Ferrocarrils adjudica les obres del telecadira de Coll de Pal i del telecabina Alp 2500

Les dues infraestructures entraran en servei l'estiu de 2019

Pilar Màrquez Ambròs | Redacció
03 d'agost del 2018
Actualitzat a les 18:14h
Vista actual de l'estació de retorn a mig acabar del telecadira Coll de Pal
Vista actual de l'estació de retorn a mig acabar del telecadira Coll de Pal | Ivan Sanz
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat les obres que suposaran la represa de la instal·lació del telecadira de Coll de Pal a la Molina i la construcció de l'allargament del telecabina Alp 2500, unes infraestructures que entraran en servei l'estiu del 2019, segons ha informat FGC en un comunicat aquest divendres. 

En plena crisi econòmica, el mes de novembre de 2011, el Govern de la Generalitat va deixar a mig muntar el telecadira de Coll de Pal a La Molina. La notícia en el seu moment va suposar un impacte important, ja que quan ja estaven instal·lades més d'una tercera part de les pilones, i les estacions de sortida i el retorn enllestits, la resta d'obra quedava pendent de finalitzar. I amb aquest entrebanc l'accés i desenvolupament al sector Coll de Pal quedava a mig fer.

La consecució del telecadira de Coll de Pal permetrà ara millorar l'accés a la pràctica de l'esport de l’esquí i a totes les activitats relacionades amb el turisme de muntanya des de Bagà (Berguedà), ampliant l'abast de la generació d'oportunitats de desenvolupament econòmic i de generació de llocs de treball. Aquest equipament suposa una inversió d'1,06 milions d'euros i unirà també les pistes de Volta Muntanya Sagrada, Olímpica i Comabella de la Molina. L'estació motriu estarà situada al costat del llac de La Molina, a la cota de 1.700 metres, i l'estació de retorn a la zona de Coll de Pal, on s'hi troben el Teleski de Sant Jordi i la cinta de Coll de Pal i on hi ha tres pistes per a debutants: Serrat Gran, Comafloriu i la pista del Refugi dins el terme municipal de Bagà.
 
El projecte de Coll de Pal és una iniciativa molt anhelada en la qual es porta treballant anys des de Bagà. En declaracions a NacióBerguedà, la primera tinent d'alcalde de Bagà, Maria Viso, ha incidit en el fet que aquest és un projecte "molt important" pel poble. "És una iniciativa molt important, una notícia molt positiva, nosaltres estem molt satisfets amb l'acord que hem arribat a Ferrocarrils sobre la concessió de la muntanya i allò important és que sempre s'han prioritzat els interessos de Bagà i dels nostres veïns i veïnes", ha comentat Viso. La primera tinent d'alcalde també ha comentat que, un cop que es tira endavant el telecadira del Coll de Pal, una altra de les qüestions en què caldrà treballar és en una millor adequació de la carretera BV-4024, propietat de la Diputació de Barcelona, d'accés a Coll de Pal des de Bagà. 

En l'actualitat l'accés esquiant a la zona de Coll de Pal és per a esquiadors experts. Els debutants, amb la construcció del nou telecadira hi accediran fàcilment donant amplitud als esquiadors d'aquest perfil. Les característiques tècniques del telecadira suposen que sigui un telecadira de 4 places de pinça fixa d'un traçat de 1.470 metres i un desnivell de 325 metres. Amb cota d'inici a 1.703 metres sobre el nivell del mar i cota final a 2.028 metres. 

Al gener l'Ajuntament de Bagà va signar un conveni de cessió d'espai amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que ha de permetre  ingressar al consistori 60.000 euros anuals per l'ocupació dels terrenys els propers 30 anys. Els diners que, en part, han de servir per a una millora de la muntanya de Coll de Pal, en l'àmbit de la ramaderia o per adequar camins o infraestructures diverses. Per acord de ple de la corporació baganesa, adoptat en sessió celebrada el dia 13 de juliol, es va adjudicar finalment la concessió demanial d'ús privatiu d'aquests terrenys comunals a Ferrocarrils de la Generalitat. 

Es dona la circumstància que recentment al Berguedà ha sorgit una plataforma ciutadana "Salvem Coll de Pal" que s'oposa a l'impuls de Coll de Pal com a àrea esquiable i a la seva unió amb l'estació d'esquí de la Molina

Un telecabina per arribar més amunt, per a tothom i per tot l’any 

FGC també ha adjudicat l'allargament del telecabina Alp 2500. Amb la construcció d'un segon tram d'aquest telecabina es recupera l'accés històric a dalt del cim de la Tosa. Aquesta nova infraestructura esdevindrà un nou atractiu que ha d'ajudar a desestacionalitzar l'atractiu turístic d'aquesta zona del territori durant els 365 dies a l'any. El primer tram del telecabina va construir-se l’any 1.999 i arriba a la cota 2.341m metres.

Amb una inversió de 5 milions, permet recuperar l’accés directe a gran part del domini esquiable de la zona de la Tosa d’Alp i l'accés al Refugi del Niu de l'Àliga a 2.520 metres. 

També permet ampliar l'oferta esportiva i de lleure de les comarques de la Cerdanya, el Ripollès i el Berguedà; reforçar la cooperació de les estacions de La Molina i Masella que ja comparteixen el domini esquiable conegut comercialment com a Alp 2500; potenciar el refugi del Niu de l'Àliga com espai de referència de promoció del paisatge i la natura, i millorar l'accessibilitat. Amb aquesta obra, la Molina, serà 100% accessible a les persones amb mobilitat reduïda. 
 

Telecabina Alp 2500. Foto: FGC


Les obres per a la construcció d'aquest segon tram del telecabina consistiran en la instal·lació de nou pilones, la cimentació, el muntatge elèctric, les cabines i un hangar de l'estació de retorn. Es tracta d'un telecabina monocable a moviment continu de pinça desembragable de 8 places. 
 
El seu traçat serà rectilini, desenvolupant-se al llarg de 1.021 metres superant una pendent de 178 metres amb una pendent mitja del 17,43%. El traçat per on discorrerà la instal·lació es troba relativament protegit del vent i lliure de vegetació forestal, assegurant al llarg de tota la línia el gàlib mínim reglamentari. La seva explotació està destinada al transport d'esquiadors i de persones sense esquís, tant a l'hivern com a l'estiu, quan es mantindrà i potenciarà la possibilitat de pujada amb bicicleta.