Esports

El Berguedà promou el cicloturisme amb la senyalització de set ports de muntanya

Tres dels ports que adquiriran la nova senyalística són carreteres de titularitat de la Diputació de Barcelona: Rasos de Peguera (BV-4243), Coll de Pal (BV-4024) i Coll de Pradell (B-401)

per Pilar Màrquez Ambròs, Berga, 30 de juliol de 2018 a les 20:09 |
Dues persones practicant el cicloturisme. | Arxiu
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de juliol de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els aficionats al ciclisme del Berguedà podran gaudir de set rutes ciclistes amb senyalització a partir de setembre. El conseller comarcal d'Esports, Abel García, ha presentat aquest dilluns el projecte que farà possible la senyalització de ports de muntanya a la comarca. Tres dels ports que adquiriran la nova senyalística són carreteres de titularitat de la Diputació de Barcelona: Rasos de Peguera (BV-4243), Coll de Pal (BV-4024) i Coll de Pradell (B-401); mentre que els altres quatre són carreteres locals. En aquests últims casos, es tracta de Coll de Pradell (des del Coll de la Trapa), Mal Pas de Capolat, Collada de Falgars (des de la Pobla de Lillet) i Collada de Sobirana (des de la Pobla de Lillet). A les noves senyals s’hi podrà consultar la distància fins al cim, el pendent i l'altura sobre el nivell del mar.

Abel García ha destacat que el projecte s'ha desenvolupat "de manera participada2 amb col·lectius i entitats del món del ciclisme a la comarca. El conseller comarcal ha recordat que ha estat un procés complex perquè ha calgut demanar autoritzacions supracomarcals. Segons García, fa anys que es treballa en el projecte. De manera que el 2013 va acordar-se iniciar els tràmits de senyalització i el 2015 va elaborar-se un llistat amb els ports de muntanya, es va establir una prioritat de senyalització i es va convocar la primera reunió amb els clubs ciclistes. D'altra banda, el 2017 es van demanar autoritzacions a la Generalitat de Catalunya i a la Diputació que inicialment no van autoritzar. Això va fer que l'ens comarcal anés a explicar el projecte a la Mesa Tècnica de les Vies Ciclistes de Catalunya.

 

Abel García en la presentació de la nova senyalització. Foto: Pilar Màrquez Ambròs


L'any passat el projecte va presentar-se a la Diputació de Barcelona que va indicar a l'ens que per senyalitzar els ports calia seguir el Manual de Senyalització d'Orientació en Rutes Cicloturístiques i Vies Ciclistes de la Generalitat de Catalunya. "Finalment ens hem posat bastant d'acord i aquest 2018 se senyalitzarà els ports, amb una diferència entre les carreteres que són vies locals i les de titularitat provincial", ha especificat García.

Les vies de la xarxa de carreteres la demarcació comptaran amb un senyal al punt d'inici i un al punt final que marca i senyalitza el port. Alhora, els senyals dels ports de muntanya de l'àmbit local tindran també un senyal quilomètric que s'afegirà al del punt d'inici i el punt final. Els senyals seran de color verd perquè estiguin integrats dins el medi natural i generar menor impacte visual, i a la xarxa d'àmbit local, els suports seran de fusta. 

Les senyalitzacions d'inici indicaran quants quilòmetres de distància hi ha fins al cim, l'altitud sobre el nivell del mar d'aquest i el desnivell de pujada. A més, en els casos en què hi hagi senyalitzacions als punts quilomètrics, aquestes també indicaran el desnivell en aquell tram i la distància al cim. El cost del projecte és de 13.000 euros.


La voluntat del Consell Comarcal del Berguedà de cara al futur és ampliar el projecte i senyalitzar noves rutes i més punts quilomètrics. L'objectiu del projecte és donar valor al Berguedà com a territori ciclista. Al mateix temps, es fa una crida a la prudència i convivència a la carretera entre ciclistes i altres vehicles. "La nova senyalització també ajuda indirectament a què el conductor recordi que està circulant per una via on pot haver-hi ciclistes i la pacificació augmenti", ha apuntat García. 

El Berguedà compta amb carreteres amb característiques favorables per practicar el ciclisme i amb ports de muntanya molt exigents i espectaculars. Per exemple, segons s'ha explicat en la presentació de la nova senyalística, per a molts el Coll de Pradell és el port de muntanya més dur, o dels més durs, de Catalunya per pujar-hi en bicicleta. "Molts ciclistes ja venen a la comarca, però amb aquest projecte hi donem un punt d'excel·lència, com passa actualment al Tourmalet, a França, i als ports més emblemàtics d'Europa", ha dit García. "A nivell de Catalunya, serem l'única comarca que té un projecte global en aquest aspecte", ha afegit. 

Serveis afegits, vinculats a l'Estació de Trail

La convergència d'aquest projecte amb l'Estació de Trail del Berguedà, i tots els serveis associats a l'estació, permetrà oferir un afegit als corredors de muntanya i cicloturistes. Els municipis de Bagà, Guardiola de Berguedà, la Pobla de Lillet i Sant Julià de Cerdanyola han creat una zona de serveis. De manera que mitjançant un sistema d'obertura d'un electropany amb codificació els esportistes tindran accés a servei de vestidors, de taquilla, de dutxa, i la possibilitat d'estacionar la bicicleta a l'exterior dels equipaments esportius d'aquests municipis.  
 

Mapa dels ports de muntanya senyalitzats al Berguedà. Foto: Consell Comarcal del Berguedà

 

Participació