Gairebé un centenar de músics pujaran enguany a l'escenari del Memorial Ricard Cuadra

En la primera part hi actuaran la Banda del Memorial i la Big Band de l'Escola Municipal de Música, en la segona es recuperaran peces de les partitures més antigues trobades mai fins ara de Patum

Pilar Màrquez Ambròs
09 d'abril del 2018
Actualitzat a les 20:24h
Imatge d'arxiu del Memorial Ricard Cuadra, a la plaça de Sant Pere de Berga.
Imatge d'arxiu del Memorial Ricard Cuadra, a la plaça de Sant Pere de Berga. | Josep Maria Salat
El Concert de Patum 'Memorial Ricard Cuadra' tindrà lloc aquest 2018 el dissabte 26 de maig a la plaça de Sant Pere de Berga i, com és tradició, dos dies abans, el dijous 24, al Centre Artesà Tradicionarius (CAT) de Barcelona. Serà un concert amb una extraordinària quantitat de músics damunt de l'escenari, gairebé un centenar, ja que hi actuaran a la vegada la Banda del Memorial Ricard Cuadra i la Big Band de l'Escola Municipal de Música de Berga (EMMB), encapçalada per Pepe Balasch, el seu director titular. Pep Moneo, responsable del Memorial Ricard Cuadra, ha explicat a NacióBerguedà que no és la primera vegada que es treballa amb formacions de l'Escola Municipal de Música de Berga, i que es tracta una vegada més d'una col·laboració buscada activament. "Creiem que la gent formada musicalment a Berga hi ha de tenir un paper destacat", ha afirmat. A més, Moneo ha augurat un espectacle musicalment "ferm", per la presència de dues bandes sobre l'escenari. "Ja no serem cinquanta o seixanta músics com en anteriors edicions, sinó gairebé un centenar, entre vuitanta i noranta músics", ha posat en valor Pep Moneo. "És la vegada que hi haurà més músics sobre l'escenari, és a dir que tot plegat pot fer patxoca", ha insistit el responsable del Memorial. 

La col·laboració amb la Big Band de l'Escola Municipal de Música de Berga ha sorgit enguany per iniciativa del mateix Pepe Balasch i serà l'essència de la primera part del concert. "En Pepe Balasch és una persona molt entusiasta i que en sap moltíssim, ell ens va fer la proposta i li vam dir que sí de seguida", ha comentat Moneo. La primera part del Concert de Patum amb la Banda del Memorial Ricard Cuadra i la Big Band de l'EMMB s'estructurarà en tres parts. "Unes peces les faran la Big Band i d'altres la Banda del Memorial, llavors farem una peça conjunta", detalla Moneo. Pep Moneo ha afegit que Pepe Balasch ha conformat la primera part del concert en tres grans blocs: "el foc, les marxes i els tirabols". En la segona part, es mirarà al passat amb la interpretació de les partitures més antigues trobades mai fins de la Patum i que va treure a la llum recentment el músic i professor Jordi Sabata, que les va trobar a l'Arxiu Comarcal del Bages.

El Ball de l'Àliga abans de l'arranjament de Lambert

Es tocaran així algunes peces de l'arranjament de música que va fer el 1911 Fernando Cobeño i que van tocar-se diverses vegades abans de la guerra civil. Es tracta d'uns papers que va escriure Cobeño escoltant uns enregistraments en uns cilindres de cera; per tal que la Banda del Batalló de Caçadors de Reus pogués tocar la Patum, arran d'una disputa entre l'Ajuntament de Berga de l'època i les formacions berguedanes La Constància i L'Harmonia. "És tocar la Patum com s'havia tocat abans de la intervenció de Lambert i de Ricard Cuadra, i és justament aquest el valor que tenen", ha ressaltat Pep Moneo. "Encara estem estructurant aquesta segona part, però ens fa molta gràcia especialment tocar els dos balls de l'Àliga, comparar com sonava el ball abans de l'arranjament de Lambert i com sona ara, que és realment molt diferent", ha assegurat Moneo. 

De les peces recuperades per Jordi Sabata, hi falta, per exemple, el ball dels Nans Nous. "No hi són, perquè aquell any no devien saltar", ha comentat Pep Moneo. "Tirabol només n'hi ha un que és la 'Banya de Bou', que segurament farem;  els altres tirabols no hi poden ser de cap manera perquè són peces posteriors a la guerra civil", destaca aquest responsable del Memorial Ricard Cuadra. "Com a curiositat històrica, sobretot, ens fa gràcia fer aquesta comparativa, entre com sonava la Patum abans; molt més simple i senzilla, i com va sonar després amb l'arranjament de Lambert i, posteriorment, amb els arranjaments de Ricard Cuadra i Sergi Cuenca, que li han donat un altre aire", ha destacat.

