Corpus

Isaac Gonfaus signa de nou com a cap de colla dels Plens

Una majoria de membres de la comparsa va fer-li confiança a final d'any, però havien optat per no fer-ho públic

, Berga | 13/05/2018 a les 15:56h
Especial: Patum de Berga
Arxivat a: Cultura, Patum 2018, Patum, Plens, Isaac Gonfaus, caps de colla, comparses, Patum de Berga
Isaac Gonfaus, en el moment de signar el llibre com a cap de colla dels Plens.
Isaac Gonfaus, en el moment de signar el llibre com a cap de colla dels Plens. | Pilar Màrquez Ambròs
Isaac Gonfaus ha signat de nou aquest diumenge com a cap de colla dels Plens, després que l'any passat li fossin suspeses les funcions arran de la polèmica per l'expulsió de tres membres de la comparsa i del debat que va obrir-se a favor de l'obertura i democratització de la festa. És costum que durant el ple de l'Ascensió tots els caps de colla i també els administradors signin en un llibre oficial davant l'atenta mirada del plenari, del secretari municipal i de l'arxiver comarcal que custodia el registre, en aquest cas Xavier Pedrals, una tradició que justament enguany fa 25 anys que el consistori va recuperar. 

L'any passat al ple de l'Ascensió va viure's una situació extraordinària; ja que, poca estona abans de començar, l'alcaldessa de Berga, Montse Venturós, va comunicar que assumia temporalment les funcions com a cap de colla accidental dels Plens. Finalment, el desembre de 2017 la colla dels dimonis patumaires va ratificar estatuts i va votar per àmplia majoria que Gonfaus tornés a ocupar el lloc de cap. No obstant, ni la comparsa ni l'ajuntament van fer-ho públic.


Que Isaac Gonfaus tornava a ser cap dels Plens s'havia convertit a Berga en un secret a veus, que avui la seva rúbrica ha confirmat. Quan ha estat el seu torn per signar el llibre, Gonfaus ha rebut un fort aplaudiment.

El procés de renovació de les colles, que ha comportat la redacció o bé l'actualització dels reglaments interns de les comparses, per tal d'introduir-hi mecanismes de participació ciutadana, està enllestit. Les primeres mesures per fomentar la participació ciutadana s'han posat en marxa ja de cara aquesta propera Patum. Per exemple, assajos oberts o, en el cas dels Plens, el sorteig d'una quarantena de places, destinades a persones que no han fet mai de diable en aquest moment d'apoteosi patumaire. En les properes setmanes, els reglaments complets de les comparses es publicaran al web del Patronat de la Patum

La rúbrica dels administradors

Els administradors de la Patum 2018 són, segons s'ha aprovat, Maria Camps i Jacint Bernaus per Feixines o Capdamunt de la Vila (Fonolls); Meritxell Sala i Miquel Muñoz per Sant Pere (Esclafidors Rebentats); Montse Vegas i Marc Soler pel centre o Carrer Major (Esclafidors Embotits); i Raquel Torreblanca i Iñaki Sánchez per Raval (Ravenisses).  Aquest diumenge en una situació que tampoc és habitual han signat al llibre oficial només 7 dels 8 administradors, ja que Maria Camps no ha pogut assistir a l'acte. L'Ajuntament de Berga ha tingut enguany dificultats per trobar les quatre parelles d'administradors, que finalment presidiran les festes de Corpus.
 

Jacint Bernaus ha signat el llibre sense la seva companya, Maria Camps. Ambdós seran administradors pel Capdamunt de la Vila. Foto: Pilar Màrquez Ambròs
 

Miquel Muñoz i Meritxell Sala, administradors per Sant Pere. Foto: Pilar Màrquez Ambròs
 

Marc Soler i Montse Vegas, administradors per Centre o Carrer Major. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

 

Iñaki Sánchez i Raquel Torreblanca, administradors per Raval. Foto: Pilar Màrquez Ambròs

