Corpus

Sosa diu que se l'ha apartat «injustament» de la posició de cap de colla de la Patum Infantil

Els responsables de la festa asseguren que l'excap dels Nans Vells se'n va per desavinences internes dins de la comparsa derivades de qüestions "alienes" al Corpus de la canalla

, Berga | 16/05/2018 a les 07:30h
Especial: Patum de Berga
Arxivat a: Cultura, Patum de Berga, Nans Vells, discrepàncies, Joan Carles Sosa, Patum Infantil
Joan Carles Sosa, excap de colla dels Nans Vells.
Joan Carles Sosa, excap de colla dels Nans Vells. | Pilar Màrquez Ambròs
Joan Carles Sosa denuncia que la Patum Infantil l'ha apartat "injustament" de la posició de cap de colla dels Nans Vells i es mostra molt crític amb els gestors del Corpus dels petits  perquè considera que "he respectat escrupolosament les normes de la Patum Infantil", malgrat que "hi havia interessos i persones que no volien que jo hi fos". Una versió contrària a la que tenen des de l'Associació de la Patum Infantil, des d'on asseguren que "ningú l'ha fet fora" i exposen que el canvi de cap de colla va plantejar-se davant la dificultat de consens per "discrepàncies internes" de la comparsa. A més, asseguren que la figura del cap de colla no té les mateixes atribucions que en la Patum dels grans, sinó que la Patum Infantil "és una entitat formada per més de 50 cuidadors que en tots els casos tenen veu i vot".
 
Sosa ha assegurat a NacióBerguedà que tot plegat va començar l’any passat: "quan vaig posar en coneixement de membres de la junta que hi havia cuidadors que tenien un comportament que no era l'adequat i que hi havia hagut absències no justificades". Joan Carles Sosa ha admès també discrepàncies amb aquestes persones arran de la no ratificació d'Oriol Sosa, el seu fill, com a cap de colla dels Nans Vells a la Patum dels grans. No obstant això, ha subratllat que "mentre que en una reunió de setembre de la Patum Infantil va donar-se per resolta la qüestió amb la resta de cuidadors, el 3 de març es pren la decisió de canviar el cap de colla", una determinació que creu que els responsables de la festa de la canalla havien pres amb antelació.


"Penso que, amb els anys que porto a la festa, tinc el dret de poder dir la meva, i crec que hi ha hagut actituds poc democràtiques", ha afirmat Joan Carles Sosa. A la Patum Infantil, Sosa era cuidador des dels 16 anys i cap de colla des dels 18. Fins al 2016 també va ser cap de colla dels Nans Vells a la Patum dels adults. 
 
La posició de l’Associació de la Patum Infantil és que "Joan Carles Sosa va abandonar la colla infantil dels Nans Vells voluntàriament" quan se li va comunicar que no seguiria com a cap de colla, i que "abans van haver-hi reunions prèvies per solucionar els problemes interns de la comparsa que no van tenir resultat". Una situació que va generar-se arran d'un malestar que provenia "de problemes aliens i derivats de la Patum gran".

Sosa reclama explicacions

Sosa reitera que es va sentir "humiliat" i demana l'informe on s'expliquin els motius pels quals va ser cessat. Fonts de la junta han apuntat que l'informe es limita a recollir els passos que van seguir-se en la reunió del 3 de març i que Joan Carles Sosa ja coneix. NacióBerguedà ha tingut accés a aquest document. Hi consta que "en la reunió de la junta del 8 de febrer es va acordar que, si la comparsa no arreglava els seus problemes interns palesos en la passada Patum, designaríem un nou cap de colla, que seria - si ho accepta - Marc López, tota vegada que ja no manté relació amb la Patum gran i que semblar ser que s'ha mantingut neutral en el conflicte intern de la colla". 

En aquest sentit, fonts de la Patum Infantil han reiterat que "el 17 de juliol de 2017 es va convocar una reunió amb la presència de membres de la comparsa dels Nans Vells i de tota la junta de la Patum Infantil, per tal d'intentar arreglar el problema de forma totalment democràtica". Llavors, el febrer d'enguany, "es va comunicar novament a la junta que aquest problema persistia i que encara no s'havia resolt". Va ser aleshores quan "es va decidir convocar una nova reunió amb la colla dels Nans Vells". De nou amb la voluntat que "entre ells resolguessin la qüestió i derivant la funció de mediadors als dos responsables de gestió de personal de la Patum Infantil", expliquen els responsables de la festa de la canalla. Segons la versió dels organitzadors de la festa, "només es plantejava canviar el cap de colla com a última opció", si bé la tibantor va persistir. 

