«Nínidress», l'obra de Tràfec Teatre que parla d'abusos sexuals s'estrena dissabte

La companyia berguedana presenta el cap de setmana al Teatre Municipal una proposta que promet sacsejar consciències

Pilar Màrquez Ambròs
27 d'abril del 2018
Actualitzat a les 11:21h
Imatge de l'obra «Nínidress» de Tràfec Teatre.
Imatge de l'obra «Nínidress» de Tràfec Teatre. | Tràfec Teatre
Tràfec Teatre estrena aquest dissabte al Teatre Municipal de Berga un espectacle gestual i de potència visual que no deixarà indiferent. Es tracta de "Nínidress", una història que aborda els abusos sexuals a la infància i que agafa de punt de partida un personatge real, l'escriptor Lewis Carrol, autor d'Alícia al País de les Meravelles, que en realitat es deia Charles Dodgson i sobre la figura del qual pesa l'ombra de la pederastia. "A partir d'ell portem a escena un mossèn, una figura que es va distanciant però que s'acosta als nens i que té un poder", diu la directora i actriu de l'obra Lydia Canals. Nínidress és un personatge mitològic creat per Tràfec Teatre sobre el qual gira l'obra. "És un personatge mitològic que podries trobar en la mitologia, pots emmirallar-t'hi o pot ser tallant com el vidre", comenta. A més, el nom de l'obra vol transmetre la idea de la infantesa i a l'hora el pas a l'adolescència amb el mot dress, vestit en anglès. Canals també posa l'accent en el moment en què les víctimes ja són adolescents, "que poden tenir ara el poder d'escapar, de veure que allò que els passa no està bé".

Al programa de mà que es repartirà als espectadors hi ha fotografiada una porta, "darrere de la qual molts nens i nenes poden estar amagats", adverteix Canals. "El que volem és que se'n pugui parlar, que serveixi per reflexionar sobre un tema que està ocult, que fins i tot pugui animar a algú que ho ha patit a alçar la veu i explicar-ho", afirma Lydia Canals. Al mateix programa també s'hi ha inclòs un dibuix d'una jove afectada per abusos sexuals durant la seva infància. I és que membres de Tràfec Teatre han visitat, en el procés de preparació d'aquesta obra, la Fundació Vicki Bernadet, dedicada a l'atenció integral de l'abús sexual infantil.

"Hem vist que després de molt esforç les víctimes poden arribar a superar-ho, que hi ha maneres", apunta Lydia Canals.  

De Berga a Pineda de Mar

Nínidress es representarà al Teatre Municipal de Berga aquest dissabte, 28 d'abril, a dos quarts de 10 de la nit, i diumenge 29, a dos quarts de 7 de la tarda, dins de la programació teatral de primavera de la ciutat. El preu de les entrades és de 12 euros. L'obra, que s'estrena justament dissabte, no acabarà el seu recorregut aquí: l'agrupació de teatre amateur la portarà d'entrada a una mostra de teatre de Pineda de Mar, i després "començarem a enviar dossiers i a provar de trobar lloc a festivals on hem presentat la nostra anterior obra 'Assaig T4', malgrat que són conceptes molt diferents", diu Canals.

Promet no deixar indiferent

La direcció de l'obra és en mans de Lydia Canals, que també interpreta un dels personatges. L'escenografia és de Jesús Alsina, mentre que de la producció audiovisual se n'ha encarregat Jordi Plana, i Carlos Carbajo n'ha confeccionat la banda sonora, un element molt destacat a "Nínidress". Canals es mostra convençuda que l'obra "pot sacsejar moltes consciències", i especifica que en tot moment s'ha intentat que el guió no resultés "tan agressiu" com potser en d'altres seves obres; s'ha tractat "de forma més delicada, perquè el tema ho demandava", matisa. 

La idea va sorgir fa quatre anys però no va començar a materialitzar-se fins fa set mesos, que és el temps que la companyia berguedana porta preparant-se. "Hi ha nervis de cara l'estrena? Sí, però sobretot per si les diferents imatges que presentem podran arribar al públic de la manera que imaginem", diu Canals. 

Assaig T4 segueix amb vida

L'Assaig T4, l'espectacle que parteix dels camps de concentració nazis escenificant el llarguíssim i esgotador camí que van haver de fer els supervivents per tornar a casa, és l'anterior obra de Tràfec Teatre, i després d'un llarg recorregut per festivals i de diversos reconeixements, s'interpretarà al Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona (FITAG), el més important de Catalunya en la seva categoria. 
Arxivat a