COMENTARIS

felicitats
Anònim, 13/05/2018 a les 23:09
+21
-23
molt bé Gonfaus, no us deixeu pendre el que és vostre!!!
Bona
Anònim, 14/05/2018 a les 00:12
+36
-16
Qualsevol no el vota sapiguent com les gasta jajjaajaj
Clar que si
Carpa, 14/05/2018 a les 09:04
+25
-12
Clar que si Isac que el poble no et prengui el que es teu. Que s'han cregut? Els plens son teus i del sèquit de vestidors. Segueix així, sou collonuts! Un exemple a seguir.
Equilibris
antonimus, 14/05/2018 a les 11:15
+21
-9
Plens i mases,
poble i patumaires
foc i ball
dimonis i àngels
vells i nous
Gonfraus i Sobreviles
tot s'equilibra
Aplaudiments
Maria casas, 14/05/2018 a les 11:23
+30
-9
Jo el que no entent, es perqué quan surten a firmar els caps de colla la gent aplaudeix.
Que han fet per Berga que es mereixin una ovació ?
Entenc que la gent ho fa per inercia i sense pensar.

Ara tots a criticar!
Anònim, 14/05/2018 a les 12:42
+16
-25
No volíeu democràcia?
-Doncs ja l'han aplicat, així de fàcil.

La majoria de la seva comparsa ha dit el que volia, i per això és el cap de colla.
No us fot que sigui ell, sinó el fet que els seus companys no l'hagin fet fora.
Llavors el problema el teniu amb els seus companys.

No sigueu tant hipòcrites els que ho critiqueu i després aneu a demanar salts com si us fos la vida.
Surten les feres del infern
Pobriso, 14/05/2018 a les 14:53
+26
-9
Que surten les feres de les cavernes que son els jefes dels salts que si no els i llepes el cul degudament no saltaras. Dons hi ha gent com servidora que sens enfot saltar de ple i que troba que sou tots una colla de mafiosos i em feu avurrir la patum pertetueu una manere de entendre la festa que em fa vergonya
aplaudiu poble
Democratias, 14/05/2018 a les 15:08
+28
-10
Si el que voleu es democracia aneu als castellers si el que voleu son dictadors que expulsen a la gent per sedició quedeu-vos a la patum i aplaudiu-lo a ell i als complices
Llaç groc
Trumlaire, 14/05/2018 a les 15:49
+24
-9
Babaus!!! Així voleu fer república? Sujuro que no us entenc, som o no som?, dons si som siguem i si no som, a galeres. Som-hi amunt!
Fastic profunt
Eulalia P, 14/05/2018 a les 16:18
+25
-9
Aquesta festa jo no es la festa que vaig coneixer s'ha tornat tot en un lluir camises i fer el merdes pels bars. Abans fer la patum no era un estatus era una manera de viure i sovint mal vista. Ara nomes hi han que dictadors i seguidors com el senyor aquest de la noticia
Molt facil
Escobar, 14/05/2018 a les 16:35
+23
-11
Executo els que em molesten i ofereixo als altres que no me'ls carregaré si em voten i renegen dels executats, llavors si, votem tots. Això és la meva democracia.
No ho entenc!
Elquenohoentén, 14/05/2018 a les 17:30
+35
-1
A veure si algú m'ho explica. Aquest señor que firma pels Plens l'any passat no el volia ni l'ajuntament, ni oposició, ni les altres comparses, ni el bruce, ni déu, pel motiu que sigui. I aquest any ell firma, l'ajuntament l'aplaudeix quan l'anomenen, les comparses callen, el bruce no canta i tot déu calla.
O les acusacions que se li atribuien a ell i els seus deixebles eren falces, o no ho entenc.
Al final qui mana.
Pep Pons, 14/05/2018 a les 19:04
+25
-5
A veure que no m'aclareixo, per saltar de ple "A QUI LI HE DE FER LA PILOTA".
Al cap de colla, a l'amic del cap de colla, a l'ajuntament, al tabaler, al Bruce, als traïdors???, a qui???

Anem al tema
Cal Pasta gansa, 14/05/2018 a les 19:45
+32
-1
El cas del sobresignant torni a ser cap de colla no es preocupant, al meu entendre, el que si preocupa son les viroilles, siguin materials, vegetals o animals que per sota mà o fent l'egipci hi siguin, indirecta, directa o per l'article 29 i d'això si que entenc, més aviat més que poc.