Una altra de les solucions plantejades, la de fer rotativa la figura del cap de colla, va descartar-se perquè va votar-se i no va obtenir suports.

En el comunicat de la Patum Infantil, els seus responsables assenyalen que "les decisions adoptades s'han pres en tot moment per garantir l'harmonia a la comparsa i la no personalització a la Patum Infantil, a favor de l'entesa i la dedicació a la nostra causa, que és la de formar els més petits". 

Marc López, nou cap
 
"No entrarem en debats ni baralles dialèctiques ni tolerarem cap tipus de baralla pública i menys davant de menors, ja que aquests no són els valors que volem transmetre als més petits", han explicat fonts de la Patum Infantil, que han confirmat que aquesta darrera és una situació que va arribar-se a donar la Patum passada. Tampoc es permetrà que s'arrosseguin "els problemes de la Patum Gran a la Patum Infantil", han exposat en el comunicat els gestors de la festa per als més menuts. Després d'una mediació que va resultar infructuosa, el nou cap de colla dels Nans Vells dels xics és Marc López, a qui la junta considera neutral. Dels sis cuidadors presents a la reunió del 3 de març, dos, Sosa i Jesús Penis, van deixar la colla. 

COMENTARIS

lol
Anònim, 16/05/2018 a les 08:47
Interessant
+70
-6
Tot poc democràtic fins que un llegeix que s' ha enfadat perque no han fet cap de colla al seu fill. Nepotisme democràtic = oxímoron.
El cansino
Anònim, 16/05/2018 a les 09:14
Interessant
+83
-6
No en serio, però es que no es dona compte aquest noi de que potser es que no el volen enlloc? Aquest afan de protagonisme tan puta. Si fa tants anys que era cap de colla dels nans a la patum infantil doncs potser si que deixi ja pas a una altre persona no? Ufff aquest volguer sortir a pimera linea de la tele sempre,...Jo crec que aquestes entrevistes que ha fet sobren. A Berga per sort o per desgracia ens coneixem força tots, i aquest Sr. també.
A la Patum Infantil els únics protagonistes son els nens, perque no els entrevisteu a ells?
Injustícia??
Anònim, 16/05/2018 a les 09:19
Interessant
+68
-7
Tu parlant d'injustícia???

I tots els anys qe vas ser cap de colla qe vas fer el que vas volguer enxufant a gent pels teus propis interessos... llavors no deies ni piu eh!

T'hauria de caure la cara de vergonya!!!
Bravo
Anònim, 16/05/2018 a les 10:47
Interessant
+58
-6
I aquest any que faràs? Ara no t’hi volen ni a la gran ni a l’infantil. Injusticia dius? No tens vergonya noi...
A quina platja vas aquest any per Patum? Jajajaja
La manada
Anònim, 16/05/2018 a les 11:10
+40
-5
vinga anónims a Per ell !!!
Salivera
Mà negre, 16/05/2018 a les 11:17
+37
-14
Per més desgràcia, que sort, en aquest poble, continua menant el caciquisme o sia, aquí només poden sortir als mitjans els de sempre i altres com es el cas, no?, que si un premi per aquí, que si una foto per allí, una declaració més enllà.

Com podem tenir tots plegats tanta rancunia? tant d'odi acumulat? tan durs som? aquesta persona ha fet el mateix que molts de vosaltres feu, atrinxerar-vos en defensa d'allò que un cop assolit, no es vol perdre, al cap i a la fí no deixa de ser una representació de la vida mateixa.

I aquells que cobren de la geganta? i es pensen que el "xiringuito" es seu?, per desgràcia tenim molts d'aquests i no estic defensant l'actitud d'aquest, noi però fem-ho-s'ho mirar, ha expressat que hi ha una "mà negre", i es per afegir, no una, moltes mans negres! de les que fan mal, per no dir que a vegades molt mal.

