té un cost de 16.940 euros i compta amb el suport de la Diputació de Barcelona. 

Jordi Pellicer ha subratllat que "des de l'Associació d'Agroturisme del Berguedà, trobem que és una gran iniciativa. Trobem que és molt interessant que els clients que ens visiten tinguin facilitats per trobar la gastronomia i els productes típics de la zona i conèixer-los bé, a banda de la casa, del paisatge i de la comarca en general". Pellicer ha apuntat que "aquests productes també són cultura del Berguedà" i que "això fa que la comarca i els nostres allotjaments tinguin un valor afegit". "Estem molt contents d'aquesta iniciativa i esperem que sigui tot un èxit", ha dit. "El que estem veient en els catàlegs que hem començat a distribuir, és un gran interès; com l'interès que tenim nosaltres quan visitem una zona i estem interessats en els productes d'aquell territori", ha afegit Pellicer.

Jordi Pellicer ha destacat que el Berguedà té un producte "de molta qualitat, "que moltes vegades no es coneix prou" i ha considerat que "un 80% de les persones que rebin aquest catàleg, acabaran adquirint alguns dels productes". "Pels clients que són de fora de Catalunya, per ells és molt important poder trobar i saber quins són els productes de la regió en concret, els busquen molt i li donen molt valor", ha assenyalat Pellicer. 

D'altra banda, Neus Piniella ha remarcat que "el catàleg ve acompanyat d'una anàlisis de 22 dels productors agroalimentaris de la comarca"; i ha destacat que majoritàriament es tracta d'empreses petites i familiars que en més d'un 80% donen feina a entre una i cinc persones, que elaboren els seus articles a la comarca, que presenten productes de proximitat "d'alta qualitat" i amb molt potencial de creixement a través d'Internet.
 

La presentació del nou catàleg s'ha fet al Cruixent de Gironella, un dels productors que hi figura. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


Segons Piniella, s'ha analitzat "si realment podem establir un nou canal de venda per aquests productes i productors per generar nova activitat econòmica". El catàleg està dividit en set categories: Llegums, bolets i tòfones; carn i embotits - que és el que hi ha més demanda -; làctics i derivats de la llet; ous; neules i xocolata; pa, coques i brioixeria; i també begudes. 

El catàleg també fa un recull de totes les fires i festes gastronòmiques que es fan al Berguedà durant els 365 dies de l'any. A més, destaca productes agroalimentaris que identifiquen el territori com el blat de moro escairat - molt vinculat a Gironella per la Fira de la Puríssima -, el pèsol negre, les nyàmeres i la patata de muntanya de Gósol. 

Una vella reivindicació

Jordi Pellicer ha recordat que el sector reivindica poder vendre directament al client els productes quilòmetre zero que elabora. "Sempre ha estat una mica la reivindicació que hem tingut amb l'administració, que les cases de turisme rural poguessin vendre els productes fets a la mateixa explotació, però de moment no hi ha una legislació prou clara, sobretot per temes sanitaris i per temes legislatius que se'ns escapen una mica", ha dit. "Esperem que en un futur sigui possible, de la mateixa manera que ho és a França o a Itàlia", ha afegit Pellicer.

Catàleg de productes agroalimentaris del Berguedà
 

Neus Piniella, Maria Àngels Sallés i Jordi Pellicer amb Jordi Sànchez, forner. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Participació