I de tot això que en diu el Bruce? la tornarà a liar?

Ha quedat clar? que comenci l'espectacle.
Incoherència?
Meridia, 15/05/2018 a les 07:42
+25
-9
Resulta que un tio gestiona 360 salts de plens i els dóna a qui ELL li dóna la gana i l'aplaudim? Es que ens hem tornat tontets? Jo flipo, cada dia més. Com els hi explicareu a les dones i fills dels presos polítics que aquest paio va fer fora a gent per Traició i Sedició a gent D'UNA FESTA? Evidentment no comparo la gravetat dels fets, però si el fons. Feu fora gent per aquests motius i llavors voteu sense ells i parleu de democràcia... us sona? 155 com una casa sota l'atenta mirada del govern, patronat, oposició i la mare que els va parir a tots sense piular que ja sabem com les gasten.
a qui no ho enten...
Anònim, 15/05/2018 a les 07:52
+14
-16
Jo em trobava amb el mateix cas que la persona del titol No ho entenc!,i vaig decidir demanar a gent propera a tots dos bandols,i la meva sorpresa va ser majuscula al sapiguer que ni els tres expulsats havien demanat democracia,ni volien obrir la comparsa,ni volien res mes que fer fora al cap de colla a traves d'una pantomima disfressada d'obertura,per manar ells,esta clar.
Ja em feia pudor que precisament aquells tres expulsats,que poden dir molt pero mentre eren dins be participaven de tot el que despres renegaven,haguessin intentat fer res mes que perpetuar els seus propis interessos.
Despres resulta que l'Ajuntament s'hi fot pel mig,els hi toca el crosto als dels Plens,s'integra a la Comparsa,i...No passa res?...Doncs aqui esta ben clar,ni els dolents eren tant dolents,ni els bons eren tant bons.
Una vegada mes,ha quedat pales que fora de les 4 veus discordants que es creuen tot el que passa a Berga a traves dels canals del "bonrotllisme" imperant,hi ha altres versions,i encara fan menys gracia,que la d'en Gonfaus i companyia.
Un apunt...senyor "a qui no ho enten..."
Fets, 15/05/2018 a les 10:46
+19
-12
L'Ajuntament té còpia de les propostes que van fer els expulsats, jo les he vist, les he llegit, he parlat amb ells (ho reconec, sóc conegut seus) i a mi em va quedar clar. Aquí es va tirar molta merda però hi ha poca gent que s'hagi acostat a demanar què proposaven. Ho ténen a l'Ajuntament a ells no cal que els hi demaneu que ja passen de tot. S'han retirat indignament (cosa que no es mereixien) i no tornerien per res del món, però un respecte. La notícia va de un cap de colla que aplaudeixen i jo tampoc entenc benbé perquè. Se n'han rigut de tots de les altres comparses inclòs i això no és per aplaudir.
Vestidors i maces
Anònim, 15/05/2018 a les 11:01
+19
-12
I que els vestidors vulguin fer fora a tota la gent que salten les maces de lluïment, tambè deu ser normal no? Fa mesos que hi parlen, i com sempre, ja tenim la Patum aquí i encara no han arribat a un acord. Aquesta comparsa nomès es pot definir amb una paraula, penosa.
Total, què!!!
Anònim, 15/05/2018 a les 12:24
+27
-1
Des de fora m'ho miro (com a berguedà no patumaire) i em preocupa i m'esgarrifa el munt d'hores, d'energia, i de compromís que destinem els berguedans a 5 "putus" dies de l'any.
Si tot això que enumero s'orientés a qüestions molt més importants que succeeixen durant els 360 dies l'any que no és patum, tot plegat ens aniria molt millor.
Democracia ?
Anònim, 15/05/2018 a les 15:50
+15
-6
Todo es una mafia y todos unos mafiosos, pero me puede alguien explicar como puedo bailar el gigante ? O el Aliga ? A qué sorteo publico me tengo que apuntar ? El ayuntamiento y el Patronato se llenaron la boca con la democratización de la fiesta y yo solo sé de una comparsa (la más criticada) que lo hace efectiva.
A ver si el resto se pone las pilas en vez de escupir tanto veneno, que nos conocemos todos
Meridia.
Pataturria., 15/05/2018 a les 16:27
+21
-8
Com a resposta li dire,que hi ha 400 salts de Plens,40 els Gestiona l'Ajuntament (Regidors,Brigada,personal intern),40 van a sorteig per gent que no ha pogut saltar mai (te la noticia en aquest mateix diari),i els 320 que queden son,14 per Vestidor,que en fan un total de 308 i en queden 12 mes que son de la Comparsa,i que els gestiona el Cap de Colla (doncs al ser la cara mes coneguda es a qui s'en demanen mes).