Potser li escauria a ell i a d'altres d'aquest poble pels seus origens, una de les famoses piulades del nou president. Que trist tot plegat.
Va parir noi
Anònim, 16/05/2018 a les 13:12
+46
-4
Es vergonyós l'article d'aquest senyor, ha demostrat que sense protagonisme no podrà fer res, quina vida més aburrida no senyor Sosa?
La vida va més enllà que la patum, fitxa't amb els fills...i pensa més amb ells...
Cementiri de dinosaures "patumaires"
Anònim, 16/05/2018 a les 13:13
+26
-6
tots els personatges qe surten amb noms i cognoms a la notícia tenen gairebé 50 o més anys...

Vosaltres creieu qe és normal que aqesta gent qe fins fa "4 dies" no va "plegar" de la Patum dels grans... es mantinguin de cuidadors o del que sigui a la Patum Infantil... en plan cementiri de dinosaures "patumaires"... o només aneu per allà x fer el merdes i el fantasma amb les mares dels nens i nenes durant els assajos? (actitud molt típica d'alguns cuidadors de la Patum Infantil)

Deixeu pas a gent jove i nova que ballen mil vegades més bé que vosaltres i no molts no tenen ni el 10% d'afany de protagonisme que voleu tenir vosaltres.
Collons
Anònim, 16/05/2018 a les 14:13
+10
-33
Aquí el que es te que Fer es tenir mes collons i posar el nom no tant anonim
Inmerso.
La madre de un patumaire, 16/05/2018 a les 14:20
+7
-15
A cementiri de dinosaures. Si hiciéramos una valoración de la edad de los cuidadores creo que se tendría que hacer una limpieza de personal. Aunque lo que molesta no es la edad. Es el personaje. Pero bueno, empezar a pedir DNI a los responsables. Y a los de la junta. A ver quien se cuidará de los niños.
Patumaire
Anònim, 16/05/2018 a les 14:49
+27
-4
Yo tambe el del cementiri de dinosaurios com a dit aquesta sentirá la edad a la patum infantil no Comte perque ella el que fan es ensenyar ala nens per altra banda es una cosa que fan totalmente gratuita i perden hores de la seva vida están allá,crec sinserament que es injust aquet comentari de aquet noi tindriamb que estar agrait no tothom o Faria i no tothom serveix per Fer,ho gracies cuidadors
Cuidadors
Anònim, 16/05/2018 a les 15:29
+16
-8
Totalmente d acord agraits tindriamb de estar amb aqueta gent i com molt be a s ha dit no tothom serveix per Fer aquesta tasca
PROU
Anònim, 16/05/2018 a les 16:21
Interessant
+56
-3
Berguedans aixequeu els ulls! Hi ha vida més enllà de Patum!
Patètic
Anònim, 16/05/2018 a les 16:45
+50
-5
Això és la Maya de la Patum...que fara ara ella ara?
Xixarel.lo
Anònim, 16/05/2018 a les 17:47
+52
-4
Ja era hora que algú li piques a la cresta amb aquest.
Un 10 per la infantil
Un pas al costat.
Pep Pons, 16/05/2018 a les 18:27
+48
-1
De vegades fer un pas al costat va bé. Molta gent o fa últimament i generalment a contra-cor, però des de la distància tot es veu diferent ja ho veuràs. El que ara et sembli injust amb el temps te n'adonaràs que és una oportunitat per iniciar camins nous (NOUS no vol dir anar als NANS NOUS és clar). És una oportunitat que et dóna la vida per fer coses diferents, aprofita-la.