Els responsables del Memorial Ricard Cuadra consideren que, tenint en compte que les peces de Joaquim Serra i Farriols són de molts pocs anys abans d'aquell 1911; és "poc probable" que es trobin altres partitures més antigues que les de Fernando Cobeño, "a no ser que es trobessin les originals d'en Joaquim Serra o alguna partitura del Ball de l'Àliga, única peça pròpia de la Patum més antiga que les composicions de Serra".  

Tres directors i un recital

Pep Moneo ha avançat que aquest any és possible que damunt de l'escenari s'alternin tres directors. Moneo ha explicat que el director habitual del Concert de la Patum, Sergi Cuenca, s'ha agafat un any sabàtic, perquè es troba immers en la producció del musical "El Rey León" a Madrid, i amb d'altres projectes teatrals, musics i operístics sobre la taula. En el seu lloc, Pepe Balasch dirigirà la Big Band i Jesús Badia farà el mateix amb la Banda del Memorial. "També crec que a en Jordi Sabata li farà gràcia dirigir algunes de les peces que es corresponen a les partitures d'aquesta Patum que ell ha trobat", ha comentat Moneo, que assenyala que el vincle de Sergi Cuenca amb el Memorial Ricard Cuadra es mantindrà i que en el futur tornarà a ser el director titular sempre que li sigui possible. 

Els currículums

Pepe Balasch va estudiar piano clàssic amb Ludovica Mosca i piano modern amb Quico Gener i Manel Camp, amb qui va estudiar, també, harmonia moderna i arranjaments. Ha estudiat al Conservatori de Manresa, al Conservatori de Perpinyà i a l'ESMUC, on va obtenir la Llicenciatura Superior de música en l'especialitat de Música Moderna i Jazz, i ha participat en nombrosos seminaris internacionals amb músics com Paul Stuthamer, Jim Leff, Jeff ballard, Michel Camilo, Benny Golson, Philippe Courromp o Serge Lazerevich. Balasch fa classes de piano, harmonia, llenguatge musical, combo, arranjaments, conjunt instrumental i big band a diverses escoles i conservatoris de música, com les de Sallent, Berga, Solsona o Sant Joan de Vilatorrada. És o ha estat director de les Big Bands de les escoles de música de Solsona, Berga, Sant Joan de Vilatorrada i la Small Miller Band, de l’escola de música de Sallent. També és fundador de l'A la Big Bom Band, amb la qual ha fet enregistraments amb artistes de prestigi com David Pastor, Manel Camp, Joan Monné o Lluís Vidal entre d’altres.

Ha format part de diferents formacions amb músics com Iñaki Askunze, Pablo Posa,Gustavo Rocha, Coco Balasch, David Pastor i altres. I ha fet arranjaments per diferents formacions, pel món de la publicitat televisiva, per diferents espectacles i per curtmetratges.

Per la seva banda, Jesús Badia va estudiar a l’Escolania de Montserrat i al Conservatori de Barcelona i va fer estudis de composició i direcció amb Xavier Turull, Antoni Ros-Marbà, David Padró i Agustí Charles. Fa o ha fet classes de violí, harmonia i conjunt instrumental a Sallent, Berga, l'Escolania de Montserrat i Sant Joan de Vilatorrada i dirigeix diverses orquestres, entre elles l’Orquestra de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Jordi Sabata és membre en excedència del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana des del 2007 i ofereix concerts arreu. Tot i la seva formació, també com a enginyer tècnic en telecomunicacions i especialista en administració electrònica, dedica la major part del seu temps a les tasques de secretari acadèmic de l'Escola Municipal de Música de Berga on és professor de cor i banda. Ha dirigit, entre d’altres, obres com els Rèquiems de Mozart o Fauré o l'estrena a l'Estat de la versió original del Rèquiem de l’autor gal·lès Karl Jenkins. Ha participat diverses vegades a la Fira Mediterrània i és director musical de l’espectacle Ecos de la Patum, realitzat conjuntament amb el grup de teatre Comediants, sobre la festa Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. La seva especialització és en l'àmbit del cant clàssic i contemporani i realitza els seus estudis a l'Escola Superior de Música de Catalunya, finalitzant-los amb Matrícula d’Honor per la interpretació de l'Italienisches Liederbuch d'Hugo Wolf.

 
Arxivat a