O sigui...

Ajuntament...40.

Sorteig...40.

Vestidors 14x22=308.

Comparsa...12.

Dir que el Cap de Colla gestiona els 400 salts es desinformacio,doncs com a maxim,en gestiona 26 d'un total de 400,i si,podrien ser menys,pero tambe podrien ser mes,tot depen d'interpretacions.
Per cert,dels 40 salts de sorteig,mirem les dades del mateix i fixem-nos be l'allau de peticions que es van fer...56!...i si encara miressim amb mes cura,veuriem clarament que el suposat rumor de que hi ha gent que han volgut saltar i mai ho ha pogut fer es una mentida del tamany de qui les alimenta,doncs que curios que moltes peticions son fetes de gent de Navas,Castellterçol,Sallent...On sou,ploraires de Berga que MAI heu pogut saltar i en teniu tantes ganes?.
Una vegada mes,es demostra que hi ha desinformacio i que aixo retroalimenta les voluntats d'algunes persones que tant sols volen destruir.
320!
320, 18/05/2018 a les 13:18
+0
-11
Es a dir que aquest tio gestiona 320 salts que dóna als seus amics i que paguem tots no? Perfecte. S'ha d'aplaudir si. Confirmat. Que burros som. Per cert Pataturria el que no volem fer es destruir no, el que volem fer es retornar al poble el que és del poble.
320!...
Pataturria., 18/05/2018 a les 17:54
+8
-0
Ja veig que no has entes el que he explicat...400 salts els te l'Ajuntament,que els dona a la Comparsa dels Plens (els salts els paga l'Ajuntament,si,que som TOT el poble,com tu molt be dius,tu,tot,tothom...).
Els numeros estan prou clars i prou entenedors,si ho entens,perfect,i si no,cap problema,hi ha moltes maneres de gestionar els Salts de Plens...l'Any passat en fou un exemple...saps quanta gent de Berga es va apuntar per saltar?...mira't mira't les estadistiques,i veurem les realitats,que son que molta gent habitual va saltar perque es va apuntar,i tambe va saltar MOLTA gent de fora de Berga,perque els Berguedans (de Berga vull dir) no estan tan delerosos per saltar de Ple com es diu...Ara,el que no es diu,i aixo es pales,que hi ha molta gent que vol un salt,pero no per saltar-lo ell,si no per poder-lo donar per fer el merda o per fer-se el gran amb els 4 amigatxos fent-se el pipa al bar.
Qui vol saltar de Ple ho pot fer,apuntant-se al sorteig o demanant-lo als Vestidors...Ara,si el que vols es un Salt de Ple per donar-lo,el mes segur es que et diguin que no,perque per fer-ho tu ja ho fan ells,i aixo personalment no em sembla malament,jo sempre que l'he demanat,l'he trobat,si no es amb un,es amb l'altre (allau de critiques dels 4 dolguts de torn en 3,2,1...).

Es gracios que sempre es parli dels Salts de Plens pero no es miri res mes,no es parli d'altres comparses on es mostra com estandart la Democracia i la Participacio,pero despres,per molt que penquis o hi siguis no hi entres ni de miracle...Exemples?...No em feu parlar.

Pero be,els 4 dolguts de torn,podeu seguir vomitant veri per tots els forats del cos,i seguiu dient que la vostra manera de fer es la mes democratica,que teniu tota la rao (Ironic mode On).