Molta sort!!!
Diploma Universidad Rey Juan Carlos
Anònim, 16/05/2018 a les 23:28
+38
-4
Va Sosa!
Ja t'han deixat clar que no t'hi volen oi?
Marxa cap a casa que sembles aquells polítics enganxats a la poltrona.
Ja has tingut el teu moment no siguis abuson!
Fot al camp
Anònim, 17/05/2018 a les 04:16
+40
-11
Lo que tens que fer es fotre el camp com tots els que esteu aquí que nomes serbiu per donar la nota amb les mares dels nens que os fan la pilota perque els poseu a primera línea els agafeu perque son fills de ......... Mira que vaig fer la patum duran 8 anys i sempre a sigut el matéix o tens padrins o et donen pel .........
maya
Anònim, 17/05/2018 a les 09:59
+44
-3
Visca la Maya i de Patum i de la yen...
Prou
Anònim, 18/05/2018 a les 12:44
+14
-12
A la patum petita ya mes mafia k la gran
Cuidadors
Anònim, 18/05/2018 a les 16:35
+9
-8
Creieu que si els cuidadors no poguéssin endollar els fills i familiars a la patum infantil sense el sorteig, faríen de cuidadors? SEGUR? PROVEM-HO?
En serio?
Anònim, 18/05/2018 a les 16:42
+21
-0
M'ha fet molta gràcia llegir l'article i els comentaris... la veritat, és que donen molt de si!
Per un costat hi ha un que no sap fer de cap de colla i segons s'explica en l'article, va tenir fins a 2 reunions per arreglar aquest problema... Humiliant? si.. i molt en aquest fenómeno en no saber gestionar i arribar a una entesa.

"Cementiri de dinosaures"? He rigut molt i justament l'altre dia vaig anar amb el meu fill a veure els assajos que fan... i la veritat per cada "dinosaure" que s'anomena... (i suposo que es parla de majors de 50 anys) hi han 15 responsables que no arriben als 35. Jo no sé d'on es treuen aquestes dades perquè seria bo, al igual que jo he fet, anar-hi per comprovar-ho!

Més màfia que la gran? Permeteu-me que en dubti... Segons converses amb altres pares i familiars, el seu sorteig d'accés és totalment transparent, els joves van al que van (he vist molta implicació en ensenyar) i els dinosaures peten la xerrada. Si no hi ha transparència... si hi ha màfia... o si s'està amagant algo... algú em sap dir on es fica aquesta "mà negre" per donar-li la raó? Tinc molta curiositat, perquè no ho he sabut veure!!

Mentres no se'm demostri el contrari, felicito a tots els implicats de la infantil, des dels nens, cuidadors, responsables de la festa fins els pares! Sense tota aquesta gent, crec que de Patum Infantil res de res! I penso que es qüestió de temps, veure el relleu generacional amb tots aquests nens que han passat per aquesta festa intentant canviar el funcionament (si mai arriben) a la gran.
La mà negra
Anònim, 18/05/2018 a les 18:12
+24
-2
Aqui la única mà negra que hi ha agut a sigut la d’aquest individu, que durant 30 anys a fotut el que ha volgut, i ha sacrificat a tots els seus companys de comparsa i amics, pel camí, sols per sortir a la foto ell sol.
Ara si que as quedat retratat........
As fet molt de mal, ara s’et a passat l’arros a tu, i no tens qui et defensi, de fet es indefensable.
Mentider!
Dinosaures
Anònim, 19/05/2018 a les 15:20
+2
-3
Quina poca memoria ten la gent a la vida ehh!!!la patum fa molts anys que existeix en els seus moments no la volia Fer ningu perque era la Festa dels borrachos no había ni metges,ni advocats ni gent de jet set,ara que es famosa la vol Fer tothom i vosaltres creieu que els que amb tingut que sentirnos que el nostre pare era un borracho ara plegarem? No plagarem perque seguim sent la puerta de berga o ara ya no home?com es nota l enveja a la vida
Pena
Anònim, 19/05/2018 a les 15:25
+13
-2
Un 10 per la infantil es necesitaba un cambi,ya feia pudor aquet noi jo tambe vaig anar ll altra día els ensajos i vaig anar a veure els nans vells perque sentía curiosidad vaig veure molt bon rotllo i gent joveneta ensenyar pero molt joveneta potser 15 o 16 anys un bon cambio els dinosaures l único que feien era posar la música i parlar amb els pares amb va agradar molt menys mal que se acabat la prepotencia de aquet individuo i el nou cap de colla i tots els cuidadors nous Tota la Sort del Mon segur que farem genial enhorabona
Ay pena penita pena
La Faraona, 20/05/2018 a les 14:20
+2
-5
Ay pena penita penaaaaaa, penaaaaa, penaaaaaaaaaa, de mi corazónnnnnn, que me corre por las venasssssss, lo mismito que Puigdemonttttttttttt.